MNP: w I kwartale 330 tys. numerów, 64 proc. do Play

W I kwartale br. operatora komórkowego przenosząc numer z sieci do sieci zmieniło około 330 tys. osób – wynika z rozmów z operatorami i naszych szacunków. To o 26 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2011 r., gdy przeniesiono 261 tys. numerów.

Publikacja: 07.05.2012 17:53

– Świadomość konsumentów jest coraz większa – ocenia Marcin Gruszka, rzecznik P4, sieci Play. – Z jednej strony to efekt dojrzałości rynku: coraz więcej osób po prostu liczy swoje koszty. Z drugiej strony wszyscy operatorzy intensywniej promują możliwość przeniesienia numeru – dodaje.

W jego opinii, także w całym 2012 r. przeniesionych zostanie więcej numerów komórkowych niż w 2011 r., gdy było to nieco ponad 1 mln.

Play jest największym beneficjentem tego zjawiska i od zawsze promuje możliwość zmiany operatora z zachowaniem numeru telefonu (ang. Mobile Number Portability, MNP).

Od tego roku jego śladem podążają wszyscy duzi operatorzy. W najbardziej widoczny sposób Centertel (Orange). W galeriach handlowych podłogi oklejono planszami wskazującymi drogę do salonu operatora, a telewizje nadają spoty z autobusem Orange: luźniejszym i ciekawszym dla podróżującego niż konkurencyjny (w barwach Play).

To kontrofensywa. Według naszych informacji, w I kw. br. z Orange przeniesiono najwięcej numerów do innych sieci: o kilkanaście tysięcy więcej niż z Polskiej Telefonii Cyfrowej (T-Mobile radził sobie tu najlepiej) i więcej niż z Polkomtela (Plus). Średnio każdy z dużych telekomów oddał konkurencji ponad 100 tys. numerów, a przyjął około 40 tys.

Play jako jedyny informuje ilu klientów odbiera konkurencji. – W I kw. użytkownicy przenieśli do Play 210 tys. numerów – mówi Gruszka. To o 15 proc. więcej niż rok wcześniej (choć nadal około 1 proc. wszystkich aktywnych kart SIM). Ponieważ skala wzrostu jest mniejsza niż przyrost liczby przeniesionych numerów w ogóle, udział Playa w rynku MNP obniżył się z 70 proc. do niecałych 64 proc.

To wahnięcie to najprawdopodobniej efekt przenosin w segmencie klientów biznesowych. – Nie mamy konkretnego celu wyrażonego w procentach. Chcemy być liderem – deklaruje Gruszka. Pełnych wyników P4 za I kw. póki co nie podaje.

To dlaczego klienci zmieniają operatora komórkowego i jaka część to robi zbadał Ericsson. Główny powód przenosin to lepsza cena lub taryfa u innego operatora (61 proc. odpowiedzi).

Co ważne 62 proc. respondentów nigdy nie zmieniło operatora. Z tej możliwości nie skorzystało nigdy 79 proc. klientów T-Mobile, 74 proc. użytkowników Orange i 72 proc. Plusa.

Z badania Ericssona wynika też, że w ciągu 12 miesięcy najmniej klientów może zrezygnować z usług T-Mobile i Play (tylko 9 proc. „na pewno” lub „być może” się przeniesie). Odsetek ten dla Plusa wynosi 14 proc., a dla Orange 13 proc.

Telekomunikacja
Na Księżycu powstanie sieć komórkowa. Technologię przygotowała Nokia
Materiał Promocyjny
W zasięgu bezpiecznej przyszłości
Telekomunikacja
Do kogo przenosili się klienci sieci komórkowych w 2024 r.? Ten operator rozbił bank
Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń