Wyniki NASK PIB w 2018 roku: prawie 50 mln zł na wynagrodzenia [nowe]

O prawie 23,6 proc. do 110 mln zł spadły w 2018 r. przychody Naukowej Akademickiej Sieci Komputerowej PIB w porównaniu z wynikami za 2017 r. Gros tego spadku przypada na przychody ze sprzedaży produktów.

W sprawozdaniu opublikowanym przez Ministerstwo Cyfryzacji, któremu NASK podlega nie znajdziemy jednak bardziej szczegółowych danych, czy opisów wskazujących co się wydarzyło.

Pamiętać trzeba przy tym, że z NASK PIB wyłoniona została odrębna spółka NASK S.A., mająca zajmować się usługami telekomunikacyjnymi.

Natomiast in plus powinien zadziałać projekt Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, w którym instytut odgrywa rolę operatora (w dużej mierze obcej) sieci mającej zapewnić szkołom szybki internet.

Niższa niż rok wcześniej była także dotacja do działalności statutowej przyznana instytutowi: wyniosła 3,02 mln zł, podczas gdy rok wcześniej nieco ponad 4 mln zł.

Zysk operacyjny instytutu wyniósł w ub.r. 22,5 mln zł, spadając z 30,1 mln zł w 2017 r.

NASK wykazał także niższy niż rok wcześniej zysk netto: wyniósł 19,2 mln zł, o 21,6 proc. mniej niż rok wcześniej. Minister cyfryzacji Marek Zagórski zatwierdzając ten wynik zgodził się, aby 1,92 mln zł poszło na nagrody, a na fundusz badań własnych instytutu ponad 16,7 mln zł.

Największą pozycję wśród kosztów operacyjnych instytutu stanowią koszty usług obcych, które pochłonęły ponad 42 mln zł. Były przy tym sporo niższe niż w 2017 r., sięgały 61 mln zł.

Natomiast wynagrodzenia w NASK PIB mocno wzrosły i pochłonęły w ub.r. prawie 50 mln zł, o 17 mln zł więcej niż w 2017 r.

W końcu grudnia ub.r. NASK PIB dysponował około 202 mln zł, o około 97 mln zł więcej niż rok wcześniej.

NASK PIB odpowiedział na nasze pytania. Według Bartosza Loby, rzecznika instytutu w 2018 roku NASK zanotował mniejsze przychody z działalności komercyjnej poza obszarem Działu Domen). – Wpływ na to miała sytuacja rynkowa i rosnąca konkurencja, czego efektem był mniejszy portfel zamówień usług komercyjnych niż rok wcześniej. Należy zaznaczyć, że prowadzone przez NASK działania społeczne, edukacyjne, naukowe oraz strategiczne publiczne projekty, a także zadania ustawowe, nie dają możliwości koncentracji tylko na działalności komercyjnej. W naszej misji staramy się więc równoważyć zadania społeczne i publiczne z działalnością komercyjną – tłumaczy Bartosz Loba.

– Ponadto kontrakty NASK są efektem wielomiesięcznych negocjacji oraz ustaleń, co powoduje że realizacja niektórych z nich została przesunięta na rok 2019, co znajdzie pozytywne odzwierciedlenie w sprawozdaniu za 2019 rok. – dodaje rzecznik.

Jak podaje, biznes domenowy prowadzony przez NASK zanotował w ub.r. wzrost przychodów o 1,6 proc. do 72,4 mln zł.

– Na wzrost kosztów wynagrodzeń Instytutu wpływa przede wszystkim rosnąca liczba pracowników, wynikająca głównie z realizowanych projektów strategicznych i misyjnych NASK – np. OSE, EZD RP, mDokumenty, ale także z przejęcia przez NASK Instytutu Maszyn Matematycznych oraz z uwarunkowanych rynkowo rosnących oczekiwań płacowych, które wpływają na wzrost wynagrodzeń kluczowych pracowników – informuje Bartosz Loba.

Według jego wyjaśnień, ponad 97 mln zł widniejące w rachunku przepływów pieniężnych NASK to głównie zaliczki z Centrum Projektów Polska Cyfrowa na realizację projektu OSE.

Czekamy jeszcze na dane finansowe NASK S.A.

Mogą Ci się również spodobać

Roboty pomogą dzieciom z autyzmem rozróżniać emocje

Najmłodsi dotknięci autyzmem często mają problemy z odczytywaniem lub okazywaniem emocji, mogą być bardzo ...

Przemysł 4.0 idzie jeszcze dalej

Technologie takie jak internet rzeczy, rozszerzona rzeczywistość czy sztuczna inteligencja coraz odważniej wkraczają także ...

Deszcz polskich premier. Za pszczołą polecą kolejne gry

W czwartek na rynek trafiło kilka nowych gier autorstwa polskich studiów. Na horyzoncie są ...

USA znów największym rynkiem. Chiny w tyle

Największy udział w globalnym rynku gier nadal mają produkcje na urządzenia mobilne, ale najwyższą ...

Kto rządzi internetową reklamą w Polsce? To dwóch gigantów

Facebook i Google sięgnęły w 2018 roku po ponad połowę wydatków reklamodawców na promocję ...

Polacy nieufni wobec sztucznej inteligencji

Choć obecnie w Polsce bezpośrednie doświadczenia ze sztuczną inteligencją ma zaledwie 23 proc. osób, ...