Firma badawcza Informa Media&Telecoms opublikowała raport na temat pakietowania usług telekomunikacyjnych. Osobną analizę poświęciła strategii brytyjskiego BT, który postawił na rozwój sieci hotspotów, jako uzupełnienie stacjonarnego dostępu do internetu, oraz odpowiedź na usługi 3G/4G, których nie może świadczyć we własnej sieci. Nielimitowany dostęp w sieci WiFi oferowany jest abonentom już średnich cenowo usług stacjonarnego dostępu BT.

Informa wskazuje na osiągnięcie przez BT w IV kw. 2010 r. ponad 50-proc. udziału w przyłączeniach netto (licząc dostęp detaliczny i hurtowy) na rynku stacjonarnego dostępu. Według analityków firmy badawczej jedną z przyczyn był wzrost zasięgu i dostępności sieci hotspotów. Łącznie na początku tego roku operatorów mógł zaoferować swoim abonentom w Wlk. Brytanii i Irlandii 2,6 mln (dzisiaj już 2,8 mln) punktów dostępowych z czego ponad 80 proc. w sieci FON (z której w Polsce korzysta od niedawna także Netia). W IV kw. 2010 r. łączny czas, jaki użytkownicy spędzili w tej sieci WiFi przekroczył 880 mln minut i był prawie trzykrotnie wyższy, niż w IV kw. 2009 r.

Według Informa strategia BT pozwala operatorowi na zagospodarowanie rosnącego segmentu użytkowników smartfonów i tabletów, dla których transmisja danych staje się powoli podstawową usługą telekomunikacyjną. BT promuje jakość „domowego” internetu, który użytkownik może zabrać ze sobą niemal w dowolne miejsce. Tym samym konkuruje z dostawcami mobilnych usług w sieciach komórkowych (samo BT sprzedaje takie usługi w ograniczonym zakresie, jako MVNO). Firma badawcza zwraca uwagę, że BT forsuje usługi w sieci WiFi przed startem w Wlk.Brytanii sieci LTE.

BT buduje swoją sieć hotspotów na zasadzie zbliżonej do FON – poprzez udostępnienie przepływności WiFi dedykowanych do budowy lokalnych sieci WLAN. Ponadto operator zawarł szereg partnerstw z firmami trzecimi, których hotspoty budują brytyjską sieć WiFi: BT Openzone.