Mobilny internet w Polsce: ponad 3 miliardy gigabajtów rocznie

Jeszcze nie zaczął się boom na internet rzeczy, a konsumpcja danych w komórkowych sieciach w Polsce pobiła kolejny rekord.

W 2018 roku użytkownicy komórkowych sieci mobilnych wykorzystali w sumie ponad 3 mld GB mobilnego internetu, a statystyczny użytkownik „zużywa” go już prawie 5 GB miesięcznie – wynika z danych operatorów i szacunków „Rzeczpospolitej”, siostrzanego dziennika rpkom.pl. To ponad dwa razy tyle, ile w 2016 r.

Sumarycznie najwięcej mobilnego transferu „konsumowali” kolejny rok z rzędu klienci Grupy Cyfrowy Polsat, częściej mieszkający poza miastem, a więc pozbawieni dostępu do internetu po kablu. Szacujemy, że wykorzystali około 920 mln GB, czyli o jedną czwartą więcej niż rok wcześniej.

Najszybszy przyrost konsumpcji mobilnej transmisji mógł odnotować T-Mobile Polska, ale telekom ten nie zdradza wolumenów transferu, jaki wykorzystują jego klienci. Podał nam jedynie, że ilość danych przesłanych w sieciach LTE i UMTS w 2018 wzrosła mu 95,6 proc. w porównaniu do ilości z 2017 r.

Spośród notowanych na GPW sieci mobilnych najszybszy wzrost mobilnej transmisji danych zanotował w ub.r. Orange Polska: jego klienci zużyli 680 mln GB, o 50 proc. więcej niż w 2017 r. – podaje telekom.

Jego konkurenci zwracają uwagę, że pod względem wolumenów Orange doszlusowuje do pozostałych.

P4, operator sieci Play, zbliżał się do takiego wyniku w 2017 roku (w 2018 r. był blisko 850 mln GB), a Grupa Cyfrowy Polsat była już wówczas daleko z przodu z 732 mln wykorzystanych gigabajtów.

Rosnący strumień mobilnych danych to wypadkowa wielu zmiennych. Z jednej strony telekomy czysto mobilne coraz silniej konkurują z operatorami stacjonarnymi i tak jak oni proponują taryfy bez limitu.

Tak robi od kilku lat Orange, tak od września 2017 r. postępuje T-Mobile, który ma w ofercie usługę dostępową dla domu bez limitu transferu, a Play od ub.r. proponuje analogiczną usługę (Net Box) także poza miastami. Konkurencja o rynkowy prymat (rzadziej o konkretnego klienta) z operatorami kablowymi jest możliwa za sprawą inwestycji w infrastrukturę i popularyzacji smartfonów, działających w sieci 4G.

U każdego z operatorów wygląda to inaczej. W Play 80 proc. użytkowników ma smartfon 4G – podał niedawno Michał Ziółkowski, odpowiedzialny za technikę w zarządzie operatora. Ale na podstawie danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej LTE w smartfonie ma około 18 mln osób (prawie połowa Polaków). A to znak, że nie potrzeba (jeszcze) sieci 5G, aby telekomy rosły od względem przychodów i zysków.

Play rozbudowuje sieć masztów, a wszyscy starają się agregować częstotliwości tak, by radiowe łącze było jak najszersze, a co za tym idzie, aby internet był coraz szybszy.

Telekomy prześcigają się w ogłaszaniu liczby masztów, na których połączyły najwięcej typów pasma. W końcu na ruch w komórkowych sieciach wpływ ma oferta serwisów z filmami, jak Netflix czy HBO, które można kupić osobno, a których rozwiązania pozwalają na obejrzenie ulubionego serialu nie tylko tym, którzy mają w domu kablówkę albo światłowód.

Mobilny internet to usługa, która miała stopniowo zasypać wyrwę powstałą w przychodach telekomów komórkowych spowodowaną spadkiem cen rozmów.

Paweł Olszynka, analityk firmy badawczej PMR szacuje, że przychody polskich sieci z mobilnej transmisji danych przekroczyły w 2018 r. 5,5 mld zł.

W 2019 r., według prognozy PMR, mają urosnąć o 5 proc.. – Jak widać skokowy wzrost konsumpcji danych  nie ma liniowego przełożenia na przychody – stwierdza Paweł Olszynka.

Mogą Ci się również spodobać

Asseco traci wielki kontrakt w Czechach. Dziwne okoliczności

Zajmująca się rozwiązaniami IT spółka Asseco, w którą niedawno zainwestował Zygmunt Solorz, miała wykonać ...

Airbnb wychodzi z internetu

Znany internetowy pośrednik w wynajmie lokali podróżnym zainwestuje w sieć hoteli w Indiach. Chodzi ...

Film Patryka Vegi z najlepszym tegorocznym otwarciem

Ponad 933 tys. widzów w ciągu pięciu dni przyciągnęła do kina komedia „Polityka” w ...

Zostań szefem kampanii lub… prowokatorem. Powstała gra o wyborach

Producent gier planszowych, Bored Games, wprowadza na rynek właśnie najnowszy tytuł „Pierwszy obywatel” – ...

Nowy król Instagrama, zdetronizował Kylie Jenner

Polubiło je już ponad 26 mln osób. To nowy rekord najczęściej „polubionych” fotografii na ...

SpaceX podał datę załogowej misji na księżyc. Ambitne plany

Firma Elona Muska zadeklarowała, że przy pomocy statku Starship rozpocznie komercyjne loty na księżyc ...