Operatorzy internetowego VoD mają kodeks dobrych praktyk

Branża stworzyła kodeks dobrych praktyk, w którym podane jest, jak będzie chronić dzieci przed scenami przemocy i seksu w filmach i serialach dla dorosłych udostępnianych w Internecie.

Publikacja: 13.10.2014 16:24

Kodeks już został przyjęty przez Grupę Onet (Onet VoD), platformę Iplex.pl, Cineman.pl, Grupę Wirtualna Polska i Cyfrowy Polsat (Ipla.tv). – To sześć największych serwisów, które reprezentują prawie 80 proc. rynku internetowego wideo. Wiem już o kolejnych podmiotach, które go zaakceptowały, ale czekamy aż dotrą do nas od nich stosowne dokumenty. Szacujemy, że w najbliższym czasie kodeks przyjmie 80-90 proc. wszystkich serwisów tego typu. Rozmawiamy tez z międzynarodowymi graczami, którzy oferują w Polsce wideo w Internecie – mówił Włodzimierz Schmidt, prezes zrzeszającej firmy działające w sieci organizacji IAB Polska, która we współpracy z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji przygotowała „Kodeks dobrych praktyk VoD w zakresie ochrony małoletnich”.

Karty kredytowe kontrolują pełnoletność

Jak skutecznie chronić treści dla dorosłych przed dziećmi? – Np. serwis Iplex Plus wszystkie tego rodzaju filmy zamknął w odrębnym katalogu, do którego dostęp można wykupić tylko podając numer karty kredytowej – mówi Barbara Turowska, dyrektor departamentu ds. monitoringu w KRRiT.

Najlepszym sposobem, jaki ma sprawdzać pełnoletniość, jest według branży właśnie wymaganie od użytkownika wpisania numeru karty kredytowej. – Ale operatorzy takich serwisów mogą też wykorzystywać inne skuteczne rozwiązania – mówił Włodzimierz Schmidt.

Z ostatniej kontroli dostawców internetowego wideo przeprowadzonej przez KRRiT wyniknęło, że do naruszeń doszło 30 razy, co KRRiT, która skontrolowała w tym celu 14 tys. materiałów uważa a zadowalający wynik. – Choć oczywiście nawet tych 30 razy być nie powinno – zauważała Turowska.

Filmy sobie, a reklamy sobie

Kodeks nie przewiduje kar, a jedynie rozstrzyganie spornych kwestii przed Sądem Koleżeńskim. Kary za udostępnianie dzieciom i młodzieży materiałów dla nich nieprzeznaczonych przewiduje za to ustawa o radiofonii i telewizji po naniesieniu na nią przepisów tzw. dyrektywy audiowizualnej. – Podmioty, które się tego dopuszczą, najpierw są wzywane przez KRRiT do zaniechania tych działań, a jeśli się do tego wezwania nie stosują, KRRiT nakłada na nie karę. Bardzo rzadko dotyczy to treści pornograficznych. Nie godzimy się najczęściej na materiału zawierające sceny przemocy: tortur, kaźni – mówiła Barbara Turowska. Jak mówił Jan Dworak, przewodniczący KRRiT, już upomnienia zazwyczaj przynoszą skutek.

Jak KRRiT ocenia, że doszło do naruszenia przepisów? – Oglądamy sporne materiały, czasem nawet w kilka osób i omawiamy problem – tłumaczy Turowska.

Problemem, którego na razie nie udało się rozwiązać, są treści reklam wyświetlane dzieciom przed internetowym wideo. – Mamy świadomość, że reklamy są objęte innymi regulacjami niż filmy i że obecnie nadawcy nadają czasem wręcz niedorzeczne reklamy przed materiałami dla dzieci, jak reklamy piwa czy parafarmaceutyków. Rozwiązaniem takiej sytuacji byłaby albo zmiana prawa albo wprowadzenie kolejnego nowego rozwiązania kodeksowego –mówi Turowska.

Kodeks już został przyjęty przez Grupę Onet (Onet VoD), platformę Iplex.pl, Cineman.pl, Grupę Wirtualna Polska i Cyfrowy Polsat (Ipla.tv). – To sześć największych serwisów, które reprezentują prawie 80 proc. rynku internetowego wideo. Wiem już o kolejnych podmiotach, które go zaakceptowały, ale czekamy aż dotrą do nas od nich stosowne dokumenty. Szacujemy, że w najbliższym czasie kodeks przyjmie 80-90 proc. wszystkich serwisów tego typu. Rozmawiamy tez z międzynarodowymi graczami, którzy oferują w Polsce wideo w Internecie – mówił Włodzimierz Schmidt, prezes zrzeszającej firmy działające w sieci organizacji IAB Polska, która we współpracy z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji przygotowała „Kodeks dobrych praktyk VoD w zakresie ochrony małoletnich”.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G