Premier włącza się do batalii o 5G

Jerzy Dudek

W jaki sposób telekomy chcą budować sieci komórkowe nowej generacji i co sądzą o jednej wspólnej sieci – miał pytać Mateusz Morawiecki szefów Orange, Playa, Plusa i T-Mobile.

Modele analityków wyceniających akcje operatorów telekomunikacyjnych notowanych na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych pozbawione są szczegółowych wyliczeń, ile spółki wydać mogą na budowę sieci kolejnej generacji – 5G. To podejście racjonalne o tyle, że ciągle nie wiadomo, w jakim modelu budowana będzie infrastruktura. Jak dowiedziała się „Rzeczpospolita”, rozmowy na ten temat toczą się obecnie z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego.

Różne punkty widzenia

W środę premier Morawiecki spotkał się z szefami czterech infrastrukturalnych operatorów komórkowych – wynika z naszych informacji. Grupę Cyfrowy Polsat, do której należy sieć Plus, reprezentował założyciel – Zygmunt Solorz. Pozostałe firmy: Playa, Orange Polska i T-Mobile Polska, prezesi zarządów: Jean-Marc Harion, Jean-Francois Fallacher i Andreas Maierhofer.

Telekomy pytane o przebieg i efekty spotkania albo odsyłały nas do Centrum Informacyjnego Rządu, albo odmawiały komentarzy. CIR zaś nie odpowiedziało na nasze pytania wcale. „Informacje o oficjalnych wizytach premiera znajdują się w zakładce na stronie internetowej” – napisano.

Wśród przedsiębiorców pojawiły się oceny, że szef rządu jest zwolennikiem budowy jednej sieci 5G.

CZYTAJ TAKŻE: Zaczyna się wyścig na smartfony 5G

Jedna wspólna sieć nowej generacji to jeden z trzech wariantów wspomnianych w projekcie strategii rządu przygotowanym, gdy Ministerstwem Cyfryzacji kierowała jeszcze Anna Streżyńska. Wariant ten wspiera państwowy Exatel, który chciałaby być hurtowym operatorem takiej sieci. Prezes Exatelu Nikodem Bończa Tomaszewski nie został jednak zaproszony na środowe spotkanie.

Usłyszeliśmy jednak też inne wyjaśnienie intencji premiera. Zgodnie z nim Morawiecki chciał osobiście usłyszeć, co szefowie poszczególnych firm sądzą na temat budowy jednej sieci 5G.

Jak pisaliśmy, przeciwnikami tego pomysłu są Orange Polska i T-Mobile Polska, a P4, operator sieci Play i grupa Zygmunta Solorza deklarują otwartość na różne koncepcje.

Nietrudno zauważyć, że kieszenie właścicieli operatorów mają różną głębokość. Orange i T-Mobile należą do międzynarodowych grup i korzystają z kredytów zaciąganych przez właścicieli na poziomie globalnym. Plus i Play to firmy prywatne i mocno zadłużone.

Najwyraźniej żaden z operatorów nie zmienił podejścia. Słychać natomiast z ich strony więcej przychylnych słów o różnych formach współpracy międzyoperatorskiej.

Wspólny interes

Jedno wszystkie sieci komórkowe cieszy. Premier miał podczas spotkania wyrazić się ze zrozumieniem o potrzebie podniesienia norm promieniowania elektromagnetycznego (tzw. PEM), emitowanego przez nadajniki operatorów. Normy obowiązujące w Polsce są dużo niższe niż w wielu innych krajach UE.

CZYTAJ TAKŻE: 5G: Mozolne szycie nowej sieci

Dla branży to kluczowa kwestia, m.in. dlatego, że wyższe normy będą oznaczały większą moc pojedynczego nadajnika i niższe inwestycje w infrastrukturę. Telekomy szacują nieoficjalnie, że będą mogły ograniczyć wtedy wydatki nawet o 80 proc. Od jakiej sumy – nie zdradzają. Minister cyfryzacji Marek Zagórski mówił nawet o 20 mld zł.

Temat promieniowania elektromagnetycznego pojawi się w nowelizacji tzw. megaustawy, której projekt resort cyfryzacji ma opublikować w piątek 30 listopada. Prokuratoria Generalna poinformowała nas, że nowy termin to 31 stycznia.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Tajemnicza wizyta Jacka Ma w Wilnie

Najbogatszy Chińczyk odwiedził stolicę Litwy. Nikt nie wie, po co. Wizyta była prywatna. Jack ...

Cyfrowe giganty stają się jeszcze większe

Spółki technologiczne, w tym przede wszystkim internetowe zdetronizowały pod względem wartości rynkowej korporacyjnych gigantów ...

Steam obniża prowizje – polscy producenci gier drożeją

Im więcej zarobi gra, tym większa oszczędność dla studia – tak w skrócie można ...

YouTube uderza w przeciwników szczepienia dzieci

Platforma zablokowała reklamy przy materiałach tzw. ruchu antyszczepionkowego – zarówno chodzi o pojedyncze filmy ...

Beata Kozidrak w reklamie serialu Netflixa. Klip zdobywa ogromną popularność

Netflix sięga po kolejną polską gwiazdę, żeby wypromować swój serial. W filmie reklamowym najnowszego, ...

Rekord zakupów w Czarny Piątek

W ostatni piątek specjalne rabaty i promocje przyciągnęły do serwisów zakupowych niemal 11 mln ...