Reklama
Rozwiń

Polski rynek smartfonów w II kw. 2019 roku według IDC: Samsung i Xiaomi skorzystały na kłopotach Huawei

Publikacja: 28.08.2019 19:25

Polski rynek smartfonów w II kw. 2019 roku według IDC: Samsung i Xiaomi skorzystały na kłopotach Huawei

Foto: cyfrowa.rp.pl

2,2 mln smartfonów dostarczyli producenci do punktów sprzedaży w Polsce w II kwartale br. – wynika z najnowszych danych firmy analitycznej IDC, do których dostęp uzyskaliśmy . To zaledwie o 0,9 proc. więcej niż rok wcześniej.

Mały przyrost to zdaniem Marka Kujdy, analityka w IDC, dowód na dojrzałość rynku. – Rosną za to oczekiwania klientów, a w ślad za nimi wielkość ekranów i pojemność wbudowanej pamięci. W drugim kwartale 2019 r. już ponad 58 proc. urządzeń sprzedanych w Polsce posiadało ekran o przekątnej co najmniej 6 cali, a 21 proc. wyposażonych było w co najmniej 128 GB pamięci – zwraca uwagę Marek Kujda.

Ze względów geopolitycznych miniony kwartał był znamienny dla poszczególnych rynkowych graczy.

Dane IDC potwierdzają nasze nieoficjalne informacje o spadku udziału rynkowego chińskiego koncernu Huawei. W II kwartale br. w Polsce do Huawei należało niecałe 25 proc. rynku smartfonów, czyli o 11 pkt proc. mniej niż kwartał wcześniej.

– Duży wpływ na rynek miała zapowiedź amerykańskich sankcji wobec Huawei. Niepewność po stronie kanału sprzedaży i klientów pozwoliła Samsungowi i Xiaomi na zwiększenie udziałów w rynku w porównaniu do I kwartału – komentuje Kujda. Według niego wynik Huawei można uznać za dobry. Natomiast sam Huawei nie komentuje bieżącej sytuacji rynkowej.

Podczas gdy ten koncern tracił rynek, południowokoreański Samsung zajął na nim pozycję blisko monopolistyczną: jego udział wzrósł w dostawach do prawie 42 proc.

Kłopoty Huawei nie pomogły natomiast amerykańskiemu producentowi iPhone’ów – Apple w minionym kwartale spadł w Polsce na czwarte miejsce, ustępując miejsca na podium chińskiej marce Xiaomi, która rozbudowuje sieć dystrybucji w naszym kraju.

– W drugim kwartale najlepiej sprzedającymi się urządzeniami Xiaomi były Mi 9 oraz Redmi Note 7 – mówi Marcin Szczepankowski, GTM Manager Xiaomi Polska.

– Xiaomi będzie kontynuować strategię rozwoju na polskim rynku. – W najbliższych dwóch kwartałach na rynku pojawią się urządzenia z każdej półki cenowej. Ważne będzie rozszerzenie portfolia produktów flagowych. Już 29 sierpnia odbędzie się premiera najnowszego smartfona Mi 9T Pro, ale to nie koniec tegorocznych nowości w tym segmencie – dodaje Szczepankowski.

Od początku sierpnia firma pozyskała trzeciego dystrybutora odpowiedzialnego za sprzedaż urządzeń z ekosystemu Xiaomi, poza smartfonami. Xiaomi w Polsce ma osiem sklepów firmowych i planuje otwarcie kolejnych jeszcze w bieżącym roku.

Niewielki udział w polskim rynku zdobyli natomiast tegoroczni debiutanci: marki Oppo i One Plus należące do tego samego koncernu: BBK. Oppo sprzedaje w Polsce co setny smartfon.

– Oppo w Polsce stabilnie i systematycznie się rozwija. Oczywiście w dalszym ciągu jest na początkowym etapie budowania świadomości marki i produktów, ale zauważamy rosnące zainteresowanie nimi – mówi Piotr Żaczko, menedżer ds. PR w Oppo. – Dlatego zamierzamy dalej rozwijać zarówno sieć sprzedaży, jak i dostępne portfolio. Jeszcze w tym roku wprowadzimy co najmniej cztery nowe modele, koncentrując się na wyższej i średniej półce cenowej – dodaje.

Dane IDC wskazują, że w II kw. br. nieznacznie spadł rynkowy udział Motoroli, która z kolei kwartał wcześniej odnotowała umocnienie i zdobyła 6-proc. kawałek tortu. Przedstawiciele marki spadku jednak nie potwierdzają.

– Udziały rynkowe marki Motorola systematycznie rosną. Drugi kwartał był w naszym przypadku lepszy od pierwszego, zaś trzeci jest nie mniej obiecujący. Wprowadziliśmy nowe produkty z rodziny Motorola One: modele Vision oraz Action, które cieszą się dużym zainteresowaniem na rynku, podobnie jak kultowa już seria Moto G. Jesteśmy jedną z najpopularniejszych marek w segmencie produktów do 1500 zł koncentrującą się na dostarczaniu urządzeń wyposażonych w najnowsze rozwiązania technologiczne w konkurencyjnej cenie. W najbliższym czasie planujemy kolejne premiery produktowe w różnych przedziałach cenowych oraz znaczący wzrost naszej aktywności reklamowej – mówi Kuba Pancewicz, GM Poland Motorola Mobility.

O danych IDC za I kwartał br. w Polsce pisaliśmy tutaj.

Według danych GfK, odzwierciedlających sprzedaż sklepów i operatorów komórkowych (ale bez transakcji subsydiowanych), operatorzy i sklepy sprzedać mogły przez pierwszych sześć miesięcy br. o 5 proc. urządzeń mniej. Za to przychody z tego tytułu urosły o około 4 proc. za sprawą rosnącej średniej ceny, którą użytkownicy uiszczają za urządzenie.

Na podstawie danych przygotowywanych przez tę firmę po półroczu miało nie być zmian w rankingu największych dostawców smartfonów w Polsce.

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku