Play wygrywa konkurs piękności

Największą sympatią i zaufaniem wśród sieci komórkowych Polacy darzą obecnie markę Play, najgorzej postrzegają Orange.

Publikacja: 12.11.2018 21:53

Play wygrywa konkurs piękności

Foto: cyfrowa.rp.pl

Badanie „Poziomy sympatii i zaufania do największych marek telekomunikacyjnych”, do którego dotarliśmy, przeprowadziły między 1 marca a 31 sierpnia Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS oraz agencja doradcza Apostołowie Opinii. Z wyniku najbardziej może cieszyć się sieć Play. 35 proc. badanych pozytywnie odnosi się do Play jako firmy telekomunikacyjnej, zaś negatywne konotacje marka wzbudza u 14 proc. Z kolei odczucia neutralne deklaruje 52 proc. ankietowanych.

Jeszcze lepsze wyniki Play zanotowało w przypadku poziomu zaufania. 36 proc. badanych deklaruje, że ufa marce, a 48 proc. ma w tym obszarze stosunek neutralny. 16 proc. respondentów twierdzi, że ich poziom zaufania do marki Play jest niski lub zdecydowanie jej nie ufają.

""

cyfrowa.rp.pl

Kogo lubią, a kogo nie

Wyniki badania pokazały, że więcej respondentów wykazuje niechęć do marki Orange niż sympatię. Jest to najgorszy wynik wśród firm wziętych pod uwagę. Niechęć deklaruje 26 proc. badanych, zaś pozytywne uczucia – 25 proc. Poziomy neutralne zanotowano w odpowiedziach 49 proc. respondentów.

Niskie wyniki poziomu sympatii do marki przełożyły się na poziom zaufania. Nieufność deklaruje 27 proc. badanych, z czego 17 proc. zdecydowanie nie ufa Orange. Zdanie przeciwne wyraża ogółem 24 proc. respondentów. Neutralnie w kontekście zaufania do marki wyraża się 49 proc.

Poziom sympatii do marki Plus nie jest wysoki – wyniósł 23 proc. Jednak 16 proc. ankietowanych deklaruje, że ich odczucia są zdecydowanie pozytywne. W sumie 19 proc. wyraża niechęć. Podejście neutralne reprezentuje ogółem sześciu na dziesięciu respondentów.

Podobne wyniki do poziomu sympatii odnotowano w przypadku zaufania. Marce Plus ufa w sumie 23 proc. badanych. Natomiast nieufność deklaruje 18 proc. respondentów, przy czym co dziesiąty zdecydowanie nie ufa tej firmie. Odpowiedzi neutralne stanowią ogółem 59 proc.

Marka T-Mobile wzbudza wśród 16 proc. respondentów zdecydowaną sympatię – jest to najwyższy wynik wśród podmiotów ujętych w badaniu. Ale nie jest to wielkie pocieszenie. Ogółem z sympatią odnosi się bowiem do tej marki tylko 22 proc. badanych. Natomiast niechęć przejawia w sumie 19 proc. pytanych Polaków. Neutralne odczucia prezentuje 59 proc. respondentów.

T-Mobile odnotowało również największy ze wszystkich czołowych firm telekomunikacyjnych poziom zdecydowanego zaufania badanych Polaków – 14 proc. Ogółem zaufanie wyraża natomiast 23 proc. respondentów. Z kolei nieufność deklaruje co piąty pytany, a podejście neutralne ogółem 57 proc.

Celebryci ocieplają

Skąd tak dobry wynik Play? – To przede wszystkim zasługa skutecznej kampanii marketingowej, zaangażowanie dużej i zróżnicowanej grupy celebrytów, którzy zostali twarzai marki i ją ocieplają – tłumaczy Marcin Duma, szef IBRIS.

To m.in. Kuba Wojewódzki, Barbara Kurdej-Szatan, czy Joanna Krupa. Inne sieci zatrudniają w tym celu raczej pojedyncze znane osoby, np. Plus Szymona Majewskiego, czy T-Mobile Dorotę Wellman.

Jak te wyniki mają się do liczby klientów? Pod względem całkowitej liczby kart SIM na koniec II kwartału tego roku liderem był zwycięzca badania sieć Play, która w tym czasie miała ich 15,03 mln. Na drugim miejscu był Orange z 14,48 mln. Pozostałe dominujące na rynku sieci Plus i T-Mobile miały odpowiednio: 12,2 mln i 10,61 mln klientów. Co ciekawe, Play jako ostatni z „wielkiej czwórki” pojawił się na rynku i jeszcze kilka lat temu miał zdecydowanie najmniej użytkowników.

O ile w przypadku deklarowanych opinii odnośnie marek wyniki ankiety nie są złe, to już badanie komentarzy w internecie przyniosło znacznie gorsze rezultaty. Wpisy negatywne stanowiły między 67 a 89 proc. w zależności od operatora. Tutaj znów Play miał najmniej negatywnych wpisów, zaś Orange najwięcej. Komentarze internautów były najbardziej krytyczne w kwestii jakości usług, warunków współpracy, a także obsługi klienta. Lepiej oceniano jakość oferowanego sprzętu. – Słabe wyniki operatorów w internecie to zasługa jego specyfiki. Jak jest wszystko dobrze, to raczej nie komentujemy – tłumaczy Marcin Duma. – To pierwsze takie badanie, ale chcemy je teraz powtarzać co najmniej raz w roku – dodaje.

Badanie „Poziomy sympatii i zaufania do największych marek telekomunikacyjnych”, do którego dotarliśmy, przeprowadziły między 1 marca a 31 sierpnia Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS oraz agencja doradcza Apostołowie Opinii. Z wyniku najbardziej może cieszyć się sieć Play. 35 proc. badanych pozytywnie odnosi się do Play jako firmy telekomunikacyjnej, zaś negatywne konotacje marka wzbudza u 14 proc. Z kolei odczucia neutralne deklaruje 52 proc. ankietowanych.

Jeszcze lepsze wyniki Play zanotowało w przypadku poziomu zaufania. 36 proc. badanych deklaruje, że ufa marce, a 48 proc. ma w tym obszarze stosunek neutralny. 16 proc. respondentów twierdzi, że ich poziom zaufania do marki Play jest niski lub zdecydowanie jej nie ufają.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu