Drugi kwartał br. Nokia zamknęła z 7,5 mld euro przychodów (spadek o 19 proc. wobec II kw. 2011 r.), 826 mln euro straty operacyjnej (głębsza niż rok temu) i 1,4 mld euro straty netto.
Ponieważ w porównaniu z I kw. br. liczba sprzedanych telefonów producenta wzrosła o 1 proc. do 83,7 mln, a strata operacyjna zmniejszyła się prezes Nokii mówił dziś, że widzi szansę na uratowanie tej jednej z najpopularniejszych marek sprzętu telekomunikacyjnego.
Rok do roku fiński producent telefonów odnotował jednak 5-proc. spadek liczby sprzedanych aparatów (z 88,5 mln sztuk). Gorzej niż rok temu sprzedawały się smartfony: firma sprzedała ich 10,2 mln sztuk, o 39 proc. mniej w II kw. 2011 r. Za to tradycyjne aparaty sprzedawały się w minionym kwartale lepiej (wzrost o 2 proc.).
To o tyle niepokojąca informacja, że według wielu analityków sprzedaż smartfonów – droższych od telefonów 2G – jest głównym motorem wzrostu przychodów dla dostawców tego typu sprzętu. Średnia cena smartfonu Nokii wynosiła w II kw. 151 euro, podczas gdy telefonu tradycyjnego 31 euro.
Powodów do optymizmu Nokia szuka w przyszłości. W III kwartale na rynku pojawić się mają urządzenia z systemem operacyjnym Windows 8, a współpraca z Microsoftem ma być czynnikiem powodującym wzrost zainteresowania marką. Niepokojąca jest decyzja o pozbawieniu wsparcia ze strony producenta oprogramowania dla starszych modeli telefonów.
Najważniejsze jednak dla Nokii (i jej wyceny na giełdach) będą kolejne wyniki sprzedaży smartfonów z serii LUMIA. Średnia cena tych urządzeń rośnie ze 141 do 150 euro kwartał do kwartału. Zainteresowanie ze strony rynku nie spada. Przeciwnie, w drugim kwartale producent wprowadził na rynek 4 mln urządzeń w porównaniu z ponad 2 mln w pierwszych trzech miesiącach roku.
To właśnie informacje o sprzedaży LUMII sprawiły, że kurs Nokii po publikacji wyników rósł dziś o kilkanaście procent. I to mimo że strata netto firmy okazała się większa niż prognozowali analitycy ankietowani przez agencję Bloomberg.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.