Reklama

Ok. 15 proc. gospodarstw w Polsce ma dostęp do DVB-T

Z danych Nielsen Audience Measurement wynika że jest ich już 15,9 proc., co oznacza znaczny wzrost zainteresowania tą usługa od stycznia, gdy analogiczny wskaźnik wynosił 6,4 proc. Emitel szacuje nasycenie DVB-T podobnie do Nielsena

Publikacja: 03.08.2012 07:00

Ok. 15 proc. gospodarstw w Polsce ma dostęp do DVB-T

Foto: ROL

Przy założeniu, że gospodarstw domowych mamy dziś w kraju ok. 14 mln, usługę odbiera ok. 2,2 mln gospodarstw domowych.

Emitel: DVB-T w niecałych 15 proc. domów

Bardzo podobnie wypadają badania Emitela. – Z naszych wykonywanych we współpracy z PBS wynika, że ta liczba nie osiągnęła jeszcze 15 proc., ale jest bardzo zbliżona do wyników Nielsena. Natomiast z dużym przekonaniem mogę potwierdzić, że dynamika wzrostu tych wyników jest dokładnie taka sama jak u Nielsena. Różnica wielkości wynika wyłącznie z różnej metodologii – mówi Krzysztof Kaczmarczyk, wiceprezes Emitela. Jego zdaniem realne jest, że docelowo usługę odbierać nawet jedna trzecia gospodarstw. Na razie w całym kraju nie można jeszcze nawet odbierać wszystkich dostępnych w ramach bezpłatnej cyfrowej oferty kanałów. Ujednolicenie oferty może dodatkowo zwiększyć zainteresowanie DVB-T.

Według Kaczmarczyka, możliwe jest, że do szybkiego wzrostu zainteresowania naziemną telewizją cyfrową przyczyniły się i nadawane w ramach jej oferty w wysokiej rozdzielczości (HD) relacje z mistrzostw Euro, i kampania informacyjna prowadzona przez rząd i większa dostępność sprzętu do odbioru tej usługi w sklepach.

Wiesław Łodzikowski, dyrektor Ośrodka Technologii TVP za powody zwiększonego zainteresowania usługą uważa relacje z Euro2012 nadawane w HD, nagłaśnianie wprowadzania DVB-T na branżowych konferencjach i e mediach, ale też fakt, że usługa jest na razie w Polsce bezpłatna.

Reklama
Reklama

Polsat i TVN chcą DVB-T w HD

Najwięksi komercyjni nadawcy walczą teraz o to, by w ramach naziemnej cyfrowej telewizji obok TVP1 i TVP2 w HD nadawane były także Polsat i TVN. – Nie wiemy, ile z odbierających naziemną telewizję cyfrową gospodarstw ma w domu telewizor zdolny do odbierania kanałów HD, ale z naszych doświadczeń wynika, że w sieciach kablowych, gdzie widz na TVN do wyboru w jakości HD i SD, częściej wybiera tę pierwszą opcję. Poza tym za kilka lat drogą naturalnej wymiany odbiorników wszyscy będą mieli telewizory HD – uważa  Tomasz Berezowski, dyrektor departamentu technologii w TVN.

Polsat i TVN podkreślają też, że skoro TVP ma już w cyfrowych pakietach dwie swoje stacje w HD, komercyjna konkurencja także powinna mieć taką możliwość. – Prawdopodobne jest, że HD stanie się w przyszłości standardem nadawania i nie powinniśmy odbierać widzom naziemnej telewizji cyfrowej możliwości korzystania z niego, w szczególności w zakresie najbardziej popularnych kanałów – mówi Olga Zomer, rzeczniczka Cyfrowego Polsatu.

Tomasz Berezowski dodaje, że na rynku jest teraz nierówność, bo TVP po prostu zaczęła nadawać na MUX I w HD, a komercyjnych nadawców ogranicza przy tym już zagospodarowany MUX II oraz decyzje rezerwacyjne, w których zapisane jest, że program ma być nadawany w SD. – Mimo rządowej strategii, która zakładała brak obecności HD na multipleksach, mamy je tam. Stąd nasza sugestia, by KRRiT rozważyła jednak taką reorganizację porządku multipleksów, która umożliwiłaby nadawanie tam w HD także kolejne kanały  – mówi Berezowski.

Telekomunikacja
Internet z KPO mocno opóźniony? Gotowe tylko 25 proc. sieci
Telekomunikacja
Które sieci komórkowe wybierali Polacy? Zwycięzców jest dwóch
Telekomunikacja
Duże zainteresowanie naborem na nadzorcę rynku telekomunikacyjnego. Kto wystartował?
Telekomunikacja
Oto, które sieci komórkowe wybierają polscy użytkownicy. I od kogo uciekają
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Telekomunikacja
Brytyjski gigant finansowy wchodzi do Polski z siecią komórkową. Cenowy atak
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama