Reklama

Mobilny internet w Polsce: ponad 3 miliardy gigabajtów rocznie

Publikacja: 22.01.2019 10:01

Jeszcze nie zaczął się boom na internet rzeczy, a konsumpcja danych w komórkowych sieciach w Polsce pobiła kolejny rekord.

W 2018 roku użytkownicy komórkowych sieci mobilnych wykorzystali w sumie ponad 3 mld GB mobilnego internetu, a statystyczny użytkownik „zużywa” go już prawie 5 GB miesięcznie – wynika z danych operatorów i szacunków „Rzeczpospolitej”, siostrzanego dziennika rpkom.pl. To ponad dwa razy tyle, ile w 2016 r.

Sumarycznie najwięcej mobilnego transferu „konsumowali” kolejny rok z rzędu klienci Grupy Cyfrowy Polsat, częściej mieszkający poza miastem, a więc pozbawieni dostępu do internetu po kablu. Szacujemy, że wykorzystali około 920 mln GB, czyli o jedną czwartą więcej niż rok wcześniej.

Najszybszy przyrost konsumpcji mobilnej transmisji mógł odnotować T-Mobile Polska, ale telekom ten nie zdradza wolumenów transferu, jaki wykorzystują jego klienci. Podał nam jedynie, że ilość danych przesłanych w sieciach LTE i UMTS w 2018 wzrosła mu 95,6 proc. w porównaniu do ilości z 2017 r.

Spośród notowanych na GPW sieci mobilnych najszybszy wzrost mobilnej transmisji danych zanotował w ub.r. Orange Polska: jego klienci zużyli 680 mln GB, o 50 proc. więcej niż w 2017 r. – podaje telekom.

Reklama
Reklama

Jego konkurenci zwracają uwagę, że pod względem wolumenów Orange doszlusowuje do pozostałych.

P4, operator sieci Play, zbliżał się do takiego wyniku w 2017 roku (w 2018 r. był blisko 850 mln GB), a Grupa Cyfrowy Polsat była już wówczas daleko z przodu z 732 mln wykorzystanych gigabajtów.

Rosnący strumień mobilnych danych to wypadkowa wielu zmiennych. Z jednej strony telekomy czysto mobilne coraz silniej konkurują z operatorami stacjonarnymi i tak jak oni proponują taryfy bez limitu.

Tak robi od kilku lat Orange, tak od września 2017 r. postępuje T-Mobile, który ma w ofercie usługę dostępową dla domu bez limitu transferu, a Play od ub.r. proponuje analogiczną usługę (Net Box) także poza miastami. Konkurencja o rynkowy prymat (rzadziej o konkretnego klienta) z operatorami kablowymi jest możliwa za sprawą inwestycji w infrastrukturę i popularyzacji smartfonów, działających w sieci 4G.

U każdego z operatorów wygląda to inaczej. W Play 80 proc. użytkowników ma smartfon 4G – podał niedawno Michał Ziółkowski, odpowiedzialny za technikę w zarządzie operatora. Ale na podstawie danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej LTE w smartfonie ma około 18 mln osób (prawie połowa Polaków). A to znak, że nie potrzeba (jeszcze) sieci 5G, aby telekomy rosły od względem przychodów i zysków.

Play rozbudowuje sieć masztów, a wszyscy starają się agregować częstotliwości tak, by radiowe łącze było jak najszersze, a co za tym idzie, aby internet był coraz szybszy.

Reklama
Reklama

Telekomy prześcigają się w ogłaszaniu liczby masztów, na których połączyły najwięcej typów pasma. W końcu na ruch w komórkowych sieciach wpływ ma oferta serwisów z filmami, jak Netflix czy HBO, które można kupić osobno, a których rozwiązania pozwalają na obejrzenie ulubionego serialu nie tylko tym, którzy mają w domu kablówkę albo światłowód.

Mobilny internet to usługa, która miała stopniowo zasypać wyrwę powstałą w przychodach telekomów komórkowych spowodowaną spadkiem cen rozmów.

Paweł Olszynka, analityk firmy badawczej PMR szacuje, że przychody polskich sieci z mobilnej transmisji danych przekroczyły w 2018 r. 5,5 mld zł.

W 2019 r., według prognozy PMR, mają urosnąć o 5 proc.. – Jak widać skokowy wzrost konsumpcji danych  nie ma liniowego przełożenia na przychody – stwierdza Paweł Olszynka.

Telekomunikacja
Internet z KPO mocno opóźniony? Gotowe tylko 25 proc. sieci
Telekomunikacja
Które sieci komórkowe wybierali Polacy? Zwycięzców jest dwóch
Telekomunikacja
Duże zainteresowanie naborem na nadzorcę rynku telekomunikacyjnego. Kto wystartował?
Telekomunikacja
Oto, które sieci komórkowe wybierają polscy użytkownicy. I od kogo uciekają
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Telekomunikacja
Brytyjski gigant finansowy wchodzi do Polski z siecią komórkową. Cenowy atak
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama