PMR: płatna telewizja i Internet koegzystują

Publikacja: 25.05.2016 10:34

11 milionów abonentów i 6 mld zł przychodów odnotował w 2015 roku rynek płatnej telewizji w Polsce – szacuje firma analityczna PMR. Wartość rynku była o 0,6 proc. nieco niższa niż w 2014 r., a ostatni wzrost zanotował on w 2012 r.

Zdaniem autorów raportu o tej branży, segment ten okrzepł po okresie presji związanej z uruchomieniem cyfrowej telewizji naziemnej.

„Obecnie rynek ten wykazuje wyraźne tendencje stabilizacyjne, zarówno w rozumieniu bazy abonenckiej, jak również na poziomie generowanych przychodów. Co więcej, uruchomienie nowych kanałów na MUX-8, w ramach oferty naziemnej telewizji cyfrowej, czy dalszy rozwój serwisów VOD oraz OTT nie jest w stanie w krótkim okresie zmienić układu i trendów widocznych na rynku” – uważa PMR.

Z płatnej telewizji korzysta obecnie około 75 proc. gospodarstw domowych z przynajmniej jedną osobą w wieku 16-74 lat, a ogółem – 68 proc. gospodarstw.

Autorzy raportu przekonują, że na stabilizację na rynku płatnej telewizji w znaczącym stopniu przełożyło się relatywnie wysokie nasycenie standardem DVB-T. W efekcie spadła presja na odpływ klientów w kierunku bezpłatnej telewizji naziemnej, a nawet zauważalny jest powrót części klientów do ofert komercyjnych w wyniku niezadowolenia z zakresu świadczonych usług telewizyjnych w ramach standardu DVB-T.

Analitycy uważają, że w pozytywne efekty przyniosły także zabiegi operatorów lojalizujące klientów, w tym stosowana praktyka pakietyzowania usług.

Uważają przy tym, dostawcy płatnej telewizji z powodzeniem bronią swojej pozycji, opierając się konkurencji w postaci serwisów VOD i OTT. „W praktyce, na polskim rynku, serwisy tego typu nie mają jak do tej pory wyraźnego charakteru substytucyjnego wobec klasycznych usług płatnej telewizji” – zaznaczają.

„Dobrym przykładem jest Netflix, który zadebiutował na krajowym rynku na początku bieżącego roku. Za wcześnie na pełną ocenę tego wydarzenia w kontekście ewentualnej zmiany struktury rynku, jednak jak do tej pory wpływ serwisu na polski rynek pozostaje ograniczony” – podają.

Badania PMR pokazują, że telewizja i Internet – którego nasycenie w gospodarstwach domowych jest porównywalne z nasyceniem płatną telewizją – koegzystują, będąc nadal w dużej mierze usługami komplementarnymi.

Zarówno w ujęciu wartościowym, jak i ilościowym usługi płatnej telewizji w Polsce zdominowane są przez cyfrowe platformy satelitarne – i dwóch głównych graczy, czyli Grupę Cyfrowego Polsatu i Platformę nc+ – które kontrolują około połowy krajowego rynku.

W ostatnich latach ustabilizowały one swoją pozycję, tracąc przeciętnie po ok. 1 proc. swojej bazy w skali roku. Dla porównania w roku 2013 spadek wyniósł 8 proc..

Wnioski powyższe pochodzą z raportu „Rynek płatnej telewizji w Polsce 2016”.

11 milionów abonentów i 6 mld zł przychodów odnotował w 2015 roku rynek płatnej telewizji w Polsce – szacuje firma analityczna PMR. Wartość rynku była o 0,6 proc. nieco niższa niż w 2014 r., a ostatni wzrost zanotował on w 2012 r.

Zdaniem autorów raportu o tej branży, segment ten okrzepł po okresie presji związanej z uruchomieniem cyfrowej telewizji naziemnej.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu
Materiał Partnera
Play: lider telekomunikacji, który nie zwalnia tempa
Telekomunikacja
Rusza przedświąteczna bitwa telekomów. Światłowód czy LTE? Jakie są ceny?