Od dziś (26 czerwca 2015 r.) przenoszenie numeru komórkowego (MNP) użytkownika odbywa się z wykorzystaniem nowego narzędzia informatycznego należącego do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. W związku z tą zmianą w procedurze regulator nie wyklucza problemów, choć – jak podaje – udostępnił operatorom narzędzie do testów 17 kwietnia.
Zgodnie z przepisami, jeśli użytkownik ma takie życzenie, operator powinien przenieść numer w ciągu 24 godzin.
„Jednoczesne przełączenie w jednym momencie wszystkich obecnych systemów teleinformatycznych przedsiębiorców telekomunikacyjnych obsługujących przenoszenie numerów w sieciach ruchomych na nową, jednolitą platformę może spowodować po stronie operatorów przejściowe trudności w przenoszeniu numerów” – informuje UKE.
Nowe narzędzie budowane od dłuższego czasu (Platforma Lokalizacyjno-Informacyjna z Centralną Bazą Danych – PLI CBD) pozwala na wymianę informacji między operatorami przy obsłudze wniosków użytkowników o przeniesienie numeru. Teoretycznie powinna usprawnić całą procedurę i wyeliminować błędy. Do tej pory operatorzy przekazywali sobie wzajemnie zgłoszenia i dane w plikach Excel.
Platforma PLI CBD to wymóg przepisów prawa. „Prezes UKE, wypełniając zadania ustalone przepisami prawa telekomunikacyjnego, udostępnia platformę PLI CBD przedsiębiorcom telekomunikacyjnym jako narzędzie wspierające i usprawniające ich działania w zakresie realizacji uprawnienia abonentów do zachowania numeru przy zmianie dostawcy usług” – czytamy w komunikacie regulatora.