Polscy nadawcy rozszerzają dystrybucję poza krajem

Kanały TVN weszły do oferty operatorów w Wielkiej Brytanii i Holandii, stacja Kino Polska wraca do widzów w USA. Nadawcy mają dalsze plany rozwijania dystrybucji poza granicami kraju. Część planuje ekspansję w Europie, w tym na mało zagospodarowanym pod tym względem wschodzie kontynentu. Krzyżują im jednak plany abonenci platform satelitarnych, mający zwyczaj emigrowania z kraju wraz z nielegalnie wywiezionym dekoderem rodzimego operatora

Publikacja: 27.08.2012 07:00

Polscy nadawcy rozszerzają dystrybucję poza krajem

Foto: ROL

Od drugiej połowy czerwca na jednej z najpopularniejszych, amerykańskich płatnych platform znanych Polonii – Dish TV –  w ramach oferty Dish Polska TV – pojawił się też kanał Kino Polska International, nadający wyłącznie polskie kino – w tym dużo archiwalnych kultowych filmów i seriali. Jest tam nadawany m.in. obok stacji TVN (iTVN, TVN 24 i religia. tv) i Polsatu 2.

– Walczyliśmy o to, żeby być w największym pakiecie tego operatora razem z kanałami PolsatuTVN, bo w latach 2005–2009 już tam nadawaliśmy, ale poza tą ofertą, i to było dla nas nieopłacalne. Wynegocjowaliśmy jednak obecność w największym pakiecie, poza tym Dish TV rozwija też ofertę telewizji działającej z wykorzystaniem łączy internetowych IPTV, w której także jesteśmy, myślimy też o stworzeniu w USA oferty wideo na żądanie (VoD) – mówi Bogusław Kisielewski, dyrektor generalny spółki Kino Polska TV.

USA: polskie stacje w wielu ofertach

Nadawanie za granicą to dla prywatnych polskich telewizji biznes jak każdy inny, bo za obecność w ofercie zachodnich operatorów, podobnie jak w Polsce, otrzymują tzw. opłaty od gniazdka (od użytkownika). – Stawka jest tam dużo wyższa niż w Polsce, ale widownia mniejsza, więc mamy z tego wpływy jak ze współpracy ze średnią siecią dystrybucyjną w Polsce – dodaje Kisielewski.

Nadawcy nie podają jednak dokładnie, do ilu Polaków ich stacje docierają za pośrednictwem Dish TV. Dish podaje, że ma ponad 14 mln abonentów całej swojej oferty satelitarnej, ale ilu korzysta z oferty polskich stacji – nie wiadomo. W polskim pakiece stacji oprócz Kina Polska, stacji TVN (iTVN, TVN 24 i religia. tv) i Polsatu 2 w ofercie pakietu jest też kanał Kino Polska Muzyka.

Jednym z większych operatorów amerykańskich z polską ofertą kanałów jest też w USA np. telewizja IPTV PolTV, gdzie – obok kanałów TVN – można oglądać TV Trwam, muzyczne kanały rebel.tv czy 4fun.tv oraz TV Silesia. – Kanał iTVN w USA dostępny jest nie tylko w DISH Network, ale też w ofercie platformy PolTV i sieciach kablowych RCN oraz Cablevision – mówi Marta Kubacka z działu marketingu i PR TVN.

Poza Dish TV nadaje w USA TVP Polonia, która za oceanem nadawana jest w ramach GlobeCast Direct TV. Nadawcy woleliby, żeby była w pakiecie wraz z innymi stacjami nadawanymi po polsku, ale od wielu lat prawa do jej dystrybucji w obu Amerykach (TV Polonia jest też nadawana w Ameryce Południowej, Europie, Australii i Kazachstanie) ma nie TVP, a Bob Spański, polonijny biznesmen, który ma inny pomysł na rozwijanie dystrybucji TVP Polonia. Z tego samego powodu Kino Polska International nadaje w USA inny program niż w Polsce – części programów nie może nadawać na terenie USA właśnie w związku z licencjami, jakie posiada Spański.

Coraz więcej polskich kanałów w ofertach europejskich

TVN rozszerza dystrybucję na Starym Kontynencie. – Europejskie rynki są dla nas bardzo interesujące – w ostatnich latach ogromna grupa Polaków wyjechała do innych krajów w Europie – dodaje Kubacka.

