PMR: serwisy wideo na żądanie to już 12 proc. rynku płatnej telewizji

Publikacja: 05.08.2019 13:00

PMR: serwisy wideo na żądanie to już 12 proc. rynku płatnej telewizji

Foto: cyfrowa.rp.pl

O 3,15 proc. do 7,17 mld zł urosną w tym roku wydatki na płatną telewizję – prognozuje firma analityczno-doradcza PMR. Wzrost ten zapewnia sektorowi szybko rozwijający się segment internetowych serwisów subskrypcyjnych (VoD), takich jak Netflix, czy Ipla.

Zdaniem autorów raportu ”Rynek płatnej telewizji i VOD w Polsce 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na latach 2019-2024” w 2018 roku rynek płatnej telewizji w Polsce warty był 6,95 mld zł, o 3,9 proc. więcej  niż rok wcześniej. To jednak nie znaczy, że telewizje kablowe i satelitarne przeżywają boom popularności swoich platform. Główny motor wzrostu jest inny.

W ubiegłym roku już za 12 proc. rynku płatnego wideo odpowiadały internetowe serwisy wideo na żądanie (VoD): według wyliczeń PMR uzyskały 854 mln zł przychodu i rosły pod tym względem dynamicznie, bo kwota ta była wyższa o 25 proc. niż w 2017 r..

„Dynamiczny wzrost przychodów operatorów serwisów na żądanie należy łączyć przede wszystkim z rozwojem platform subskrypcyjnych i powiązanym z tym wzrostem liczby abonentów takich usług. Serwisy SVOD przyciągają największą liczbę użytkowników płatnych usług VOD. Oceniamy, że w 2018 r. liczba płatnych subskrybentów (a właściwie RGU – subskrypcji – red.) serwisów SVOD w Polsce wyniosła 2,7 mln, z czego 46 proc. przypada na dystrybucję w kanale operatorskim” – napisali analitycy PMR.

Ich zdaniem, oprócz dwóch dość oczywistych czynników (niskiego stopnia rozpowszechnienia i rozwoju oferty treści premium) Polacy coraz chętniej płacą za treści w internetowej sieci.

W 2018 r. przychody z subskrypcji serwisów SVOD stanowiły 46 proc. wartości polskiego rynku VOD ogółem – wyliczają specjaliści z PMR.  Liczba ta nie obejmuje przy tym aktywacji serwisów wykupionych u operatorów telekomunikacyjnych (telewizji kablowych, czy operatorów komórkowych). Po uwzględnieniu zakupu serwisu VoD poprzez operatora okaże się, że wydatki na internetowe seriale i filmy sięgają 718 mln zł (84 proc. całego rynku VoD).

Według PMR, w latach 2019-2024 średnia roczna stopa wzrotu wartości rynku płatnych serwisów VOD w Polsce wyniesie 7,8 proc.., a  liczba aktywacji płatnych serwisów urośnie o 1,6 mln.

Z pominięciem segmentu VoD, wartość rynku płatnej telewizji w Polsce w 2018 roku szacowana jest na 6,1 mld zł, co oznacza wzrost o 10 mln zł rok do roku. Analitycy PMR oceniają, że jest to efekt stabilizacji baz abonenckich oraz odejścia od walki o abonenta ceną na rzecz treści.

„Świadczy to o dużej dojrzałości rynku” – uważają specjaliści PMR.

Ich zdaniem w perspektywie sześcioletniej tak rozumiany rynek wkroczy w okres stagnacji,. a w długim okresie należy  – ich zdaniem – spodziewać się stopniowych spadków na rynku. W latach 2019-2024 według prognoz firmy liczba abonentów „tradycyjnej” płatnej telewizji  spadać będzie co roku o 0,2 proc., a wartość rynku o 0,1 proc..

PMR przeprowadził badanie ankietowe wśród dorosłych Polaków, aby sprawdzić, które serwisy SVoD są u nas najpopularniejsze.

Badanie pokazało, że najwięcej gospodarstw domowych subskrybuje serwis Netflix (25,6 proc.), a drugim pod względem popularności serwisem jest Cyfrowy Polsat Go (19,1 proc.). Trzecie miejsce należy do HBO Go, a czwarte do UPC (13,2 proc.). Na piątym miejscu znalazła się Ipla z wynikiem 11,8 proc. (należy do Grupy Cyfrowy Polsat, podobnie jak Cyfrowy Polsat Go). Tuż za nią plasuje się Player (Grupa TVN/Discovery), z którego korzysta 11,5 proc. gospodarstw domowych, a kolejne serwis Vod.pl (Onet, Grupa RASP). Serwis wideo na żądanie Telewizji Polskiej (TVP VoD) ogląda według tego badania 7,3 proc. gospodarstw domowych, a usługę platformy nc+ – Nc+ Go – 5,2 proc. domostw.

W niektórych domach korzysta się z więcej niż jednego serwisu internetowego. – Z naszych obliczeń wynika, że jest to 1,1-1,3 serwisu SVOD per gospodarstwo – podaje  Katarzyna Sacha, analityk w PMR. Zaznacza, że wynik ten dotyczy stanu na koniec ubiegłego roku. – W ciągu roku dane gospodarstwo mogło na zmianę korzystać z serwisów SVOD różnych dostawców – wyjaśnia.

– Naszym zdaniem na polskim rynku VOD nadal jest miejsce przede wszystkim na nowe serwisy subskrypcyjne, które są najpopularniejszym modelem dostępu do wskazanych usług. Dużo jednak zależy od przypisanego im kontentu, który musi być dostosowany do polskiego widza, uwzględniając dostępność materiałów oraz interfejs platformy w lokalnym języku. Na korzyść nowych serwisów VOD w Polsce na pewno przemawia tendencja użytkowników do rotacji między ofertami poszczególnych serwisów SVOD oraz ich koncentracja na ulubionych produkcjach. Sprzyja temu specyfika serwisów SVOD, które nie wiążą użytkowników terminową umową z dostawcą usługi oraz posiadają w swojej ofercie unikalne produkcje. Trend ten wprowadza pewną równowagę na rynku SVOD między poszczególnymi graczami i tworzy dodatkową przestrzeń dla nowych dostawców. W związku z tym nie spodziewamy się, aby nowe platformy dynamicznie odbierały użytkowników obecnym już na rynku serwisom SVOD. W latach 2019-2024 PMR prognozuje średnioroczną stopę wzrostu (CAGR) dla użytkowników płatnych VOD w Polsce na poziomie 5,5 proc., a dla samych użytkowników serwisów subskrypcyjnych na poziomie 6,2 proc. – mówi nam Katarzyna Sacha.

O 3,15 proc. do 7,17 mld zł urosną w tym roku wydatki na płatną telewizję – prognozuje firma analityczno-doradcza PMR. Wzrost ten zapewnia sektorowi szybko rozwijający się segment internetowych serwisów subskrypcyjnych (VoD), takich jak Netflix, czy Ipla.

Zdaniem autorów raportu ”Rynek płatnej telewizji i VOD w Polsce 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na latach 2019-2024” w 2018 roku rynek płatnej telewizji w Polsce warty był 6,95 mld zł, o 3,9 proc. więcej  niż rok wcześniej. To jednak nie znaczy, że telewizje kablowe i satelitarne przeżywają boom popularności swoich platform. Główny motor wzrostu jest inny.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu