Reklama

MNP: w I kwartale 330 tys. numerów, 64 proc. do Play

W I kwartale br. operatora komórkowego przenosząc numer z sieci do sieci zmieniło około 330 tys. osób – wynika z rozmów z operatorami i naszych szacunków. To o 26 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2011 r., gdy przeniesiono 261 tys. numerów.

Publikacja: 07.05.2012 17:53

– Świadomość konsumentów jest coraz większa – ocenia Marcin Gruszka, rzecznik P4, sieci Play. – Z jednej strony to efekt dojrzałości rynku: coraz więcej osób po prostu liczy swoje koszty. Z drugiej strony wszyscy operatorzy intensywniej promują możliwość przeniesienia numeru – dodaje.

W jego opinii, także w całym 2012 r. przeniesionych zostanie więcej numerów komórkowych niż w 2011 r., gdy było to nieco ponad 1 mln.

Play jest największym beneficjentem tego zjawiska i od zawsze promuje możliwość zmiany operatora z zachowaniem numeru telefonu (ang. Mobile Number Portability, MNP).

Od tego roku jego śladem podążają wszyscy duzi operatorzy. W najbardziej widoczny sposób Centertel (Orange). W galeriach handlowych podłogi oklejono planszami wskazującymi drogę do salonu operatora, a telewizje nadają spoty z autobusem Orange: luźniejszym i ciekawszym dla podróżującego niż konkurencyjny (w barwach Play).

To kontrofensywa. Według naszych informacji, w I kw. br. z Orange przeniesiono najwięcej numerów do innych sieci: o kilkanaście tysięcy więcej niż z Polskiej Telefonii Cyfrowej (T-Mobile radził sobie tu najlepiej) i więcej niż z Polkomtela (Plus). Średnio każdy z dużych telekomów oddał konkurencji ponad 100 tys. numerów, a przyjął około 40 tys.

Reklama
Reklama

Play jako jedyny informuje ilu klientów odbiera konkurencji. – W I kw. użytkownicy przenieśli do Play 210 tys. numerów – mówi Gruszka. To o 15 proc. więcej niż rok wcześniej (choć nadal około 1 proc. wszystkich aktywnych kart SIM). Ponieważ skala wzrostu jest mniejsza niż przyrost liczby przeniesionych numerów w ogóle, udział Playa w rynku MNP obniżył się z 70 proc. do niecałych 64 proc.

To wahnięcie to najprawdopodobniej efekt przenosin w segmencie klientów biznesowych. – Nie mamy konkretnego celu wyrażonego w procentach. Chcemy być liderem – deklaruje Gruszka. Pełnych wyników P4 za I kw. póki co nie podaje.

To dlaczego klienci zmieniają operatora komórkowego i jaka część to robi zbadał Ericsson. Główny powód przenosin to lepsza cena lub taryfa u innego operatora (61 proc. odpowiedzi).

Co ważne 62 proc. respondentów nigdy nie zmieniło operatora. Z tej możliwości nie skorzystało nigdy 79 proc. klientów T-Mobile, 74 proc. użytkowników Orange i 72 proc. Plusa.

Z badania Ericssona wynika też, że w ciągu 12 miesięcy najmniej klientów może zrezygnować z usług T-Mobile i Play (tylko 9 proc. „na pewno” lub „być może” się przeniesie). Odsetek ten dla Plusa wynosi 14 proc., a dla Orange 13 proc.

Telekomunikacja
Internet z KPO mocno opóźniony? Gotowe tylko 25 proc. sieci
Telekomunikacja
Które sieci komórkowe wybierali Polacy? Zwycięzców jest dwóch
Telekomunikacja
Duże zainteresowanie naborem na nadzorcę rynku telekomunikacyjnego. Kto wystartował?
Telekomunikacja
Oto, które sieci komórkowe wybierają polscy użytkownicy. I od kogo uciekają
Telekomunikacja
Brytyjski gigant finansowy wchodzi do Polski z siecią komórkową. Cenowy atak
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama