Około 60 tysięcy abonentów zdobyło w 2009 r. dziewięć największych sieci kablowych (zorganizowanych w Polskiej Izbie Komunikacji Elektronicznej) – wynika z zebranych przez nas danych. Na koniec grudnia obsługiwały one 3,219 mln abonentów. Przyrost jest nieznaczny, ale trzeba pamiętać, że strategia operatorów polega na tym, aby jednemu abonentowi oferować jak najwięcej usług.

W przypadku UPC, z dwóch usług korzystało na koniec roku 23,8 proc. klientów, a z trzech 14,2 proc. W Multimedia Polska proporcje te były inne: 31,7 proc. abonentów sieci korzystało z dwóch usług, a 13,2 proc. z trzech. Sieci migrują klientów telewizji analogowej na cyfrową. W efekcie około 1/3 abonentów sieci kablowych korzysta już z cyfrowej telewizji. Przybyło ich w Polsce w rok 315,5 tys. W tym samym czasie liczba abonentów korzystających z telewizji analogowej skurczyła się o 410,8 tys. Kablówki zdobyły w ubiegłym roku 210,2 tys. użytkowników stacjonarnego dostępu do Internetu.

Ranking największych trzech sieci kablowych nie zmienił się. Nadal pierwsze miejsce pod względem liczby abonentów zajmuje UPC (1,090 mln), a za nim plasuje się Vectra (z 753 tys.) oraz Multimedia Polska (z 673,1 tys.). UPC przyłączało też abonentów najszybciej: zdobyło 42,5 tys. klientów (netto, po uwzględnieniu odejść). Vectra wykazała podobny wzrost (o 42 tys.), ale zawdzięcza go w połowie przejęciu warszawskiego Spraya, którego dane uwzględnia w statystykach.

Multimedia przyłączyły w 2009 r. w sposób organiczny 11,1 tys. abonentów. W podobnym tempie rosła także baza klientów wielkopolskiej Inei. Słabiej radziły sobie na rynku mniejsze sieci. Z danych, które uzyskaliśmy wynika, że klientów tracił Stream Communications.