Badanie: 22 proc. posiadaczy laptopów w ciągu roku chce kupić nowe urządzenie

Publikacja: 23.09.2019 08:00

Badanie: 22 proc. posiadaczy laptopów w ciągu roku chce kupić nowe urządzenie

Foto: cyfrowa.rp.pl

86 proc. gospodarstw domowych w Polsce posiada komputer – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez firmę Nielsen na zlecenie Microsoftu i Intela, które używają danych w kampanii „Move2Modern” realizowanej od trzeciego kwartału 2016 roku.

Tym razem, na przełomie lipca i sierpnia br. badano jakie sprzęty posiadają klienci znad Wisły i jakie są ich oczekiwania, co do nowszych urządzeń. Pod uwagę brane były tylko laptopy domowe, z pominięciem służbowych urządzeń, których pracownik nie wybiera samodzielnie.

Komputer stacjonarny i laptop – popularna para

Z danych zaprezentowanych podczas piątkowej konferencji amerykańskich producentów wynika, że wśród posiadaczy komputerów w Polsce 34 proc. ma tylko laptop, a aż dwie trzecie zarówno urządzenie stacjonarne, jak i komputer mobilny.

Co naturalne, więcej laptopów posiadają osoby młodsze, z wyższym wykształceniem i  i zarabiające więcej.

Badanych pytano także o dokładniejszą charakterystykę komputera. 84 proc. wszystkich osób mających komputer mobilny przyznało, że to tradycyjny laptop, 23 proc. ma tzw. ultrabook (popularnie mówi się tak ogólnie lekkim i smukłym laptopie; w badaniu nie chodzi tu raczej o zastrzeżony znak handlowy Intela), 19 proc. z nich ma urządzenie z ekranem dotykowym lub sprzęt 2 w 1. 14 proc. osób korzysta z urządzeń dedykowanych do gier.

91 proc. posiadaczy laptopów kupiło urządzenie z pierwszej ręki. Jedynie 9 proc. wszystkich użytkowników to osoby, które odkupiły od poprzedniego właściciela. Średnio płaciliśmy za laptop 2,42 tys. zł – deklarują respondenci.

71 proc. badanych ma świadomość, że ich urządzenie pracuje na procesorze marki Intel. Co ciekawe, co piąty Polak nie wie, jakiej marki jest „serce” jego komputera. 69 proc. posiadaczy laptopa korzysta z pakietu biznesowego Office.

Niemal połowa użytkowników ma laptop z przekątną ekranu 14,1-16 cala. Najrzadziej wybierane są komputery poniżej 12 cali przekątnej, których odsetek wynosi około 1 proc. 38 proc. użytkowników ma komputer, którego akumulator wytrzyma nie więcej niż 3 godziny pracy bez podłączenia do prądu.

Tymczasem to właśnie czas pracy na baterii komputera jest dla konsumentów najważniejszy. Aż 95 proc. osób wskazało te cechę laptopa jako priorytetową. Co trzecia osoba oczekuje, że ich komputer będzie pracował co najmniej przez 6 godzin, a prawie co piąty klient oczekuje, że wytrzyma od 9 do 12 godzin bez podłączenia do gniazdka.

Czas na zmiany

Microsoft i Intel (dostarczają odpowiednio oprogramowanie i procesory dla komputerów), liczą, że przekonają konsumentów do zakupu produktów kontrahentów, produkujących komputery. Dane sprzedażowe, które posiadają pokazują, że jest o co walczyć, ponieważ klienci chętnie zmieniają upodobania, jeśli chodzi o marki i parametry urządzeń oraz coraz częściej kupują sprzęt z wyższej półki cenowej.

Co więcej, badanie Nielsena pokazuje, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy laptop chce wymienić na nowy 22 proc. respondentów.

Statystyczny laptop domowy ma nad Wisłą 4 lata. Najczęściej powodem, aby myśleć o zakupie nowego urządzenia jest zbyt wolne działanie poprzedniego sprzętu. Jest to motywacja 37 proc. osób decydujących się na zakup nowego laptopa. Słaba bateria to powód do zmiany komputera dla niespełna co piątego klienta w Polsce, a ciężar „starego” urządzenia to problem, na który uwagę zwraca 8 proc. klientów.

Pozostałymi, kluczowymi parametrami nowych komputerów przenośnych są: pamięć operacyjna (najczęściej 8GB) system operacyjny Windows 10 oraz specyfikacja i producent procesora.

Zmiana komputera jest za trudna

Być może kupowalibyśmy nowe urządzenia częściej, gdyby nie obawy z tym związane. Aż 98 proc. ankietowanych widzi trudności związane ze zmianą laptopa. Personalizacja urządzenia okazuje się wyzwaniem ze względu na problemy technologiczne oraz pracę, którą trzeba wykonać, aby to urządzenia działało tak jak chcemy. Samodzielna, ponowna instalacja programów, gier i plików może trwać nawet kilka dni. 40 proc. osób korzystających z laptopa deklaruje, że przyzwyczajenie do nowego komputera jest dużym wyzwaniem.

Między innymi z tego powodu co trzeci posiadacz laptopa nie będzie wymieniać swojego urządzenia do czasu kiedy stare się nie zepsuje. 59 proc. uważa, że zmiana obecnie była by jedynie kaprysem, dlatego dopóki komputer działa nie będą wymieniać go na nowszy model. Ważną kwestią jest również fakt, że Polacy coraz chętniej sięgają po inne gadżety elektroniczne, między innymi hulajnogi, dlatego trudniej sięgnąć do portfela po około 90 proc. miesięcznego wynagrodzenia na nowy laptop.

Zapłacimy więcej i raczej w sklepie stacjonarnym

2880 zł to średnia kwota jaką badani planują przeznaczyć na swój nowy laptop. Jest to około 15 proc. więcej niż dotychczasowe wydatki.

Co piąty Polak chce wydać mniej niż 2 tysiące złotych, a 29 proc. kupi urządzenie za 3-5 tysiąca złotych. 40 proc. osób zdecyduje się na zakup za gotówkę, a niespełna co trzeci odkłada na ten cel pieniądze.

Nielsen sprawdził także, jak wygląda proces podejmowania decyzji o zakupie urządzenia. Prawie dwie trzecie posiadaczy (61 proc.) chce kupić nowy sprzęt w sklepie stacjonarnym, a 34 proc. w internetowym. Aukcję wskazało zaledwie 4 proc. badanych.

W sklepie internetowym analizowane są i porównywane parametry techniczne, ale zdaniem Polaków ważne jest fizyczne dotknięcie laptopa.

Przez około miesiąc trwa przegląd internetowych forów i analiza danych, tak aby stworzyć swoją krótką listę z którą udadzą się do sklepu. Dlatego zdaniem agencji badawczej Nielsen, ogromnie ważne jest to jak wyedukowani i jak zareagować na potrzeby konkretnego klienta.

Wybór produktu podpierany jest ocenami i opiniami innych użytkowników w internecie. Na takim wsparciu opiera się 23 proc. kupujących. Strony internetowe producentów są równie istotne co doświadczenia własne i opinie znajomych i krewnych. Media są źródłem informacji dla 11 proc. wybierających nowego laptopa.

Jak przekonywali w piątek przedstawiciele Microsoftu i Intela, założeniem ich kampanii jest edukacja klientów, na co warto zwracać uwagę w procesie wyboru komputera. Do współpracy zaproszeni zostali wszyscy producenci komputerów w Polsce.

Kolejne edycje, organizowane średnio co pół roku, wskazywać mają kwestie najczęściej poruszane przez kupujących laptopy oraz pokazywać najnowsze technologie obecne w komputerach mobilnych.

Spoty reklamowe towarzyszące kampanii prowadzonej od początku września br.  pojawią się w internecie oraz w największych rozgłośniach radiowych w czterech wersjach, w których poruszane są problemy ze sprzętem najczęściej wskazywane przez użytkowników.

86 proc. gospodarstw domowych w Polsce posiada komputer – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez firmę Nielsen na zlecenie Microsoftu i Intela, które używają danych w kampanii „Move2Modern” realizowanej od trzeciego kwartału 2016 roku.

Tym razem, na przełomie lipca i sierpnia br. badano jakie sprzęty posiadają klienci znad Wisły i jakie są ich oczekiwania, co do nowszych urządzeń. Pod uwagę brane były tylko laptopy domowe, z pominięciem służbowych urządzeń, których pracownik nie wybiera samodzielnie.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu