Przegląd prasy rpkom.pl – wtorek 6 lutego

 

Dziennik Gazeta Prawna

 

Sejm nie chce inwigilacji przed trybunałem
O umorzenie niemal w całości postępowania wszczętego przed Trybunałem Konstytucyjnym, a dotyczącego przepisów pozwalających funkcjonariuszom m.in. policji czy Straży Granicznej inwigilować obywateli na wielu polach i na wiele sposobów wniósł właśnie Sejm. Zdaniem izby niższej inicjujący tę sprawę wniosek autorstwa rzecznika praw obywatelskich nie został poprawnie uzasadniony. 
http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/1102433,sejm-sprawa-inwigilacji-obywateli-przed-tk.html (dostęp płatny)

Kryptowaluty trudno regulować
KNF zdecydowała się skierować do prokuratury zawiadomienie w sprawie giełdy kryptowalut BitBay i wpisać ją na listę ostrzeżeń publicznych. – Z punktu widzenia nadzoru waluty wirtualne to towar, jak cebulki tulipanów, kolorowe koraliki czy cokolwiek innego, czym można się wymieniać. Nie regulujemy tego rynku, ale ostrzegamy przed ryzykiem – mówi w rozmowie z DGP Marek Chrzanowski, przewodniczący KNF.
https://edgp.gazetaprawna.pl/grzbiet/5429/dziennik-gazeta-prawna.html#page/12 (dostęp płatny)

Podpis na tablecie nietrudny do podważenia
Zbieranie podpisów klientów na tabletach okazać się może ryzykowne dla przedsiębiorcy, szczególnie gdy trzeba będzie wykazać ich wiarygodność. Taki wniosek płynie dla przedsiębiorców z badania przeprowadzonego przez zespół z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. „Własnoręczne podpisy złożone przez tę samą osobę tradycyjnie na papierze i na szkiełku są do siebie podobne w zaledwie 62 proc.” – dowodzą naukowcy w raporcie z badania „Porównanie podpisów biometrycznych na papierze i tabletach”.
https://edgp.gazetaprawna.pl/grzbiet/5430/firma-i-prawo.html#page/3 (dostęp płatny)

RODO: przedsiębiorcy w błędnym kole unijnego rejestru
Już niedługo przedsiębiorcy będą musieli wykazać, że prowadzą rejestr czynności przetwarzania danych osobowych. Ten całkowicie nowy obowiązek wprowadza unijne rozporządzenie RODO. Szkopuł w tym, że nikt nie potrafi odpowiedzieć przedsiębiorcom na pytanie, jak taki rejestr powinien dokładnie wyglądać, a w szczególności, jakie czynności przetwarzania należy uwzględnić.
https://edgp.gazetaprawna.pl/grzbiet/5430/firma-i-prawo.html#page/1 (dostęp płatny)

Parkiet

 

The Guardian: Bitcoiny tylko za gotówkę
Brytyjski gigant bankowy Lloyds Banking Group, w skład której wchodzą także Halifax, MBNA i Bank of Scotland, zabronił swoim klientom kupowania bitcoinów przy użyciu kart kredytowych. To pierwsza taka decyzja w Wielkiej Brytanii. Rzeczniczka grupy nie pozostawiła wątpliwości, informując: – Nie będziemy akceptowali transakcji nabycia kryptowalut dokonanych przy pomocy kart kredytowych wydanych przez banki z naszej grupy.
http://archiwum.parkiet.com/artykul/796178_The_Guardian:_Bitcoiny_tylko__za_gotowke.html (dostęp płatny)

Broadcom znów kusi

Broadcom, amerykański producent półprzewodników, powiększył ofertę przejęcia Qualcommu, spółki z branży technologii mobilnych, do 121 mld USD, czyli 82 USD za akcję. Początkowo, w listopadzie 2017 r., Broadcom proponował 105 mld USD, ale wówczas Qualcomm ocenił ofertę jako „niewartą uwagi”. Jeśli najnowsza oferta zostanie zaakceptowana, to dojdzie do największego w historii przejęcia w sektorze technologicznym.
http://archiwum.parkiet.com/artykul/796169_Broadcom_znow_kusi.html (dostęp płatny)

JD.com za 1 mld euro wchodzi do Europy
Chiński gigant handlu internetowego JD.com na początku przyszłego roku chce rzucić wyzwanie Amazonowi w Europie, a w ciągu kilku lat zapowiada powszechną dostępność swoich usług na całym kontynencie.
http://archiwum.parkiet.com/artykul/796177_Financial_Times:_JDcom_za_1_mld_euro_wchodzi_do_Europy.html (dostęp płatny)

Puls Biznesu

 

Producenci gier odzyskują wigor
Analitycy dostrzegają spore szanse na to, że inwestorzy znów przychylnym okiem spojrzą na akcje spółek z branży. Faworytami ekspertów są 11bit Studios, CD Projekt i Playway.
https://www.pb.pl/producenci-gier-odzyskuja-wigor-904846 (dostęp płatny)

