Netia: plany sprzedaży internetu w dół

Największy operator alternatywny obniżył plany sprzedaży usług dostępowych na ten rok. Również plan zdobycia 1 mln abonentów po raz kolejny został przesunięty na bliżej nieokreśloną przyszłość. Według Netii, jak i innych operatorów, polski rynek dostępowy zwalnia. Jego konsolidacja zaś obarczona jest dużą niepewnością. Netia będzie coraz więcej uwagi poświęcać rozwojowi własnej sieci i sprzedaży produktów w niej, ponieważ spada atrakcyjność usług hurtowych w sieci TP.

Publikacja: 04.08.2011 09:44

Netia: plany sprzedaży internetu w dół

Foto: ROL

750 tys., a nie 800 tys. klientów usług szerokopasmowych spodziewa się na koniec tego roku Netia. Obniżenie planów, to wynik słabej sprzedaży usług dostępowych w II kwartale. Niewiele pomogło wprowadzenie do oferty nowego urządzenia abonenckiego, co zarząd operatora przyznaje bez ogródek.

– Wydaje nam się, że popełniliśmy błędy w komunikacji nowej oferty No Limits. Odbiegała od rynkowego standardu, a abonent miał kłopot z jej zrozumieniem. Musimy uczynić ją bardziej przejrzystą i uprościć, co niebawem uczynimy. Rynek jest słaby, a my rośliśmy w jego tempie co nas nie satysfakcjonuje. Do tej pory rozwijaliśmy się szybciej, niż rynek – powiedział podczas dzisiejszej konferencji prasowej Mirosław Godlewski, prezez zarządu Netii.

Rynek urośnie mniej

Netia pozyskała w II kwartale 15,5 tys. nowych abonentów z czego 6 tys., dzięki przejęciom sieci lokalnych ISP. Netia tłumaczy słabą sprzedaż silną konkurencją i wolniejszym wzrostem rynku. Wedle jej szacunków w II kwartale przybyło w Polsce 60 tys. nowych łączy. Cały rynek w tym roku zyska 250-300 tys. nowych linii zamiast 500 tys., jak prognozował operator. W sumie na koniec czerwca Netia obsługiwała 720 tys. klientów szerokopasmowego internetu. Nieaktualny jest też cel 1 mln użytkowników w przyszłym roku.

Nowa prognoza nie uwzględnia nadal przejęć sieci ethernetowych, które spółka może przeprowadzić w bieżącym roku. Według zarządu, choć przejęcia tego typu są ważnym elementem strategii Netii, to „są trudne do prognozowania w czasie”. Operator wciąż mówi o możliwości sfinalizowania „ważnego projektu akwizycyjnego” do końca bieżącego roku. Chodzi prawdopodobnie o Telefonię Dialog. Jak powiedział Mirosław Godlewski możliwości akwizycji na polskim rynku są coraz większe. – Z pewną przesadą można powiedzieć, że trudno znaleźć dzisiaj operatora, który nie szukałby nabywcy.Wciąż liczymy na duże przejęcia, ale nie wykluczone są także projekty średniej wielkości, w zależności od ich opłacalności, naszych możliwości finansowych i możliwości integracji przejmowanych podmiotów – powiedział Mirosław Godlewski. Według mniej lub bardziej oficjalnych informacji poza Telefonią Dialog na sprzedaż są lub niebawem będą także Exatel, GTS Energis, Mediatel, ATM, czy Crowley Data Poland. Poza większymi firmami Netia ma również otwarte procesy przejęcia około 10 małych ISP.

Więcej we własnej sieci

Wobec silniejszej konkurenci ze strony Telekomunikacji Polskiej i niższym marżom na produktach regulowanych Netia zamierza coraz bardziej koncentrować się na sprzedaży pakietów usług (dzisiaj 30 proc. w całej bazie klienckiej) we własnej, zmodernizowanej sieci. Operator potwierdził plan uaktywnienia 500 tys. linii NGA – 120 tys. FTTB w sieciach ethernetowych i 380 tys. linii VDSL2. Na koniec przyszłego roku ma ich być 800 tys. Łącznie Netia szacuje, że usługi NGA będzie mogła dostarczyć do 2 mln gospodarstw domowych, z czego ponad 1 mln dzięki LLU w sieci TP.

W ramach dotychczas prowadzonego pilotażu NGA Netia obsługuje 5,6 tys. abonentów, z czego nieco ponad 1 tys. to nowi abonenci pakietu trzech usług. Netia podkreśla lepsze od planowanych efektów pilotażowego programu. – Wydaje się, że wraz z rozwojem zasięgu sieci możemy rosnąć w usługach NGA w takim tempie, jak w okresie pilotażu. Wybraliśmy reprezentatywne dla średniej rynkowej lokalizacje. Udało nam się odebrać klientów zarówno sieciom kablowym, jak i platformom DTH – powiedział Mirosław Godlewski.

Głos spada

Netia po raz pierwszy opublikowała dane na temat liczby użytkowników usługi mobilnego dostępu. Na koniec czerwca br. obsługiwała ich 16 tys. (ta liczba nie jest wliczana do ogólnej bazy klientów usług dostępowych)

Netia zapowiadała, że 2011 r. zakończy z 1,218 mln klientów usług głosowych, czyli de facto utrzymanie ich liczby z końca 2010 r. W II kwartale ich grono obniżyło się jednak drugi kwartał z rzędu do nieco ponad 1,202 mln.

W II kwartale Netia miała 396 mln zł przychodów (o 1 proc. więcej niż przed rokiem), 89 mln zł EBITDA, 13 mln zł zysku operacyjnego i tyle samo zysku netto. Wyniki te są słabsze niż prognozowali wcześniej analitycy. Pierwsze półrocze spółka zamknęła stratą netto z uwagi na rezerwę na zaległe zobowiązania podatkowe, które spółka zresztą kwestionuje na drodze sądowej.

Prezentacja wyników Netii za I półrocze 2011 r.

Szczegółowe dane finansowe i operacyjne za I półrocze 2011 r.

750 tys., a nie 800 tys. klientów usług szerokopasmowych spodziewa się na koniec tego roku Netia. Obniżenie planów, to wynik słabej sprzedaży usług dostępowych w II kwartale. Niewiele pomogło wprowadzenie do oferty nowego urządzenia abonenckiego, co zarząd operatora przyznaje bez ogródek.

– Wydaje nam się, że popełniliśmy błędy w komunikacji nowej oferty No Limits. Odbiegała od rynkowego standardu, a abonent miał kłopot z jej zrozumieniem. Musimy uczynić ją bardziej przejrzystą i uprościć, co niebawem uczynimy. Rynek jest słaby, a my rośliśmy w jego tempie co nas nie satysfakcjonuje. Do tej pory rozwijaliśmy się szybciej, niż rynek – powiedział podczas dzisiejszej konferencji prasowej Mirosław Godlewski, prezez zarządu Netii.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki