Mobilny internet w Polsce: ponad 3 miliardy gigabajtów rocznie

Jeszcze nie zaczął się boom na internet rzeczy, a konsumpcja danych w komórkowych sieciach w Polsce pobiła kolejny rekord.

W 2018 roku użytkownicy komórkowych sieci mobilnych wykorzystali w sumie ponad 3 mld GB mobilnego internetu, a statystyczny użytkownik „zużywa” go już prawie 5 GB miesięcznie – wynika z danych operatorów i szacunków „Rzeczpospolitej”, siostrzanego dziennika rpkom.pl. To ponad dwa razy tyle, ile w 2016 r.

Sumarycznie najwięcej mobilnego transferu „konsumowali” kolejny rok z rzędu klienci Grupy Cyfrowy Polsat, częściej mieszkający poza miastem, a więc pozbawieni dostępu do internetu po kablu. Szacujemy, że wykorzystali około 920 mln GB, czyli o jedną czwartą więcej niż rok wcześniej.

Najszybszy przyrost konsumpcji mobilnej transmisji mógł odnotować T-Mobile Polska, ale telekom ten nie zdradza wolumenów transferu, jaki wykorzystują jego klienci. Podał nam jedynie, że ilość danych przesłanych w sieciach LTE i UMTS w 2018 wzrosła mu 95,6 proc. w porównaniu do ilości z 2017 r.

Spośród notowanych na GPW sieci mobilnych najszybszy wzrost mobilnej transmisji danych zanotował w ub.r. Orange Polska: jego klienci zużyli 680 mln GB, o 50 proc. więcej niż w 2017 r. – podaje telekom.

Jego konkurenci zwracają uwagę, że pod względem wolumenów Orange doszlusowuje do pozostałych.

P4, operator sieci Play, zbliżał się do takiego wyniku w 2017 roku (w 2018 r. był blisko 850 mln GB), a Grupa Cyfrowy Polsat była już wówczas daleko z przodu z 732 mln wykorzystanych gigabajtów.

Rosnący strumień mobilnych danych to wypadkowa wielu zmiennych. Z jednej strony telekomy czysto mobilne coraz silniej konkurują z operatorami stacjonarnymi i tak jak oni proponują taryfy bez limitu.

Tak robi od kilku lat Orange, tak od września 2017 r. postępuje T-Mobile, który ma w ofercie usługę dostępową dla domu bez limitu transferu, a Play od ub.r. proponuje analogiczną usługę (Net Box) także poza miastami. Konkurencja o rynkowy prymat (rzadziej o konkretnego klienta) z operatorami kablowymi jest możliwa za sprawą inwestycji w infrastrukturę i popularyzacji smartfonów, działających w sieci 4G.

U każdego z operatorów wygląda to inaczej. W Play 80 proc. użytkowników ma smartfon 4G – podał niedawno Michał Ziółkowski, odpowiedzialny za technikę w zarządzie operatora. Ale na podstawie danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej LTE w smartfonie ma około 18 mln osób (prawie połowa Polaków). A to znak, że nie potrzeba (jeszcze) sieci 5G, aby telekomy rosły od względem przychodów i zysków.

Play rozbudowuje sieć masztów, a wszyscy starają się agregować częstotliwości tak, by radiowe łącze było jak najszersze, a co za tym idzie, aby internet był coraz szybszy.

Telekomy prześcigają się w ogłaszaniu liczby masztów, na których połączyły najwięcej typów pasma. W końcu na ruch w komórkowych sieciach wpływ ma oferta serwisów z filmami, jak Netflix czy HBO, które można kupić osobno, a których rozwiązania pozwalają na obejrzenie ulubionego serialu nie tylko tym, którzy mają w domu kablówkę albo światłowód.

Mobilny internet to usługa, która miała stopniowo zasypać wyrwę powstałą w przychodach telekomów komórkowych spowodowaną spadkiem cen rozmów.

Paweł Olszynka, analityk firmy badawczej PMR szacuje, że przychody polskich sieci z mobilnej transmisji danych przekroczyły w 2018 r. 5,5 mld zł.

W 2019 r., według prognozy PMR, mają urosnąć o 5 proc.. – Jak widać skokowy wzrost konsumpcji danych  nie ma liniowego przełożenia na przychody – stwierdza Paweł Olszynka.

Mogą Ci się również spodobać

Nasze satelity polecą na Marsa. Wystrzeli je Richard Branson

Naukowcy z polskich uniwersytetów połączyli siły z wrocławską spółką SatRevolution oraz z należącą do ...

Żołnierze zbroją się w gogle

Jeszcze jakiś czas temu o możliwości wykorzystania rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości w sektorze militarnym ...

Zygmunt Solorz może zostać królem centrów przetwarzania danych

Rosnący ruch internetowy i konieczność przechowywania danych firm działających online sprawia, że w Polsce ...

Huawei rozważa sprzedaż technologii 5G

Dyrektor generalny chińskiej firmy Ren Zhengfei powiedział w wywiadzie dla „The Economist” o możliwej ...

Apple rzuca wyzwanie motoryzacyjnym gigantom

Na rynku technologii tzw. samojezdnych pojazdów robi się gorąco. Walka o prymat w tej ...

Zamienią w księdza lub dilera narkotyków. Polskie firmy szaleją za granicą

Rodzime studia przebojem wchodzą na globalne rynki. Ich nowe tytuły umożliwią wcielenie się w ...