Wyniki PTC w I kw. 2012: 0,5 mln kart SIM dzięki nowej polityce

Rentowność Polskiej Telefonii Cyfrowej, operatora sieci T-Mobile, pogorszyła się w porównaniu z I kw. 2011 r. Mocno wzrosły inwestycje.

Publikacja: 10.05.2012 08:14

14,518 mln aktywnych kart SIM miała na koniec marca br. Polska Telefonia Cyfrowa, operator sieci T-Mobile w Polsce. To oznacza, że przez pierwsze trzy miesiące przybyło ich 315 tys.:  43 tys. w segmencie klientów kontraktowych (post-paid) i 308 tys. w segmencie na kartę (pre-paid).

Jednak jak podaje Deutsche Telekom, właściciel PTC, wzrost w segmencie pre-paid to w całości efekt zmiany polityki operatora wobec dezaktywowania kart (ich życie można wydłużać w nieskończoność wykonując lub odbierając jedno połączenie). Wprowadzona w 2011 r. zmiana, podwyższyła wynik PTC w I kw. br. o 0,5 mln kart pre-paid.

W sumie na koniec I kw. PTC miała 6,808 mln klientów kontraktowych i 7,704 mln pre-paid.

Według danych zaprezentowanych w euro, operator odnotował 413 mln euro przychodów ogółem, co w europejskiej walucie oznacza spadek o ponad 6 proc. w zestawieniu z I kw. 2011 r. EBITDA PTC obniżyła się zaś o 11 proc. do 127 mln euro.

W przeliczeniu na złote po średnim kursie z kwartału sytuacja wygląda dużo lepiej. Tak liczone przychody wyniosły w I kw. 2012 r. 1,75 mld zł (wzrost o 0,7 proc.).  EBITDA zaś jest niższa już tylko o 5,3 proc. i wynosi 537,7 mln zł.

Tak czy inaczej licząc, marża EBITDA operatora T-Mobile w Polsce obniżyła się z 32,73 proc. w I kw. 2011 r. do 30,75 proc. w I kw. 2012 r.

Operator odnotował mocne spadki przychodów z usług: o 7 proc. do 1,52 mld zł. Zagregowane  ARPU, średni przychód na klienta obniżyło się rok do roku o ponad 14 proc. do 33,8 zł. To na pewno efekt zmiany polityki naliczania aktywnych kart pre-paid (tu ARPU spadło aż o 19,5 proc. do 12,7 zł), ale obniżka nastąpiła także w segmencie post-paid: o 5,3 proc. do 63,5 zł.

Dane przedstawione przez DT wskazują, że w I kw. br. polska spółka silnie zwiększyła wydatki na pozyskanie nowych klientów (SAC), a ograniczyła nakłady na utrzymanie bazy. SAC urósł (średni kurs złotego z kwartału) o 34 proc. do 127 zł, a koszt utrzymania (SRC) spadł 30 proc. do 237 zł.

Dużo wyższe niż przed rokiem były też nakłady inwestycyjne PTC: gotówkowe nakłady (Cash CAPEX) urosły o 100 proc. do 309 mln zł.

14,518 mln aktywnych kart SIM miała na koniec marca br. Polska Telefonia Cyfrowa, operator sieci T-Mobile w Polsce. To oznacza, że przez pierwsze trzy miesiące przybyło ich 315 tys.:  43 tys. w segmencie klientów kontraktowych (post-paid) i 308 tys. w segmencie na kartę (pre-paid).

Jednak jak podaje Deutsche Telekom, właściciel PTC, wzrost w segmencie pre-paid to w całości efekt zmiany polityki operatora wobec dezaktywowania kart (ich życie można wydłużać w nieskończoność wykonując lub odbierając jedno połączenie). Wprowadzona w 2011 r. zmiana, podwyższyła wynik PTC w I kw. br. o 0,5 mln kart pre-paid.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Telekomunikacja
Rusza przedświąteczna bitwa telekomów. Światłowód czy LTE? Jakie są ceny?
Telekomunikacja
Do kogo uciekają użytkownicy sieci komórkowych. Ten operator wygrywa
Telekomunikacja
Duża awaria sieci komórkowych w Polsce. Problemy z połączeniami
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Ile Polacy płacą za usługi telekomunikacyjne i jak z nich korzystają. Raport UKE
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?