UKE: możliwe trudności przy przenoszeniu numerów

Publikacja: 26.06.2015 10:33

Od dziś (26 czerwca 2015 r.) przenoszenie numeru komórkowego (MNP) użytkownika odbywa się z wykorzystaniem nowego narzędzia informatycznego należącego do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. W związku z tą zmianą w procedurze regulator nie wyklucza problemów, choć – jak podaje – udostępnił operatorom narzędzie do testów 17 kwietnia.

Zgodnie z przepisami, jeśli użytkownik ma takie życzenie, operator powinien przenieść numer w ciągu 24 godzin.

„Jednoczesne przełączenie w jednym momencie wszystkich obecnych systemów teleinformatycznych przedsiębiorców telekomunikacyjnych obsługujących przenoszenie numerów w sieciach ruchomych na nową, jednolitą platformę może spowodować po stronie operatorów przejściowe trudności w przenoszeniu numerów” – informuje UKE.

Nowe narzędzie budowane od dłuższego czasu (Platforma Lokalizacyjno-Informacyjna z Centralną Bazą Danych – PLI CBD) pozwala na wymianę informacji między operatorami przy obsłudze wniosków użytkowników o przeniesienie numeru. Teoretycznie powinna usprawnić całą procedurę i wyeliminować błędy. Do tej pory operatorzy przekazywali sobie wzajemnie zgłoszenia i dane w plikach Excel.

Platforma PLI CBD to wymóg przepisów prawa. „Prezes UKE, wypełniając zadania ustalone przepisami prawa telekomunikacyjnego, udostępnia platformę PLI CBD przedsiębiorcom telekomunikacyjnym jako narzędzie wspierające i usprawniające ich działania w zakresie realizacji uprawnienia abonentów do zachowania numeru przy zmianie dostawcy usług” – czytamy w komunikacie regulatora.

Rocznie telekomy przenoszą między sobą na życzenie użytkowników około 1,5-1,7 mln numerów, a liczba ta sukcesywnie, choć już nie tak dynamicznie jak w poprzednich latach rośnie.

Operatorzy komórkowi czekają teraz na wdrożenie analogicznego narzędzia dla numerów stacjonarnych.

– wsp. ziu

Od dziś (26 czerwca 2015 r.) przenoszenie numeru komórkowego (MNP) użytkownika odbywa się z wykorzystaniem nowego narzędzia informatycznego należącego do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. W związku z tą zmianą w procedurze regulator nie wyklucza problemów, choć – jak podaje – udostępnił operatorom narzędzie do testów 17 kwietnia.

Zgodnie z przepisami, jeśli użytkownik ma takie życzenie, operator powinien przenieść numer w ciągu 24 godzin.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu