Euro2012 – małe żniwa na rynku hurtowym

Polski rynek tranzytu głosu kurczy się wraz ze spadkiem stawek MTR. Operatorzy, do tej pory korzystający z wysokich cen i niezłych marż na mobilnej terminacji, muszą rozglądać się za nowymi źródłami przychodów i zysków. – Jedyny sposób, to śmiało wychodzić na rynki międzynarodowe. Wolumeny ruchu z i do Polski nie rosną już w znaczącym stopniu – mówi Andrzej Szczerba, szef działu hurtu głosowego w Exatelu. Według niego warto się przygotować na przyszłoroczne finały mistrzostw Europy w piłce nożnej.

Publikacja: 07.11.2011 07:00

Euro2012 – małe żniwa na rynku hurtowym

Foto: ROL

– Kilka lat temu proporcje przychodów z rynku krajowego i zagranicznego faworyzowały rynek lokalny. Teraz się odwróciły, przede wszystkim za sprawą ciągłych spadków stawek MTR. Przełożyło się to oczywiście na znaczący spadek obrotów operatorów hurtowych, ucierpiały również inkasowane na mobilnym ruchu marże. Dzięki aktywności na rynku międzynarodowym udaje się nam w Exatelu bronić poziomu przychodów w segmencie terminacji głosowej – mówi szef tego departamentu Andrzej Szczerba.

Dzisiaj ok. jednej trzeciej przychodów Exatela, to rynek krajowy (połączenia rozpoczynane i zakańczane w Polsce). Reszta hurtu to połączenia tranzytowe pomiędzy abonentami poza Polską. – Tę sferę działalności udaje nam się rozwijać, dzięki coraz większej liczbie umów i styków międzyoperatorskich. Dzisiaj mamy sto i kilkadziesiąt bezpośrednich partnerów handlowych na rynku hurtowym. Oczywiście najkorzystniej jest poszukiwać takich destynacji, gdzie stawki i marże są wciąż wysokie, i gdzie działa ograniczona liczba operatorów. Dlatego bezustannie uczestniczymy w różnych konferencjach operatorskich, które pozwalają nam nawiązać relacje i współpracę z nowymi partnerami interkonektowymi. Poza Europą i Stanami Zjednoczonymi ciekawymi dla nas kierunkami są dzisiaj m.in. Turcja, Grecja, Bałkany, kraje Dalekiego i Bliskiego Wschodu  – mówi Andrzej Szczerba. – Dysponujemy naprawdę dobrą infrastrukturą teletransmisyjną. W międzynarodowej konkurencji możemy na szalę rzucić jakość połączeń, która dla wielu dużych partnerów ma znaczenie. Oczywiście, jest także dużo firm, dla których liczy się jedynie cena, i które są gotowe terminować ruch poprzez publiczny internet.

Styki z TP i RIO 2006

Układ sił na rynku hurtowym jest dzisiaj niepewny. Wiele się może zmienić, co wpłynie na sytuację wszystkich dużych graczy.

Nie wiadomo, co stanie się z Mediatelem, który jest w trudnej sytuacji. Na sprzedaż wystawione zostało także TK Telekom, które – jak twierdzi wielu konkurentów – przejmuje duże wolumeny ruchu dzięki niskim stawkom. Nowy właściciel może oznaczać nową strategię, także rezygnację z agresywnej rywalizacji na rynku hurtowym. Konkurenci skorzystaliby na tym.

Według Andrzeja Szczerby w terminacji krajowej na korzyść Exatela przemawia też rozbudowana sieć punktów styku z siecią Telekomunikacji Polskiej, w prawie wszystkich strefach numeracyjnych, co  pozwala zaoferować konkurencyjny cenowo tranzyt do największej sieci stacjonarnej w kraju.

Jak zresztą powszechnie wiadomo Exatel konsekwentnie trzyma się umowy RIO z 2006 r., w której stawki na terminację w TP są niższe od stawek obowiązujących wedle aktualnych ofert ramowych. Dzięki temu dysponuje przewagą nad tymi z hurtowych konkurentów, którzy mają nowsze umowy z TP.

Na horyzoncie Euro2012

– Dosyć istotną sprawą jest dla rynku hurtowego przygotowanie się do przyszłorocznych Mistrzostw Europy w piłce nożnej. Nie spodziewam się, aby była to okazja do spektakularnego podniesienia przychodów, bo ostatecznie, to tylko 2 tygodnie. Żniwa będą mieli przede wszystkim operatorzy komórkowi na obsłudze ruchu roamingowego, ale wzrośnie na pewno także ruch w sieci stacjonarnej. Dla nas, jak i innych operatorów hurtowych nie mniej od terminacji z i do Polski interesujący jest tranzyt na Ukrainę – mówi Andrzej Szczerba. – Ten  wzmożony ruch obsłużą przede wszystkim wielkie sieci zagraniczne, ale kto będzie odpowiednio przygotowany również może zdobyć jakąś jego część.

Rosnący udział ruchu międzynarodowego w sprzedaży Exatela generuje nowe wyzwania. – większość przychodu jest denominowana w walutach obcych, a więc kwestia różnic kursowych nabiera nowego znaczenia. Musimy rozsądnie zarządzać wysokością stawek, zmiennością kursu walut i terminami płatności faktur. To jest bardzo ciekawe zadanie, bo w pewnej mierze przenosi ciężar biznesu hurtowego z prostej terminacji za odpowiednią stawkę na inżynierię finansową, gdzie nie mniej od płaconej stawki ważny jest termin płatności i umiejętności działania przy częstych fluktuacjach kursów walutowych. Są operatorzy międzynarodowi, którzy specjalizują się w takich operacjach. Wdrażają specjalne oprogramowanie, które pomaga im zarządzać tymi wszystkimi elementami – mówi Andrzej Szczerba.

Fraudy ciągle straszą rynek

Exatel inwestuje w systemy antyfraudowe i – jak twierdzi Andrzej Szczerba – nie zanotował w ostatnich miesiącach żadnych wpadek. – Próby nadużyć to słabną, to się nasilają. Dominujące dzisiaj oszustwa, to przede wszystkim generowanie sztucznego ruchu na numery o wysokich płatnościach lub ulokowane w egzotycznych krajach. W ubiegłym roku modne były i wciąż jeszcze są numery premium w krajach bałtyckich. Hit tego sezonu, to kierunki takie, jak Ekwador lub kraje afrykańskie np. Kamerun, czy Sierra Leone. W Polsce nie ma dzisiaj na szczęście takich problemów, jak z Centernetem w ubiegłym roku – mówi Andrzej Szczerba.

– Rynek hurtowy nie jest w tak złej kondycji, jakby się mogło wydawać. Rzeczywiście trudno dzisiaj o spektakularne wzrosty przychodów, ale obronić swoją pozycję można – konkluduje.

– Kilka lat temu proporcje przychodów z rynku krajowego i zagranicznego faworyzowały rynek lokalny. Teraz się odwróciły, przede wszystkim za sprawą ciągłych spadków stawek MTR. Przełożyło się to oczywiście na znaczący spadek obrotów operatorów hurtowych, ucierpiały również inkasowane na mobilnym ruchu marże. Dzięki aktywności na rynku międzynarodowym udaje się nam w Exatelu bronić poziomu przychodów w segmencie terminacji głosowej – mówi szef tego departamentu Andrzej Szczerba.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?