Netia chce rosnąć na telewizji

– Mam nadzieję, że za 5 lat będziemy myśleć o Netii w kategoriach telewizji i dostawcy usług wideo. Wierzę, że usługi triple play mogą być świadczone na infrastrukturze sieci telekomunikacyjnej, a nie tylko sieci HFC. I tak, koniec końców, klienci wszystkich operatorów zostaną migrowani do sieci światłowodowych – mówił Mirosław Godlewski, prezes Netii przedstawiając wyniki finansowe telekomunikacyjnej grupy za 2011 rok i prognozę na rok bieżący

Publikacja: 15.03.2012 09:18

Netia chce rosnąć na telewizji

Foto: ROL

Wyniki finansowe za 2011 r. „starej Netii” (tzn. bez uwzględnienia przejętych w biegłym roku Telefonii Dialog i Crowley Data Poland) są zgodne ze skorygowaną po III kw.  prognozą z niewielkimi wahnięciami: przychody wyniosły 1,593 mld zł (tak jak zapowiadano, przekroczyły więc 1,59 mld zł). Powtarzalny zysk operacyjny powiększony o amortyzację wyniósł 403,2 mln zł (EBITDA miała przekroczyć 405 mln zł), a powtarzalny zysk operacyjny zamknął się kwotą 100 mln zł.

Tak jak gnozowano wolne środki pieniężne Netii przekroczyły 173 mln zł, a liczba użytkowników szerokopasmowego dostępu do internetu 750,16 tys. Ta ostatnia wielkość zwiększyła się więc o 18,457 tys. nentów w samym IV kwartale ub.r. przy czym na przyrost złożyły się głównie przejęcia lokalnych ISP. Dzięki swojej własnej działalności marketingowej Netia pozyskała netto w IV kw.  nieco ponad 7 tys. abonentów. Wynik ten potwierdza, że rynek ten coraz bardziej hamuje.

Netia utrzymuje, że chociaż sprzedaż usług na sieci Telekomunikacji Polskiej idzie słabo, to we własnej sieci „jest satysfakcjonujące”. Niemniej razem z Telefonią Dialog liczba abonentów szerokopasmowego dostępu przekroczyła 900 tys., co czyni z Netii drugiego ISP w Polsce po TP.

Grupa obsługuje obecnie 50 tys. klientów usług telewizyjnych z czego 44 tys. przypadają na sieć i usługi Dialogu. Netia zapowiada próbę rozwoju klasycznych usług telewizyjnych na sieci o standardzie ADSL, w tym poprzez linie LLU. Dzisiaj dostępne są na niej usługi telewizji internetowej poprzez modem Netia Plejer (serwis HBO GO abonuje przeszło 1 tys. klientów).

Jakie wyniki roczne

Dzięki temu, że Netia sfinalizowała zakupy Dialogu i CDP jeszcze w ub.r. jej raportowane roczne wyniki są nieco lepsze niż prognoza. Przychody grupy w 2011 r. wyniosły 1,62 mld zł (wzrost o 3,2 proc. wobec 2010 r.), EBITDA 611 mln zł.

Dobra informacja dla akcjonariuszy spółki jest taka, że za sprawą księgowego zabiegu Netia będzie mogła wypłacić im wyższą dywidendę (co nie znaczy, że to zrobi). Po raz drugi już w swojej historii operator odwrócił odpis wartości infrastruktury i w poczet zysków za IV kw. ub.r. zaksięgował blisko 221 mln zł dodatkowego dochodu. W sumie w IV kw. ub.r. grupa wykazała więc 234 mln zł zysku netto. Dużo więcej niż rok wcześniej.

Zysk netto wykazany przez grupę w całym 2011 roku to 248 mln zł, czyli nieco mniej niż w 2010 r. gdy zamknął się kwotą  264 mln zł.

Zarząd operatora przewiduje, że tym roku jego przychody wyniosą 2,185 mld zł, a wynik EBITDA 600 mln zł (rentowność EBITDA 27 proc.) Liczba tzw. RGU, czyli usług sprzedanych abonentom ma wzrosnąć o 100 tys. do 2,9 mln.

Przyszłość w telewizji

Netia nie mówi już o planie „1 mln abonentów usług szerokopasmowych” i zaczyna sie posługiwać używanym głównie przez sieci kablowe wskaźnikiem RGU. Duża część przyrostu RGU, zdaniem prezesa Mirosława Godlewskiego, będzie właśnie pochodną sprzedaży usług telewizyjnych.

– Myślę, że w tym roku powinniśmy podwoić liczbę abonentów usługi telewizyjnej, których w końcu 2011 r. mieliśmy 50 tys. – powiedział prezes.  –  Gdy usługa ta nabierze skali, wzrost liczby usług powinien znowu przyspieszać  – dodał.

Liczy on także, że Netia jeszcze coś zwojuje na rynku stacjonarnego Internetu. Ale – podobnie jak w ub.r. – przede wszystkim za sprawą przejęć małych sieci osiedlowych. Prezes Netii ocenia, że w tym roku rynek usług dostępowych przyrośnie jeszcze wolniej niż w 2011 r. – o około 250 tys. abonentów.

wsp.Łukasz Dec

Informacja o wynikach finansowych i operacyjnych Netii za IV kwartał i cały rok 2011

Skonsolidowany raport roczny za 2011 r.

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay