Kwartalne wyniki Netii słabsze od oczekiwań

Publikacja: 04.11.2010 08:40

12,4 mln zł zysku netto i 14,4 mln zł zysku operacyjnego wykazała [b]Netia[/b] w opublikowanym dziś sprawozdaniu za III kwartał br. To w każdym przypadku o kilkanaście procent więcej niż przed rokiem, ale o około 30 proc. mniej niż prognozowali średnio analitycy z biur maklerskich.

Obniżki cen [b]Neostrady[/b], zapowiedziane, a potem wprowadzone przez [b]TP[/b], wpłynęły jednak na wyniki Netii. Spółka musiała dołożyć większych starań, aby zatrzymać klientów i szybciej wprowadziła promocyjną kampanię: już we wrześniu, zamiast w czwartym kwartale. Przyspieszyła też tempo zdobywania nowych użytkowników usług po tym, jak drugi kwartał okazał się pod tym względem nie najlepszy.

W III kwartale zdobyła 30,3 tys. klientów Internetu (6,7 tys. przez przejęcia) oraz 31,27 tys. klientów usług głosowych. Miała ich na koniec września odpowiednio: 653,9 tys. i ponad 1,213 mln, co oznacza że niewiele jej brakuje do realizacji celu na ten rok, przewidującego 700 tys. abonentów Internetu i 1,225 mln telefonu.

Warto zauważyć, że trzeci kwartał po raz pierwszy przyniósł spadek klientów samego Internetu na sieci TP, których Netia migruje do rozwiązania umożliwiającego jej świadczyć kilka usług jednocześnie (z tzw. BSA do LLU).

W efekcie wyższych kosztów, zyski wykazane przez alternatywnego operatora w III kwartale br. są niższe niż zakładali analitycy, choć w zestawieniu z wynikami z III kw. 2009 r. spółka wykazuje spore wzrost: rok temu firma miała tylko 4,2 mln zł zysku netto i 7 mln zł zysku operacyjnego.

Na poziomie przychodów rzeczywista wielkość jest nieco (o 0,2 proc.) wyższa od prognoz analityków ankietowanych przez PAP i wynosi 394,5 mln zł.

– Jak zwracaliśmy już uwagę przy publikacji wyników za I półrocze 2010 r., szybsze tempo wzrostu usług głosowych, w połączeniu z kosztami migracji klientów BSA (Internet na sieci TP- red.) i WLR (abonament telefoniczny na sieci TP- rpkom) na bardziej rentowne usługi na bazie LLU (wiele usług na łączu sieci TP- rpkom), obniżyło wysokość marży w III kw. 2010 r. Ponadto zareagowaliśmy zdecydowanie na informacje o planach naszego głównego konkurenta (TP – rpkom) dotyczących obniżenia cen usług szerokopasmowych o 20 proc., proponując proaktywnie klientom z bliskim terminem wygaśnięcia umowy przedłużenie współpracy z Netią na bardziej konkurencyjnych warunkach. Powyższe działanie skutkowało wzrostem związanych z nim kosztów pomiędzy kolejnymi kwartałami o 4,9 mln mln zł, lecz pozwoliło nam skutecznie zabezpieczyć bazę kliencką i kontynuować wzrost do zakładanego na ten rok poziomu 700 tys. klientów usług szerokopasmowych w IV kw. 2010 r. – wyjaśnia w komentarzu do sprawozdania [b]Jonathan Eastick[/b], odpowiedzialny za finanse w zarządzie Netii.

Jego zdaniem, warunki rynkowe są trudniejsze niż wcześniej. Mimo to, Netia podtrzymała prognozy finansowe i operacyjne na ten rok oraz założenia dla okresu do roku 2012. W tym roku ma więc wypracować 1,55 mld zł przychodów, 360 mln zł EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację) i 60 mln zł zysku operacyjnego. Nakłady inwestycyjne sięgnąć mają 220 mln zł. Netia stawia od dłuższego czasu na rozwijanie infrastruktury LLU, umożliwiającej jej świadczenie usług pakietowych klientom Telekomunikacji Polskiej.

Według Easticka, liczba klientów LLU Netii korzystających z dwóch usług urosła do 29 tys. (29 proc. stutysięcznej bazy). W samym trzecim kwartale niemal każdy (95 proc.) nowy klient LLU zdobyty przez spółkę skorzystał z dwóch usług.

Zapewne te wyniki skłaniają zarząd spółki do rozważań modyfikacji planu, który zakłada uwolnienie 500 węzłów LLU. Obecnie firma myśli o 700. Wolne środki pieniężne Netii urosły przez kwartał o 40,8 mln zł do 313,3 mln zł. Wraz z pieniędzmi uzyskanymi od konsorcjum banków dają kwotę 1 mld zł, którą Netia może przeznaczyć na akwizycje. Spółka podtrzymała, że w przyszłym roku rozważy wypłatę dywidendy.

12,4 mln zł zysku netto i 14,4 mln zł zysku operacyjnego wykazała [b]Netia[/b] w opublikowanym dziś sprawozdaniu za III kwartał br. To w każdym przypadku o kilkanaście procent więcej niż przed rokiem, ale o około 30 proc. mniej niż prognozowali średnio analitycy z biur maklerskich.

Obniżki cen [b]Neostrady[/b], zapowiedziane, a potem wprowadzone przez [b]TP[/b], wpłynęły jednak na wyniki Netii. Spółka musiała dołożyć większych starań, aby zatrzymać klientów i szybciej wprowadziła promocyjną kampanię: już we wrześniu, zamiast w czwartym kwartale. Przyspieszyła też tempo zdobywania nowych użytkowników usług po tym, jak drugi kwartał okazał się pod tym względem nie najlepszy.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?