Spółki IT pod lupą analityków
Zbliżający się sezon wyników za czwarty kwartał 2017 r. może poprawić nastawienie inwestorów do akcji spółek z branży informatycznej ze względu na wyraźnie dodatnią dynamikę EBITDA (średnio o 26 proc.), ale raczej nie potrwa to długo — uważa Paweł Szpigiel, analityk DM mBanku. Zaleca selektywne podejście do firm z sektora: akcje dużych przedstawicieli sektora IT nie są szczególnie atrakcyjne, okazji lepiej szukać wśród maluchów.
https://www.pb.pl/spolki-it-pod-lupa-analitykow-904842 (dostęp płatny)

E-sklepy szukają sposobu na klientów
Do niedawna praca w branży handlowej była kojarzona przede wszystkim z dużymi sieciami sprzedażowymi i zawodami takimi, jak kasjer, magazynier czy sprzedawca. Dziś, w dobie rozwoju nowych technologii, jak grzybów po deszczu przybywa e-handlowców. Polacy coraz częściej decydują się na prowadzenie e-handlu. Rocznie powstaje w kraju już 6-8 tys. e-sklepów, z czego dziewięć na 10 to małe i średnie przedsiębiorstwa — podaje Bisnode.

https://www.pb.pl/e-sklepy-szukaja-sposobu-na-klientow-904839 (dostęp płatny)

BitBay na liście ostrzeżeń KNF
W poniedziałek na listę ostrzeżeń publicznych Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) została wpisana polska giełda kryptowalutowa BitBay. Zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa z art. 150 ust. 1 ustawy z 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (nieuprawnione prowadzenie działalności w zakresie świadczenia usług płatniczych, zagrożone karą grzywny do 5 mln zł lub karą do dwóch lat pozbawienia wolności lub obiema karami łącznie) trafiło już do Prokuratury Okręgowej w Katowicach.

https://www.pb.pl/bitbay-na-liscie-ostrzezen-904827 (dostęp płatny)

 

Rzeczpospolita

 

Internauci ruszają na zakupy
Polacy przekonali się już do kupowania przez internet książek, kosmetyków czy elektroniki. Teraz przyszedł czas na produkty spożywcze, które online zamawia 16 proc. badanych.
http://archiwum.rp.pl/artykul/1365715-Internauci-ruszaja-na-zakupy.html (dostęp płatny)

Sponsoring rośnie szybciej niż reklama
Globalne wydatki na działania sponsorskie w sporcie, rozrywce czy sztuce sięgną w tym roku 65,8 mld dol. Choć w ubiegłym roku rynek sponsoringu na świecie wypadł gorzej, niż oczekiwała branża, w tym ma już szansę się odbić i wzrosnąć rok do roku o 4,9 proc., czyli szybciej niż rynek reklamy (4,3 proc. wzrostu) oraz marketingu i promocji (4,1 proc. wzrostu) i szybciej niż rok wcześniej, kiedy zwiększył się o 4,3 proc.

http://archiwum.rp.pl/artykul/1365709-Sponsoring-rosnie-szybciej-niz-reklama.html (dostęp płatny)

Wolno przybywa abonentów z pakietami
Choć sprzedaż kilku usług jednemu klientowi to element strategii operatorów od lat, nadal mają sporo w tej kwestii do zrobienia. 23 proc., 14 proc., 17,9 proc. – tak w ciągu ostatnich trzech lat wahał się odsetek osób korzystających z pakietów usług operatorów telekomunikacyjnych. Informacje te płyną z raportu przygotowanego na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Miniony rok przyniósł wzrost popularności pakietów, ale nie był rekordowy, choć operatorzy tacy jak Cyfrowy Polsat czy Orange Polska powiększali w tym czasie statystyki i podkreślali znaczenie konwergencji dla realizacji planów, by zatrzymać jak najwięcej cennych klientów. Z czego wynika ta rozbieżność?

http://archiwum.rp.pl/artykul/1365714-Wolno-przybywa-abonentow-z-pakietami.html (dostęp płatny)

Firmy coraz mocniej przekonują się do chmury

Model SaaS przynosi korzyści klientom i producentom oprogramowania. 
http://www.archiwum.rp.pl/artykul/1365649-Firmy-coraz-mocniej-przekonuja-sie-do-chmury.html (dostęp płatny)

Firmy w Polsce widzą sens inwestycji w usługi IT
Globalne wydatki przedsiębiorstw na oprogramowanie wzrosną w tym roku o 9,5 proc., a w 2019 r. o 8,4 proc., do łącznej wartości 421 mld dol. – przewiduje firma badawcza Gartner. Takie systemy, jak ERP (planowanie zasobów przedsiębiorstwa) czy CRM (zarządzanie relacjami z klientami), w dojrzałych gospodarkach są już normą. W Polsce dopiero zyskują na znaczeniu.
http://www.archiwum.rp.pl/artykul/1365646-Firmy-w-Polsce-widza-sens-inwestycji-w-uslugi-IT.html (dostęp płatny)

Innowacyjność jest w DNA organizacji
Budowanie przewagi konkurencyjnej opartej na innowacyjności to klucz do sukcesu biznesowego i finansowego – pisze Justyna Pawlak-Mihułka. Organizacje, które swą strategię i dalekosiężne cele opierają na wprowadzaniu innowacji – wzorem Google’a, Netflixa, Atlassiana czy Spotify – wygrywają rynki globalne. Jak stać się firmą innowacyjną? Czy innowacje to tylko kreatywność produktowa? Kto może być innowacyjny? Czy tylko małe, zwinne organizacje? Czy stabilne, duże instytucje mają szansę na wygraną w tym wyścigu? Odpowiedzi na te pytania nie są proste, gdyż innowacyjność jest szerokim pojęciem i może objąć zarówno innowacje produktowe, jak i organizacyjne, procesowe, marketingowe, kulturowe, sprzedażowe itp.

http://www.archiwum.rp.pl/artykul/1365651-Innowacyjnosc-jest-w-DNA-organizacji.html (dostęp płatny)

Rachunkowość i cyfryzacja muszą iść w parze
Jednolity Plik Kontrolny (JPK) obowiązuje już wszystkich – od 1 stycznia 2018 roku również mikroprzedsięborców. Pierwszy dokument zawierający informacje o transakcjach dokonanych w styczniu muszą przesłać do 25 lutego. Jeśli tego nie zrobią bądź popełnią błąd, grożą im kary. Za niewysłanie pliku w terminie organ podatkowy może nałożyć karę grzywny w wysokości do kilku tysięcy złotych. Nasi rozmówcy uspokajają, że dotychczasowa praktyka pokazuje, że te wartości są niższe. Surowiej traktowane jest natomiast nieprzekazanie Jednolitego Pliku Kontrolnego na żądanie fiskusa, czyli odmowa przesłania wyciągów bankowych czy ksiąg rachunkowych.
http://www.archiwum.rp.pl/artykul/1365647-Rachunkowosc-i-cyfryzacja-musza-isc-w-parze.html (dostęp płatny)

Sztuczna inteligencja w służbie przedsiębiorstw
Firmy, które zainwestują w sztuczną inteligencję (AI) i współpracę między człowiekiem a maszyną, mogą zwiększyć do 2022 r. swoje przychody o ponad jedną trzecią, a poziom zatrudnienia o 10 proc. – szacuje firma Accenture. Większość menedżerów jest świadoma tych szans, ale tylko 3 proc. planuje znaczne zwiększenie inwestycji na przekwalifikowanie pracowników w ciągu najbliższych trzech lat.
http://www.archiwum.rp.pl/artykul/1365648-Sztuczna-inteligencja-w-sluzbie-przedsiebiorstw.html (dostęp płatny)

Zaostrza się walka o wartościowe informacje
Łączne wydatki na dane w minionym roku wyniosły 13,5 mld dol., co oznacza niemal 40-proc. wzrost. Imponującą dynamikę widać także w Polsce. Do końca tego roku rodzimy rynek danych urośnie do ponad 30 mln dol. Nie jest to może zawrotna kwota, ale aż o 21 mln dol. wyższa niż w 2017 r. – wynika z danych OnAudience.com z grupy Cloud Technologies. Z kolei rok wcześniej w Polsce dokonano zakupu cyfrowych informacji za ponad 2 mln dol. To oznacza imponującą, 1300-proc. dynamikę względem tegorocznych prognoz.
http://www.archiwum.rp.pl/artyul/1365650-Zaostrza-sie-walka-o-wartosciowe-informacje.html (dostęp płatny)

Mogą Ci się również spodobać

Korzystasz z Photoshopa lub piszesz w Wordzie? To niebezpieczne

Microsoft Word i Adobe Photoshop to jedne z najpopularniejszych programów, używanych niemal codziennie na ...

Sztuczne mięso? Producenci napotkali zaskakujący problem

Mięso hodowane w laboratorium ma być w przyszłości ekologiczna odpowiedzią na zatruwające środowisko hodowle ...

Nie wszyscy programiści będą zarabiać krocie. Kto będzie na topie?

Specjaliści IT, na czele z deweloperami, długo będą w czołówce poszukiwanych pracowników. Najlepiej opłacani ...

Znany streamingowy serwis sportowy startuje w Polsce

Do Polski wchodzi brytyjski serwis streamingowy z transmisjami sportowymi. Zacznie od pokazów walk bokserskich. ...

Rząd chce chronić dane w chmurze przed… USA

Resort cyfryzacji chce zapobiec niekontrolowanemu dostępowi służb USA do danych polskich użytkowników gromadzonych na ...

Telewizory 2020. Czym nas zadziwią?

Zwijany, obracany, bądź naklejany na ścianę, bez ramek lub w ramach niczym obraz, a ...