Reklama
Rozwiń

Wyniki Orange Polska w III kwartale br.: możliwa zmiana na podium sieci komórkowych

Publikacja: 29.10.2019 00:09

Aż o 4,3 proc. (118 mln zł) wyższe niż przed rokiem okazały się przychody Orange Polska w III kwartale br. Wyniosły 2,87 mld zł i nieznacznie o (1,8 proc.) przekroczyły oczekiwania analityków z biur maklerskich ankietowanych przez „Parkiet”.  Średnia ich prognoz mówiła o 2,82 mld zł.

Wzrost przychodów Orange Polska odnotował ze sprzedaży usług IT i integracji (plus 62 proc.; bez przejętego BlueSoft – o 27 proc.), sprzedaży urządzeń takich jak smartfony (plus 7 proc.) oraz w segmencie klientów pakietów konwergentnych, które – jak można wnioskować – stają się coraz popularniejsze wśród członków tego samego gospodarstwa domowego.

Przychody z usług konwergentnych urosły rok do roku o 19 proc.. Segment pojedynczych usług komórkowych i stacjonarnego Internetu odnotował spadek wpływów o 4,9 proc., ale był on wolniejszy niż w I półroczu br., gdy wynosił on 6,1 proc.). W sumie, łączne przychody w tych trzech kategoriach zwiększyły się rok do roku o 1,4 proc. – podał Orange.

W końcu września z pakietów konwergentnych Orange Love telekomu korzystało 1,33 mln osób indywidualnych, o 13 proc. więcej niż przed rokiem, a w sumie 1,66 mln.

Telekom podał, że miniony kwartał był drugim najlepszym w jego historii pod względem przyłączenia abonentów jego flagowej usługi stacjonarnej – światłowodu (plus 39 tys.). W końcu września Orange obsługiwał 473 tys. użytkowników FTTH (wzrost o 46 proc. rok do roku).

W segmencie usług komórkowych, liczba kart SIM obsługiwanych przez Orange Polska urosła w III kw. br. do 15,14 mln, czyli o 176 tys. w kwartał. To, w zestawieniu z danymi o przenoszeniu numerów, może oznaczać, że pomarańczowy telekom przegonił sieć Play.

Przyrost ten rozłożył się idealnie po równo między segmenty pre-paid i post-paid (po 88 tys.). W segmencie usług abonamentowych większość kwartalnego przyrostu telekom zawdzięcza kartom M2M, których obsługiwał we wrześniu  1,59 mln.

Uwagę zwraca przy tym relatywnie niewielki (o 7 tys.) przyrost abonentów płatnej telewizji, których liczba wyniosła we wrześniu 979 tys..  Widać także, że klienci telewizyjni w znaczącym stopniu (ponad 80 proc.) posiadają pakiet usług konwergentnych. Rok wcześniej ich odsetek wynosił około 74 proc..

EBITDAal Orange (zysk operacyjny powiększony o amortyzację i koszty leasingu) wyniosła w III kw. br. 946 mln zł, o 22,4 proc. więcej niż przed rokiem. Do poprawy tego wyniku przyczyniła się sprzedaż nieruchomości, ale i bez niej EBITDAal urósłby o 7 proc. – podał telekom.  To m.in. efekt cięć kosztowych, w tym zatrudnienia, które w III kw. br. było o około 1,3 tys. osób mniejsze niż przed rokiem.

Dla porównania, analitycy ankietowani przez „Parkiet” spodziewali się średnio około 930 mln zł.

Zysk netto Orange Polska w III kw. br. wyniósł 224 mln zł, ponad dwa razy więcej niż w analogicznym okresie 2018 r., gdy zamknął się sumą 91 mln zł.

Po 9 miesiącach br. Orange odnotował 8,41 mld zł przychodu, o 3 proc. więcej niż przed rokiem, 2,3 mld zł EBITDAal (wzrost 8,3 proc.), a inwestycje telekomu wyniosły 1,44 mld zł, o 7 proc. więcej niż w 2018 r. w tym samym czasie. Zarząd pod kierunkiem Jean-Francois Fallachera podtrzymał cele na ten rok zakładające, że zarówno przychody jak i EBITDAal urosną, a inwestycje będą w widełkach 2-2,1 mld zł.

Zarówno w komentarzu do wyników, jak i prezentacji dla inwestorów zarząd Orange podał, że jest w trakcie przygotowywania szczegółowego planu na kolejny rok. Zamierza koncentrować się na „budowie wartości”, transformacji biznesu oraz  dalszym rozwoju sieci FTTH i technologii 5G. Oferta świąteczna ma obfitować w atrakcje, ale i tu menedżment obiecuje, że „nie zapomni o strategicznych priorytetach”.

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku