MWC19 Barcelona: głównym tematem 5G, ale nie tylko

Prawie 110 tys. osób odwiedzi tegoroczne targi MWC19 Barcelona. Za sprawą technologii 5G nie jest to już tylko targowisko próżności firm telekomunikacyjnych.  Hasło tegorocznego wydarzenia brzmi „Inteligentna łączność”  i ma opisywać „kombinację bardzo szybkich sieci 5G, internetu Rzeczy, sztucznej inteligencji i dużych zbiorów danych (BIG Data)”  – tłumaczą organizatorzy.

W poniedziałek, 25 lutego, w stolicy Katalonii zaczynają się najpopularniejsze w Europie targi firm telekomunikacyjnych, organizowane przez stowarzyszenie GSMA reprezentujące interesy operatorów komórkowych. 32. edycja wydarzenie znanego do tej pory jako Mobile World Congress zostało nazwane w tym roku MWC19 Barcelona.

To tylko symptom zmian, jakie przechodzi świat mobilnych technologii, coraz mocniej obejmujący takie sektory gospodarki, jak motoryzacja, transport, handel detaliczny (oczywiście w sieci) i rozrywka (oczywiście internetowa).

Tym razem w Barcelonie wśród wystawców zobaczyć będzie można po raz pierwszy Forda, Volkswagena, czy Rakutena – wywodzący się z Japonii, mający siedzibę w Hiszpanii międzynarodowy serwis z filmami, próbujący konkurować z Netflixem.

Przenikanie się różnych dziedzin gospodarki odpowiadających za innowacje dostrzegają także inni. W tym roku po raz pierwszy od 33 lat nie będzie osobnych targów CeBIT w Hanowerze, poświęconych sprzętowi komputerowemu. To nie znaczy, że tematyka ta zginie w ogóle. Miesiąc po MWC19 Barcelona odbędzie się Hannover Messe, które to targi przeistaczają się w targowisko innowacji bardzo podobne do tego w stolicy Katalonii.

Tak czy inaczej, GSMA podaje, że w tym roku MWC19 Barcelona odwiedzi około 107 tys. gości, a swoje stoiska przygotowało 2400 wystawców. Dla porównania w 2014 roku, na targi zarejestrowało się około 75 tys. osób.

Fot: Wejście na targi w Barcelonie w 2011 roku zdobiły flagi z marką Fuji. Wchodząca wówczas do użytku technologia LTE zwiastowała producentom sprzętu fotograficznego nowy rozdział historii.

Martin Mellor, prezes szwedzkiego dostawcy infrastruktury telekomunikacyjnej Ericsson w Polsce, spodziewa się, że centralnym tematem targów będzie sieć 5G. Tak było już w minionym roku, ale tym razem dostawcy zapowiadają już konkretne produkty. – My zaprezentujemy platformę Ericsson 5G i przedstawimy naszym klientom, jak prosto można się przełączyć na tę technologię – mówi Martin Mellor.

Na tym, że w jednym miejscu w ciągu czterech dni spotkać można tysiące osób, chcą skorzystać tradycyjnie niektóre polskie firmy, takie jak informatyczny Comarch, kierujący część swoich produktów do operatorów telekomunikacyjnych, platforma gier komputerowych T-Bull czy producent telefonów Maxcom. – Targi MWC są na stałe wpisane do kalendarza Maxcomu, ponieważ w perspektywie długofalowej przynoszą namacalne korzyści – przekonuje Arkadiusz Wilusz, prezes firmy. – W wydarzeniu uczestniczą prezesi i dyrektorzy największych firm z sektora, producenci sprzętu i dostawcy z całego świata.Tam też mamy możliwość zorganizowania spotkań z kluczowymi kontrahentami reprezentującymi najważniejszych i największych operatorów telekomunikacyjnych oraz sieci handlowe. Jest to dla nas bardzo istotne, choćby ze względu na oszczędność czasu. Dzięki targom w kilka dni możemy się spotkać z wieloma partnerami i przeprowadzić liczne negocjacje handlowe – mówi Wilusz.

Natłok promocji, prezentacji i warsztatów towarzyszących targom sprawia, że najwięksi producenci smartfonów od lat prezentują nowości nie na samym kongresie, ale w jego pobliżu i zwykle zanim ruszy on na dobre.

Dla przykładu koreański koncern Samsung zdecydował się w tym roku na premierę nowego telefonu Samsung Fold z rozkładanym ekranem nie w Barcelonie, ale w Londynie 20 lutego. Wyprzedził tym samym konkurenta – chiński koncern Huawei, który premierę – także rozkładanego smartfona Mate X – zrobił w niedzielę, tuż przed startem MWC. Mate X jest już przy tym wyposażony w 5G.

Dla Huawei impreza ma dodatkowy wymiar. Może być sprawdzianem, czy chiński koncern przetrwa na europejskim rynku, kiedy wiele państw, w tym Polska, zastanawia się, czy może mieć do niego zaufanie.

Mogą Ci się również spodobać

CD Projekt goni Orlen. Gdzie są granice dla producentów gier

Kapitalizacja wielu studiów jest rekordowo wysoka i przewyższa wyceny biur maklerskich. Czy ceny akcji ...

Kierowca Ubera sam ustali cenę kursu

Amerykański gigant łączący pasażerów z kierowcami szykuje małą rewolucję. Firma, która do tej pory ...

Lotniczy koncern łowi w Polsce inżynierów

Airbus Helicopters, producent caracali odprawiony z kwitkiem przez ministra Macierewicza, nie wycofał się z ...

Zginane ekrany i 5G mają uratować rynek smartfonów

Europejski rynek tych urządzeń znalazł się w dołku. Niespodziewanie zyskuje na nim Huawei, ale ...

Hotele potrzebują nowych technologii

Interaktywne tablice w salach konferencyjnych, dotykowe ekrany informacyjne w recepcji oraz centrum zarządzania hotelowym ...

Polska firma oferuje podróże ze sztuczną inteligencją

Hotailors powstał zaledwie nieco ponad dwa lata temu, a dziś globalnym klientem poznańskiego startupu ...