Mniej więcej wtedy, gdy Kino Polska ogłaszało start nadawania w USA, stacje TVN – iTVN, TVN 24 i religia.tv – ruszyły w ramach oferty holenderskiej sieci płatnej telewizji Your. tv obok już nadających tam kanałów TVP (TVP Polonia, TVP Info, TVP Historia i TVP Kultura). Miesięczny dostęp do polskiego pakietu to 15 euro, w Holandii mieszka ok. 150–200 tysięcy Polaków.

Stacje TVN w czerwcu ruszyły też w ramach brytyjskiej platformy Polska Plus dostępnej przez stronę internetową i platformę Freeview, która zajmuje się emisją naziemnego cyfrowego sygnału (za dwa lata ma docierać już do 25 mln domów).

Firma widzi w tym źródło przychodów, bo kanały TVN zarabiają dla spółki tak samo jak w Polsce. – Zasada jest podobna, a iTVN zarabia nie tylko z reklam, ale także z opłat od dystrybutorów wszędzie, gdzie jest nadawany, czyli w USA, Kanadzie, Australii, Niemczech, Francji, Holandii oraz Wielkiej Brytanii – mówi Kubacka.

Kwitnie nielegalny wywóz dekoderów

Nie wszyscy nadawcy są jednak przekonani do nadawania w Europie. – Będziemy wszędzie, gdzie można, bardzo interesują nas Kanada, Ameryka Południowa, myślimy o Australii. Poza naszym obszarem zainteresowania jest natomiast w sumie Europa, bo tu emigrujący do innych państw Polacy często wykupują abonament w którejś platformie cyfrowej, płacą abonament z zagranicy i oglądają programy od polskich operatorów – mówi Bogusław Kisielewski.

Jaka jest skala tego zjawiska, branża nie podaje, bo to wstydliwy problem. – Żaden z operatorów nie ma twardych danych na ten temat, a nawet jeżeli ma jakieś szacunkowe dane, nigdy nie będzie ich publikował, bo to zjawisko sprzeczne z prawem. Operatorzy mają wykupione licencje na określone geograficzne tereny i często w innym kraju na nadawanie jakiegoś programu ma już licencję zupełnie inna firma – mówi Andrzej Zarębski, medioznawca i szef rady nadzorczej Polskiego Operatora Telewizyjnego.

Olga Zomer, rzeczniczka Cyfrowego Polsatu, przyznaje, że spółka zdaje sobie sprawę z tego procederu ale nie ma go jak ukrócić ani badać. – Nasi klienci zawierając z nami umowę podpisują m.in. fragment o tym, że zobowiązują się nie wywozić dekoderów zagranicę – mówi.

Mało zagospodarowane polskimi kanałami wciąż są rynki wschodnie, gdzie nadaje właściwie wyłącznie należąca do TVP TV Bielsat oraz – na niektórych obszarach (Kazachstan) TVP Polonia. – Rozmawiamy z MSZ, żeby może kiedyś zacząć tam nadawać obok Bielsatu, ale to są na razie tylko wstępne, intencjonalne rozmowy – mówi Bogusław Kisielewski.

Od drugiej połowy czerwca na jednej z najpopularniejszych, amerykańskich płatnych platform znanych Polonii – Dish TV –  w ramach oferty Dish Polska TV – pojawił się też kanał Kino Polska International, nadający wyłącznie polskie kino – w tym dużo archiwalnych kultowych filmów i seriali. Jest tam nadawany m.in. obok stacji TVN (iTVN, TVN 24 i religia. tv) i Polsatu 2.

– Walczyliśmy o to, żeby być w największym pakiecie tego operatora razem z kanałami PolsatuTVN, bo w latach 2005–2009 już tam nadawaliśmy, ale poza tą ofertą, i to było dla nas nieopłacalne. Wynegocjowaliśmy jednak obecność w największym pakiecie, poza tym Dish TV rozwija też ofertę telewizji działającej z wykorzystaniem łączy internetowych IPTV, w której także jesteśmy, myślimy też o stworzeniu w USA oferty wideo na żądanie (VoD) – mówi Bogusław Kisielewski, dyrektor generalny spółki Kino Polska TV.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G