Światowy rynek smartfonów odzyskuje siły. Huawei zaskoczył

O 2 proc. urosła w minionym kwartale globalna sprzedaż smartfonów – szacuje firma Strategy Analytics. To według analityków tej firmy pierwszy raz od dwóch lat, gdy pogrążony w stagnacji sektor, notuje zwyżkę.

Publikacja: 01.11.2019 18:33

Wyginany smartfon od chińskiej firmy Royole

Wyginany smartfon od chińskiej firmy Royole

Foto: AFP

W sumie, jak szacuje Linda Sui, dyrektor Strategy Analytics, w III kwartale br. sprzedało się około 366,3 mln smartfonów (wobec 359,8 mln rok wcześniej). – Światowe zapotrzebowanie na smartfony odbudowuje się za sprawą ostrej rywalizacji cenowej między producentami i nowymi pomysłami, takimi jak większe ekrany, czy łączność 5G – uważa Sui.

Huawei silny, ale w Chinach

Na światowym podium tym razem zmiany nie ma. Liderem pozostaje południowokoreański Samsung ze sprzedażą 78,2 mln smartfonów (wzrost o 8 proc. rok do roku), co daje mu 21-proc. udział w rynku (poprawa o 1 pkt. proc.). Miejsce drugie zajmuje nadal chiński koncern Huawei. Smartfony ten marki sprzedały się w ilości 66,7 mln, co oznacza wzrost o 29 proc. rok do roku. Biznes Huawei, zwalczanego przez administrację Donalda Trumpa, rósł przy tym głównie w Chinach.

Sprzedaż urządzeń na rodzimym rynku urosła producentowi o 66 proc. w rok (dane Canalys). Jednocześnie, jak wynika z naszych obliczeń, poza Chinami sprzedaż smartfonów Huawei była niższa o około 5 proc..

CZYTAJ TAKŻE: Smartfony Huawei tracą polski rynek, Samsung odzyskuje siły

Koncentracja Huawei na rodzimym rynku tej firmy wybiła z rytmu innych wywodzących się z Chin graczy: Xiaomi i Oppo, niejako wymuszając na tych markach większą obecność na takich rynkach jak Europa.

Apple odzyskuje wigor

Samsung i Huawei to jedyne z grona pięciu największych firm, które w minionym kwartale zanotowały wzrost sprzedaży smartfonów. Apple utrzymał trzecią pozycję, ale sprzedał mniej telefonów niż przed rokiem (spadek o 3 proc. do 46,9 mln). Pisaliśmy o tym już na łamach.

Analitycy Strategy Analytics są zdania, że jesteśmy właśnie świadkami poprawy trendu sprzedażowego Apple. Przewidują, że niższe ceny Iphone 11, wzrost popytu w Azji i Stanach Zjednoczonych pomogą firmie ustabilizować wyniki.

Czwarte miejsce należało w minionym kwartale nadal do Xiaomi. Producent ten odnotował niewielki (0,7 mln do 32,3 mln) spadek sprzedanych telefonów. Mimo że był to najlepszy wynik wśród „spadkowiczów”, Strategy Analitycs uważa, że firma traci grunt na kluczowych rynkach, czyli w Indiach i Chinach. Liczba smartfonów sprzedanych przez Oppo (zadebiutował w tym roku w Polsce) skurczyła się natomiast o 6 proc. do 29,4 mln.

CZYTAJ TAKŻE: Smartfony OPPO, firmy numer 5. na świecie, w Polsce od 31 stycznia

Spadki cen bolą najmniejszych

Pozostali producenci smartfonów w III kw. br. sprzedali o około 10 mln, czyli 8 proc. urządzeń mniej. W tym gronie do najbardziej znanych należą LG i Sony oraz HMD, produkujący Nokie na licencji, ale Strategy Analytics nie podaje ich rezultatów.

Samo LG Electronics również nie pochwaliło się, ile egzemplarzy telefonów sprzedało, ale poinformowało, że przychody z tego tytułu w III kw. br. były aż o 25 proc. niższe niż rok wcześniej. W IV kwartale koreańska grupa spodziewa się bardzo dużej konkurencji cenowej, a na swoim rynku negatywnego wpływu regulacji ograniczających możliwość subsydiowania telefonów przez telekomy.

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10