Komisja Etyki Reklamy: „5G Ready” Playa to wprowadzanie w błąd

Joanna Krupa w reklamie sieci 5G Ready Playa

Rada Reklamy opublikowała uchwałę Komisji Etyki Reklamy (KER), która orzekła, że kampania sieci komórkowej Play, w której pojawia się hasło „5G Ready” wprowadzała w błąd odbiorców.

„Rada Reklamy, w składzie: 1) Beata Ptaszyńska-Jedynak – przewodnicząca, 2) Marta Macke – członek, 3) Wojciech Piwocki – członek, na posiedzeniu w dniu 2 października 2019 roku, po rozpatrzeniu skarg (…)  złożonych, na podstawie pkt. 7 Regulaminu Rozpatrywania Skarg, przez konsumentów (…) przeciwko reklamie telewizyjnej i reklamie internetowej P4 (…) postanawia: – uznać, że oceniane reklamy naruszają normy art. 2 ust. 1, art. 8 i art. 10 ust. 1 a Kodeksu Etyki Reklamy” – czytamy w uchwale z 2 października, upublicznionej trzy dni temu.

W ten sposób KER zareagowała na zgłoszenia osób, które uważały,  że Play reklamuje się jako operator posiadający sieć 5G.

„Przeciętnemu Kowalskiemu rzuca się w oczy wielki napis 5G (z mniejszym Ready). Konstrukcja reklamy nie pozwala na całościowe zapoznanie się z „5G Ready to zaawansowana sieć LTE-A, gotowa na 5G w przyszłości. Zasięg dla 11 proc. populacji. Sprawdź zasięg na Play.pl. Największa sieć oznacza największą liczbę kart SIM.” Napis jest za mały, za krótki (w 15 sekundowej reklamie) oraz nieproporcjonalny w stosunku do znaczku „5G” i pod nim „Ready”” – oceniała jedna z takich osób w złożonej skardze.

O tym, co Play rozumie pod hasłem „5G Ready” mówił nam w wywiadzie Jean-Marc Harion, prezes Playa w marcu tego roku.

CZYTAJ TAKŻE: Prezes Play: Weszliśmy w erę 5G

Referent: trzy artykuły naruszone

W czasie posiedzenia skargi przedstawiał i popierał arbiter-referent. Wniósł o uznanie reklam za niezgodne z KER w takich punktach jak:  art. 2 ust. 1 przewidujący, że „działania objęte postanowieniami Kodeksu będą wykonywane z należytą starannością, zgodnie z dobrymi obyczajami, prowadzone w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji”, art. 8 mówiący, że reklama nie może nadużywać zaufania odbiorcy, ani wykorzystywać jego braku doświadczenia lub wiedzy oraz art. 10, zgodnie z którym reklamy nie mogą wprowadzać w błąd.

„Arbiter, poinformował również, o wydanej na temat przedmiotowych reklam opinii eksperta dr inż. Marka Średniawy, w której stwierdzono, m.in. iż oceniane reklamy zawierające oznaczenie 5G READY mogą wprowadzać w błąd osoby nie posiadające technicznej wiedzy” – czytamy w treści uchwały.

Formalne przepychanki

KER zaznaczyła, że przedstawiciele Play nie uczestniczyli w posiedzeniu. Telekom miał natomiast wyrazić zgodę na procedowanie skarg w trybie przewidzianym dla sygnatariuszy KER i złożyć pisemną odpowiedź na skargi, opatrując ją klauzulą o tajemnicy przedsiębiorstwa. Play chciał także, aby uchwała nie była publikowana, ale nie przychylono się do jego prośby.

CZYTAJ TAKŻE: T-Mobile pozwał Playa za mówienie o sieci 5G Ready

Biuro prasowe Playa nie komentuje sprawy. Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, operator stoi na stanowisku, że nie brał udział w postępowaniu przed KER. Z tego też względu nie odwołał się od decyzji Komisji (miał na to 10 dni od doręczenia).

Kampania „5G Ready” od początku wzbudzała kontrowersje wśród konkurentów Playa. T-Mobile Polska wniósł pozew sądowy, aby zakazano Playowi stosowania tego hasła.

Od października kampania Play ma jednak kolejną odsłonę. Komórkowa sieć zadbała w niej bardziej o to, aby nie można było przyczepić się do treści ogłoszeń. Zaznacza, że „5G Ready to zaawansowana sieć LTE-A gotowa na technologię 5G w przyszłości”. W przeciwieństwie do pierwszej kampanii z wiosny tego roku, nie kładzie w spotach nacisku na smartfony obsługujące sieć „5G Ready”. Biuro prasowe T-Mobile odmówiło nam komentarzy dot. pozwu.

Jak na razie żaden z operatorów komórkowych w kraju nie uruchomił sieci 5G. Potrzebna do tego są specjalne częstotliwości radiowe, które Urząd Komunikacji Elektronicznej udostępni w przyszłym roku w aukcji. Testy, które są prowadzone w różnych częściach kraju wykorzystują pasmo użyczone przez UKE.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Spadkobierca Samsunga może trafić do więzienia. Nowe zarzuty

Południowokoreańscy prokuratorzy wystąpili z wnioskiem o wydanie nakazu aresztowania spadkobiercy i wiceprezesa Samsunga. Jay ...

Pentagon stworzył laser, który rozpozna wroga po biciu jego serca

Amerykański Departament Obrony opracował urządzenie laserowe, które potrafi wykryć unikatowy rytm serca danej osoby ...

Torebka zrobiona z grzybów? To będzie skóra przyszłości

Naukowcy opracowali etyczny i ekologiczny substytut skóry. Ma być tani i prosty w produkcji. ...

Bank Pekao rzuca wyzwanie startupom

Startupy i firmy technologiczne mają szansę sprawdzić się w wyzwaniu postawionym przez Bank Pekao ...

Deepfake podbija pornografię. Zmanipulowane filmy z gwiazdami

Technologia deepfake weszła z impetem do przemysłu pornograficznego. Nikt nie jest w stanie nad ...

Nago promuje Cyberpunka. Kim jest partnerka Elona Muska?

Promująca grę Cyberpunk Grimes w produkcji także wystąpiła jako wokalistka-cyborg, zatem można się spodziewać ...