UPC przejęło Aster!

Powtarzane od kilkunastu miesięcy spekulacje zakończone. Sieć kablowa Aster, czwarty gracz na tym rynku w Polsce, został przejęty przez Liberty Global, właściciela UPC Polska, największego operatora kablowego w naszym kraju. 100 proc. akcji Astera kosztowało 870 mln zł plus długi.

Publikacja: 06.12.2010 10:05

UPC przejęło Aster!

Foto: ROL

Niemal dokładnie rok po tym jak Simon Boyd, prezes UPC Polska[link=http://www.rp.pl/artykul/407426.html]powiedział[/link] w rozmowie z rpkom.pl i „Rzeczpospolitą”, że jego spółka jest zainteresowana przejęciem Astera, transakcja doszła do skutku.

UPC nie zapowiadało jednoznacznie ubiegania się o Aster, a deklarowało wstępne zainteresowanie. W tym czasie Aster oficjalnie zaprzeczał, jakoby firma w ogóle była na sprzedaż. Według szacunków sprzed roku, transakcja miała być warta ok. 1,6 mld zł.

Dziś Liberty Global poinformowało o porozumieniu z właścicielami Astera, którym zapłaci 870 mln zł. Na Asterze ciążą jednak zobowiązania w wysokości ponad 1,5 mld zł (Aster spłaca to zadłużenie bez większego trudu). Wobec tego Liberty ocenia wartość całej transakcji na 2,4 mld zł.

Amerykańska spółka podała, że zapłaciła za polskiego operatora 7,3 razy wartość jego EBITDA planowanego na 2011 r. Dzięki tej transakcji powstała dominująca na rynku sieć kablowa licząca ok. 1,4 mln abonentów. Druga w rankingu Vectra ma ich ok. 770 tys., niemal o połowę mniej.

UPC razem z Aster zagrożą pozycji Netii, jako drugiego dostawcy internetu w Polsce. Połączone sieci kablowe świadczą usługi ok. 680 tys. klientów usług dostępowych. Według ostatnich informacji Netia ma ok. 675 tys. klientów, ale obie liczby obarczone są pewną niedokładnością.

Obie spółki w znacznym stopniu powielają swoją infrastrukturę w Warszawie. Ich połączenie oznacza dla nich znaczącą obniżkę kosztów działania. Aster, który ma dominująca pozycję na warszawskim rynku obsługuje tutaj przeszło 300 tys. klientów. UPC w Warszawie ma – według nieoficjalnych informacji – około 100 tys. klientów.

W trakcie trwających oficjalnie od wczesnej jesieni negocjacji UPC powściągliwie wyrażało się o cenie, jaką rzekomo oczekują za swoją spółkę właściciela Astera, czyli fundusz Mid Europa Partners. Że Aster jest dla nich zdecydowanie zbyt drogi, oficjalnie powiedziały Telekomunikacja Polska i Multimedia Polska. Licytacji nie wytrzymała również Vectra. – Kierując się racjonalnymi przesłankami i odpowiedzialnością wobec partnerów finansowych, Vectra zaproponowała warunki, które w jej przekonaniu były adekwatne do obecnej wartości przedmiotu transakcji oraz obecnych i przyszłych realiów rynkowych. Wygaśnięcie terminu ważności oferty złożonej przez Vectrę oznacza, że transakcja przejęcia Aster nie mogła odbyć się na przedstawionych warunkach – podała dzisiaj w komunikacie prasowym Vectra. Według ostatnich rynkowych plotek przejąć Astera mieli inwestorzy finansowi. Zwycięzcą okazało się jednak UPC.

– Transakcja podlega zatwierdzeniu przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a jej finalizacja spodziewana jest w pierwszej połowie 2011 roku – podało w komunikacie prasowym UPC. Zgoda UOKiK jest wymagana, gdy łączące się firmy w roku poprzedzającym transakcję mają połączone przychody z polskiego rynku wyższe niż 50 mln euro.

Przejmując Aster Liberty Global zawężyło pole działania EQT, dysponującemu ok. 850 mln euro szwedzkiemu funduszowi private equity, który deklarował inwestycją w jednego z największych operatorów kablowych w Polsce. W ubiegłym roku EQT przejął operatorów kablowych w Niemczech i Bułgarii.

[ramka]Trzy pytania do UPC

[b]- Jakie korzyści ekonomiczne wyciągnie UPC z przejęcia Astera?[/b]

[b]Patrycja Gołos, dyrektor komunikacji UPC Polska[/b]: – Biorąc pod uwagę rosnącą konkurencję, transakcja pozwoli na zwiększenie efektywności inwestycji w nowe technologie, rozwój usług DTV i super szybkiego, szerokopasmowego internetu. Zwiększony efekt skali sprawi także, że UPC będzie mogło bardziej efektywnie konkurować z takim gigantem jak Telekomunikacja Polska, której przychody są 19 razy większe niż przychody UPC, a także aż 4 razy większe niż łączne przychody 6 największych operatorów kablowych w Polsce. Naszą ambicją jest stanowić przeciwwagę dla TP, giganta oferującego usługi telekomunikacyjne na terenie całego kraju. Zakup Aster pozwoli na bardziej efektywne inwestycje w nowe technologie, rozwój telewizji cyfrowej i szerokopasmowego internetu, wynikające ze zwiększonego efektu skali.

[b]- Czy przewidujecie ujednolicenie marek grupy? Jak długo jeszcze Aster będzie na rynku?[/b]

– Marka UPC jest dobrze znana i ma dobrą reputację zarówno w Krakowie jak i Warszawie, gdzie Aster ma największe sieci. Jest jednak zbyt wcześnie, aby wypowiedzieć się na ten temat. Będziemy informować o planach w odpowiednim czasie.

-[b] Czy rynkowa masa, jaką osiągnięcie po fuzji z Aster strategicznie odpowiada grupie UPC? Czy planujecie kolejne akwizycje takiej skali?[/b]

– Naszym celem jest stanowić przeciwwagę dla TP. Zakup Aster poprawi pozycję konkurencyjną UPC wobec TP i takich graczy jak Cyfrowy Polsat. Liberty Global Inc., firma – matka UPC, bierze aktywny udział w procesie konsolidacji europejskiej branży kablowej. LGI będzie nadal monitorować rynek i analizować możliwości, jakie pojawią się w Polsce.[/ramka]

Niemal dokładnie rok po tym jak Simon Boyd, prezes UPC Polska[link=http://www.rp.pl/artykul/407426.html]powiedział[/link] w rozmowie z rpkom.pl i „Rzeczpospolitą”, że jego spółka jest zainteresowana przejęciem Astera, transakcja doszła do skutku.

UPC nie zapowiadało jednoznacznie ubiegania się o Aster, a deklarowało wstępne zainteresowanie. W tym czasie Aster oficjalnie zaprzeczał, jakoby firma w ogóle była na sprzedaż. Według szacunków sprzed roku, transakcja miała być warta ok. 1,6 mld zł.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?