Komisja: polski rynek szerokopasmowy poniżej oczekiwań

Nieco ponad 17 proc. wyniosła w styczniu bieżącego roku penetracja stacjonarnym szerokopasmowym dostępem w Polsce – wynika z opublikowanego dzisiaj raportu Komisji Europejskiej. Jak podkreśla KE rośnie luka pomiędzy wartości penetracji w Polsce, a średnią unijną (28 proc.), choć jak zauważa urząd tempo wzrostu rynku w Polsce jest powyżej średniej unijnej

Publikacja: 18.06.2012 14:09

Komisja: polski rynek szerokopasmowy poniżej oczekiwań

Foto: ROL

Komisja Europejska opublikowała dzisiaj raport na temat stanu rynku telekomunikacyjnego w 27 państwach wspólnoty (Digital Agenda Scoreboard). Wedle zebranych przez Komisję danych wynika, że chociaż w zasięgu usług dostępowych znajdują się dzisiaj prawie wszyscy obywatele Unii, to jednak jesteśmy dopiero w połowie drogi do zapewnienia im dostępu o przepływności 30 Mb/s, a plan zapewnienia przepływności 100 Mb/s połowie Europejczyków jest dzisiaj zaawansowana zaledwie w 2 proc. Polska nie przyczynia się do poprawy tych statystyk.

Pod względem penetracji szerokopasmowymi łączami Polska od kilku lat plasuje się w ogonie tuż przed Bułgarią i Rumunią. W 2011 r. sytuacja nie uległa zmianie, a penetracja wzrosła tylko o 1,3 pkt. procentowego.”Poniżej oczekiwań” – napisano w raporcie. W komentarzu do raportu Komisja zauważa także, że nasz kraj coraz bardziej odstaje od średniej europejskiej, która w styczniu 2012 r. wynosiła 27,8 proc. Komisja zauważa jednak, że w ubiegłym roku tempo wzrostu bazy w Polsce było wyższe od średniej europejskiej. Po względem struktury rynku dostępowego Europa jest prawdziwa pstrokacizną, niemniej polski rynek – czego nie omieszkała wytknąć Komisja – wyróżnia się wysokim udziałem  łączy z przedziału 144 kb/s – 2 Mb/s. Było ich ok. 25 proc., a większy udział zanotował tylko rynek  estoński. Jak zauważa Komisja ten stan rzeczy powoduje, że realizacja celów Agendy Cyfrowej 2020 staje się dla Polski “poważnym wyzwaniem”.

Udział Telekomunikacji Polskiej w rynku dostępowym szacowany jest na tylko nieznacznie powyżej 30 proc. I nie zmieniły tego forsowne inwestycje, jakie operator prowadził w swojej sieci  dostępowej na mocy porozumienia z Urzędem Komunikacji Elektronicznej. Inwestycje TP zresztą spowodowały, że wielkość inwestycji polskiej branży telekomunikacyjnej prawie nie spadła w ubiegłym roku, wynosząc 1,504 mld euro.

Raport Komisji podkreśla zdecydowany wzrost w inwestycjach udziału operatorów stacjonarnych i spadek udziału sieci mobilnych. CAPEX polskich operatorów w stosunku do przychodów wyniósł w ubiegłym roku 13,8 proc.  – mniej więcej w środku 27 państw, ale nieco powyżej unijnej średniej. Najwięcej w stosunku do przychodów inwestowali operatorzy w Holandii i Bułgarii: 24-25 proc.

W tym samym czasie wielkość inwestycji polskich sieci komórkowych spadła o 25 proc. Nie bez związku z faktem, że polski rynek mobilny należy do najtańszych w Europie. Komisja nie podała najświeższych danych, ale wedle informacji za 2010 r. stawki MTR, stawki detaliczne za minutę oraz miesięczne ARPU w Polsce należały do najniższych w Europie.

Jednocześnie Polska należy do krajów o zdecydowanej dominacji sieci mobilnych na rynku głosowym. W całym wolumenie wydzwonionych w 2010 r. minut polskie sieci komórkowe miały 76,7 proc. udziału (najwięcej w Finlandii – 89,5 proc.) Przewaga sieci mobilnych widoczna jest na większości rynków europejskich, choć na kilku z nich m.in. francuskim, niemieckim, brytyjskim, czy szwedzkim większy udział w ruchu głosowym mają sieci stacjonarne.

Digital Agenda Scoreboard (serwis)

Digital Agenda Scoreboard (link do raportu w PDF)

Digital Agenda Scoreboard: Polska

Telekomunikacja
Do kogo przenosili się klienci sieci komórkowych w 2024 r.? Ten operator rozbił bank
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej