Pora na superfony

Strategy Analytics przewiduje, że sprzedaż najbardziej zaawansowanych smartfonów będzie najszybciej rosnącym segmentem rynku komórkowego

Publikacja: 14.11.2011 17:49

Pora na superfony

Foto: ROL

Prognoza przewiduje, że sprzedaż tzw. superfonów (ang. superphones), czyli  smartfonów z najwyższej półki, będzie się co roku zwiększać o 200 proc. W 2011 roku ma rosnąć ponad 15 razy szybciej niż cały rynek telefonów komórkowych, którego tegoroczny wzrost oszacowano na 13 proc. – podaje najnowszy raport firmy Strategy Analytics.

To dobra wiadomość dla liderów tej branży: Nokii, Apple’a, HTC, Research In Motion, producenta BlackBerry, oraz Samsunga, który w tym kwartale sprzedał 28 mln smartfonów, odbierając Apple’owi koszulkę lidera tego wyścigu. Korzyści w boomie na superfony widzą też producenci infrastruktury telekomunikacyjnej.

– Najbliższych kilka lat dla tej branży zostanie zdefiniowanych przez rynek smartfonów i mobilne sieci szerokopasmowe – powiedział rpkom.pl Magnus Mandersson, wiceprezes Ericssona. – Nasza firma szacuje, że do 2016 roku ruch w sieci generowany przez najbardziej zaawansowane z tych urządzeń wzrośnie 12-krotnie, niemal dorównując temu wytwarzanemu przez komputery.

Według Ericssona ruch wytwarzany przez wszystkie smartfony w 2011 roku ma się zwiększyć trzykrotnie.

Superfon to słowo stworzone przez Google’a, który tym właśnie hasłem reklamował w styczniu ubiegłego roku aparat Nexus One. To urządzenie, wyprodukowane przez firmę HTC i działające w oparciu o stworzony przez Google’a system Android, podniosło poprzeczkę stawianą dotychczas smartfonom. Klienci zaczęli od nich wymagać coraz bardziej zaawansowanych funkcji, lepszych wyświetlaczy i rozdzielczości. Dziś termin „superfon” obejmuje najbardziej zaawansowane urządzenia wyposażone w ekran o przekątnej większej niż 4 cali i procesor o mocy co najmniej 1GHz, takie jak Samsung Galaxy SII, HTC Sensation, Sony Ericsson Xperia Duo czy iPhone 4S. Te telefony nie tylko w dużej mierze zastępują komputery osobiste, ale też oferują coś więcej, jak np. usługę wirtualnego asystenta Siri w iPhonie 4S, korzystającą z niektórych funkcji sztucznej inteligencji.

Nowy kierunek rozwoju superfonów wyznaczyły firmy HTC i Samsung, które wyprodukowały urządzenia o imponujących rozmiarach ekranu sięgających 4,7 cala, będące etapem pośrednim pomiędzy smartfonem a tabletem.

Według Strategy Analytics w trzecim kwartale tego roku sprzedano na świecie 117 mln smartfonów.

Prognoza przewiduje, że sprzedaż tzw. superfonów (ang. superphones), czyli  smartfonów z najwyższej półki, będzie się co roku zwiększać o 200 proc. W 2011 roku ma rosnąć ponad 15 razy szybciej niż cały rynek telefonów komórkowych, którego tegoroczny wzrost oszacowano na 13 proc. – podaje najnowszy raport firmy Strategy Analytics.

To dobra wiadomość dla liderów tej branży: Nokii, Apple’a, HTC, Research In Motion, producenta BlackBerry, oraz Samsunga, który w tym kwartale sprzedał 28 mln smartfonów, odbierając Apple’owi koszulkę lidera tego wyścigu. Korzyści w boomie na superfony widzą też producenci infrastruktury telekomunikacyjnej.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów