Mimo szybkiego wzrostu popularności mediów społecznościowych, firmy dość ostrożnie zaczynają stosować  narzędzia znane z tych portali w systemach komunikacyjnych  wewnątrz organizacji. Intranet 2.0 dopiero zaczyna się popularyzować – wynika z badania IABC (International Association of Business Communicators) i firmy Prescient Digital Media na temat wewnętrznych sieci firmowych. 

Według autorów badnia rozwiązania społecznościowe są wprowadzane ostrożnie, ponieważ  zarządzający mają obawy, że niosą one więcej ryzyka niż korzyści.

Sieć wewnętrzna z wykorzystaniem elementów mediów społecznych (Intranet 2.0) znalazła swoje zastosowanie w 37 proc. firm. Do najchętniej wykorzystywanych narzędzi tego typu respondenci zaliczyli blogi (75 proc.), fora dyskusyjne (65 proc.) komunikatory (63 proc.) i narzędzia typu wiki, takie jak repozytoria wiedzy (61 proc.). Dużą popularnością cieszą się również RSSy (56 proc.), mikroblogi (42 proc.) oraz podcasty (39 proc.). Jednak jedynie 14 proc. przedsiębiorstw posiada w pełni rozbudowany Intranet 2.0 złożony z wielu narzędzi typu Web 2.0, natomiast 47 proc. używa wyłącznie jednego lub dwóch takich narzędzi.

Firmy, które wdrożyły przynajmniej jedno narzędzie Intranetu 2.0 najczęściej decydowały się na oprogramowanie Microsoft SharePoint (55 proc.). Niemal połowa przedsiębiorstw wykorzystuje do tego celu intranetowe funkcjonalności portali typu facebook (23 proc.) czy WordPress (21 proc.)

Zdecydowana większość firm wprowadziła Intranet 2.0 w celu poprawy współpracy (78 proc.) między pracownikami oraz zwiększenia ich zaangażowania (75 proc.) w życie firmy. Istotnym czynnikiem przemawiającym za implementacją takich rozwiązań jest również zarządzanie wiedzą, co wskazuje 66 proc. organizacji.

Narzędzia Intranetu 2.0 są relatywnie tanie, gdyż niemal 40 proc.  przedsiębiorstw na wdrożenie wydało mniej niż 10 tys. dol. Z drugiej strony menadżerowie nadal mają obawy przed ich stosowaniem – częściej niż brak odpowiedniego wsparcia IT (12 proc.) występują „inne – ważniejsze sprawy, które mają pierwszeństwo w firmie” (18 proc.).

Badania prowadzone wśród pracowników wskazują,  że 28 proc. ankietowanych specjalistów i taki sam odsetek kadry zarządzającej ocenia przydatność narzędzi społecznościowych w intranecie jako dobrą lub bardzo dobrą.

 W badaniu „The Social Intranet Study 2011” wzięło udział ponad 1400 respondentów, reprezentujących firmy z różnych branż na całym świecie.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Na poznańskiej Arenie. Gwiazdą nie tylko Cyberpunk

Tegoroczna edycja Poznań Game Arena zapowiada się na jeszcze większy sukces frekwencyjny niż edycja ...

Franky Zapata przeleciał nad kanałem La Manche na flyboardzie

40-letni Francuz podjął dziś drugą próbę, tym razem udaną, przelotu nad kanałem La Manche ...

Startupy nakręcają popyt na biura coworkingowe

Sektor tzw. elastycznych powierzchni do pracy urósł w Europie w ciągu ostatnich czterech lat ...

Polskie startupy wreszcie rozpychają się na świecie

Polska technologia pomoże Brytyjczykom walczyć z mową nienawiści, a Amerykanom z gangami. Z kolei ...

Donald Trump nie może blokować krytyków

Federalny Sąd Apelacyjny podtrzymał wyrok sądu niższej instancji i tym samym zdecydował, że Donald ...

Startupy 2019. Remote-how chce zdalnej pracy dla każdego

Warszawski startup w styczniu br. wypuści na rynek pierwszy program edukacji i certyfikacji pracy ...