Reklama

TP i Play porównują ceny z konkurencją

Publikacja: 30.05.2011 07:00

TP i Play porównują ceny z konkurencją

Foto: ROL

– Zapraszam do filtrowania – tak zakończył ubiegłotygodniową konferencję prasową na temat nowej oferty internetowej Maciej Witucki, prezes Telekomunikacji Polskiej. Chodziło uruchomioną wraz z nowym cennikiem Neostrady usługę porównywania – „filtrowania” – ofert internetowych i ich bezpośrednie zestawienie z cennikami konkurencji. W zestawieniu na stronie www.tp.pl/filtruj można znaleźć oferty m.in. Ery, Dialogu i Netii.

– To zaskakujące, że prezes największego telekomu na rynku w ogóle zająknął się na temat tak drugorzędnej usługi. Według mnie zrobił to z powodów wizerunkowych i przez rozgłos, jaki powstał wokół porównywania i optymalizacji cen usług telekomunikacyjnych – powiedział rpkom.pl analityk rynku telekomunikacyjnego, który na tak otwartą wypowiedź zdecydował się tylko przy zachowaniu anonimowości.

Play też porównuje

Porównywarka ofert TP pojawiła się w sieci zaledwie kilka dni po podobnej inicjatywie Play. Komórkowy operator także wprowadził usługę mimochodem, przy okazji odświeżania cennika połączeń. Podobnie jak w przypadku narzędzia TP, która pod uwagę bierze tylko ofertę internetową, funkcjonalność usługi Play jest ograniczona. Nie bierze pod uwagę m.in. pakietów internetowych czy wiadomości SMS. Jednocześnie informacje na temat konkurencyjnych cen w ofertach na kartę można znaleźć poza porównywarką, w statycznym zestawieniu na jednej z podstron poświęconych ofercie prepaid Play Fresh.

Nie do końca zrozumiałe decyzje można także zaobserwować w usłudze TP, gdzie należący do Grupy TP Orange w części ofert jest traktowany dokładnie tak, jak pozostała konkurencja, a porównywarka wskazuje, ile można stracić, korzystając z oferty Orange.

Reklama
Reklama

Ruch śladem Entellico?

Narzędzia porównywania cen jakie wprowadziły Play i TP pojawiają się w sieci niespełna dwa miesiące po tym, jak swój optymalizator wydatków na usługi komórkowe zaprezentowała poznańska spółka Entellico. Jej internetowy projekt Blupill, później, po komercyjnym starcie przemianowany na Killbill, wzbudził pewne zamieszanie w branży telekomunikacyjnej. Dzięki wprowadzeniu przez klienta kodu abonenckiego usługa uzyskuje dostęp do historii połączeń i porównuje koszty poniesione przez abonenta z innymi taryfami dostępnymi na rynku, podpowiadając tańsze alternatywy.

Po tym, jak rpkom.pl poinformował, że prawnicy TP mają wątpliwości co do legalności udostępniania przez klienta kodu abonenckiego osobie trzeciej, po stronie Entellico stanęła Anna Streżyńska, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, a sama spółka zagroziła działającym na szkodę firmy konsekwencjami prawnymi. Co ciekawe, inicjatywę Entellico wsparł także Play.

Porównanie to nie to samo co optymalizacja

Medialne zainteresowanie optymalizatorem w ciągu kilkunastu dni ucichło. Teraz firmy, które wypowiedziały się w sprawie, pokazują podobną usługę swojego autorstwa. Sebastian Barylski z Entellico nie wydaje się być zmartwiony, wskazując, że narzędzia operatorów to tylko proste porównania bieżących cenników, które nie mają możliwości analizowania profilu użycia usług przez użytkownika.

– To jasne, że mądre telekomy chciałyby mieć Killbilla na swoją wyłączność. Prawdziwy optymalizator pozwala na bieżąco szyć ofertę na miarę aktualnych potrzeb klienta. I zarabiać więcej pieniędzy budując długotrwałe relacje o większej wartości dodanej. Sęk w tym, że operatorzy zamiast optymalizatora dają lichutkie porównywarki. Brak analizy rzeczywistych potrzeb klienta, brak pełnej oferty rynkowej, z usługami dodanymi, promocjami. Ładna karoseria nie pojedzie za daleko bez silnika – skwitował Barylski.

Reklama
Reklama

„Byłby to desperacki ruch”

Na różnice pomiędzy porównywarką a optymalizatorem zwraca także uwagę Anna Streżyńska, prezes UKE. – Optymalizator to zupełnie inne narzędzie. On zlicza realny ruch, który klient wykonywał przez określony czas np. 12 miesięcy, zestawia i analizuje jego najbardziej typowe parametry i na koniec wyszukuje optymalną ofertę. Często zdarza się, że wśród ofert tej samej sieci z której wcześniej korzystałam. Optymalizator nie ma na celu przekonać do oferty innej sieci, tylko wyszukać najkorzystniejszą ofertę dla danego profilu korzystania z sieci – komentuje prezes UKE.

Według Anny Streżyńskiej, wprowadzenie porównywarek cen nie ma wiele wspólnego z usługą Killbill Entellico. – Chyba że operatorzy liczyliby na to, że klienci nie odróżniają porównywarki od optymalizatora. Jeśli byłby to ruch przeciw Killbillowi czy podobnym narzędziom, to byłby bardzo desperacki – podsumowała Streżyńska.

Telekomunikacja
Internet z KPO mocno opóźniony? Gotowe tylko 25 proc. sieci
Telekomunikacja
Które sieci komórkowe wybierali Polacy? Zwycięzców jest dwóch
Telekomunikacja
Duże zainteresowanie naborem na nadzorcę rynku telekomunikacyjnego. Kto wystartował?
Telekomunikacja
Oto, które sieci komórkowe wybierają polscy użytkownicy. I od kogo uciekają
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Telekomunikacja
Brytyjski gigant finansowy wchodzi do Polski z siecią komórkową. Cenowy atak
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama