Widzowie w Chinach, Indiach i Brazylii najszybciej adaptują connected TV

Z badań GfK wynika, że to właśnie m.in. na tych rynkach największy odsetek właścicieli telewizorów korzysta już z telewizora z dostępem do Internetu. Znacznie słabiej wypadają pod tym względem kraje europejskie. Zdaniem ekspertów boom na tego typu urządzenia w ciągu najbliższej dekady dotrze jednak i na Stary Kontynent

Publikacja: 03.09.2012 07:00

Widzowie w Chinach, Indiach i Brazylii najszybciej adaptują connected TV

Foto: ROL

Najwyższy odsetek smart TV – 44 proc. – mają Chińczycy. Kolejne w rankingu państw przebadanych przez GfK są Korea Południowa, gdzie telewizor z dostępem do Internetu ma prawie jedna piąta właścicieli telewizorów (18 proc.), Indie (17 proc.), Brazylia ( 14 proc.) oraz Turcja (13 proc.). – Widzowie w krajach rozwijających się, jak Indie, Brazylia, a w szczególności Chiny, oglądają coraz większe ilości treści zupełnie poza telewizorami, ale także korzystając z telewizorów w znacznie bardziej zaawansowany sposób niż kiedyś. W czasie oglądanie wykonują coraz więcej czynności on-line – to dla nas wskazówka, jak będą się zachowywali za kilka lat widzowie w państwach zachodnich – komentuje dane z raportu Richard Preedy, dyrektor ds. badań w GfK.

Jak dodaje, choć Chiny, Indie i Brazylia najszybciej adaptują tę technologię na świecie w tej chwili, w ciągu najbliższej dekady takie rynki jak brytyjski, amerykański czy niemiecki także osiągną krytyczną masę użytkowników smart TV. – Sposób, w jaki oglądamy telewizję zmieni się na zawsze, grzebiąc technologię analogową – przewiduje Preedy.

Na razie jednak fakt czy telewizor ma dostęp do Internetu czy nie, nie przesądza o zakupie tego sprzętu. Większą uwagę niż Brytyjczycy i Amerykanie przywiązują do tego Chińczycy i Hindusi. W krajach zachodnich najważniejszym parametrem zakupu jest jednak cena telewizora i  przekątna ekranu.

Chińczycy lubią interaktywne programy

Chińczycy, oprócz tego, że mają w domach najwyższy odsetek connected TV, najchętniej także z nich korzystają – 75 proc. właścicieli elektronicznych nowinek w Chinach przyznaje, że korzysta z ich unikalnych właściwości.  Globalnie „tylko” 28 proc. użytkowników smart TV deklaruje, że programy, które dają możliwość interakcji, są bardziej interesujące od „tradycyjnych”. – Z tego wynika, że nadawcy muszą wdrażać elementy interaktywne w treści programów w bardziej bardziej angażujący sposób. Dopiero to zachęci widzów do interakcji – komentuje Richard Preedy.

W Europie najwyższy odsetek telewizorów z dostępem do Internetu – 11 proc. – mają widzowie w Wielkiej Brytanii. Taki sam odsetek mają USA i Meksyk.

W Hiszpanii i Niemczech smart TV to dziś wciąż tylko 8 proc. rynku, w Belgii: 6 proc., a w Rosji i Holandii: 5 proc.

Coraz więcej widzów serwisów hybrydowych

Co ciekawe, z badań GfK wynika, że jedna trzecia widzów interaktywnych programów oglądanych na smart TV wykorzystuje ich interaktywność w ten sposób, że w czasie ich trwania szuka w Internecie informacji na temat właśnie oglądanej produkcji. – Dlatego GfK sugeruje nadawcom skupienie się na kampaniach wirusowych i materiałach bonusowych, które wzmocniłyby zainteresowanie widzów, zamiast liczyć na to, że sami z siebie będą wciągać się w nową technologię dzięki korzystaniu z jej interaktywnych rozwiązań – podaje firma w raporcie.

Popyt na tego rodzaju urządzenia, jak smart TV będzie rósł w miarę jak przybywać będzie an świecie użytkowników hybrydowej telewizji czy też tzw. serwisów OTT. A według przewidywań firmy ABI Research, w 2016 roku będzie ich już globalnie 1,3 mld .

Z kolei PwC spodziewa się, że miedzy 2011 a 2016 rokiem wpływy z serwisów OTT na świecie wzrosną o ponad dwa i pół raza do 11 mld dol.

Najwyższy odsetek smart TV – 44 proc. – mają Chińczycy. Kolejne w rankingu państw przebadanych przez GfK są Korea Południowa, gdzie telewizor z dostępem do Internetu ma prawie jedna piąta właścicieli telewizorów (18 proc.), Indie (17 proc.), Brazylia ( 14 proc.) oraz Turcja (13 proc.). – Widzowie w krajach rozwijających się, jak Indie, Brazylia, a w szczególności Chiny, oglądają coraz większe ilości treści zupełnie poza telewizorami, ale także korzystając z telewizorów w znacznie bardziej zaawansowany sposób niż kiedyś. W czasie oglądanie wykonują coraz więcej czynności on-line – to dla nas wskazówka, jak będą się zachowywali za kilka lat widzowie w państwach zachodnich – komentuje dane z raportu Richard Preedy, dyrektor ds. badań w GfK.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?