Polska Telefonia Cyfrowa operator sieci T-Mobile będzie oszczędzać energię i wprowadzać rozwiązania proekologiczne – zapowiada Milan Zika, dyrektor ds. technologii i innowacji w PTC. Według niego oszczędności z tego tytułu, mogą być znaczne, bo dziś wydatki energię to około 15 proc. bieżących kosztów prowadzenia działalności przez operatora.
– Patrzyłem w dane GUS, z których wynika, że w ciągu 10 ostatnich lat zużycie energii w Polsce wzrosło dwukrotnie. Towarzyszył temu też dwukrotny wzrost kosztów korzystania z niej. Dlatego chcemy promować zielone technologie – mówił Milan Zika. Jego zdaniem duże oszczędności na energii PTC może przynieść ograniczenie jej zużycie w stacjach bazowych.
Firma pochwaliła się, że na swych stacjach bazowych zaczęła stosować autorskie rozwiązanie chłodzenia urządzeń (tzw. freecooling), które zmniejsza zapotrzebowanie na energię o 20-40 proc. T-Mobile stosuje je już na co trzeciej swoje stacji bazowej w Polsce. – Inwestycja taka zwraca się po 14 miesiącach – powiedział Tomasz Gerszberg, dyrektor departamentu sieci w PTC. Zapowiedział on też, że niebawem operator wprowadzi na swych stacjach bazowych rozwiązania pozwalające na zasilenie ich energią wiatrową i z ogniw fotowoltaicznych. Firma stara się też unowocześniać swe centrale telefoniczne oraz data center, np. wymieniając sprzęt na nowocześniejszy i tym samym zużywający mniej prądu.
W politykę promocji rozwiązań ekologicznych wpisuje się też wymiana floty samochodowej w firmie. Operator zakupił np. partię samochodów elektrycznych, które pracownicy będą mogli wykorzystywać do przemieszczania się w ciągu dnia po mieście wykonując swe codzienne obowiązki.
– Będziemy też prowadzić takie akcje, jak „dzień bez samochodu” i zachęcać pracowników do korzystania z rowerów – mówi Milan Zika. Podkreślił, że PTC chce być firmą „zieloną” , ale działań z obszaru green IT nie będzie wykorzystywać w przekazie reklamowym i marketingowym.