T-Mobile pokazał komórkowy portfel

W tym roku kilka tysięcy użytkowników, w 2013 r. kilkadziesiąt, ponad 100 tys. w 2014 r. – w takim tempie Polska Telefonia Cyfrowa (T-Mobile) chce zwiększać bazę użytkowników MyWallet, czyli swojego komórkowego portfela do płatności zbliżeniowych. Za 5-6 lat pomyśli o wejściu w usługi bankowe.

Publikacja: 18.10.2012 19:10

T-Mobile pokazał komórkowy portfel

Foto: ROL

MyWallet, czyli usługa płatności zbliżeniowych przez komórkę Polskiej Telefonii Cyfrowej (T-Mobile) wejdzie na rynek 29 października – poinformowali przedstawiciele telekomu potwierdzając nasze nieoficjalne informacje z poniedziałku.

– 29 października wprowadzamy na polski rynek usługę MyWallet. Startujemy z dwiema kartami:  jedną debetową, jedną kredytową. Pierwszymi naszymi partnerami są mBank i Polbank.  Ale w kolejnych dniach będziemy przyłączać kolejne banki. Nasze rozwiązanie to nie tylko płatności. To otwarta platforma, która może obsługiwać programy lojalnościowe, zakup biletów, dostęp do pomieszczeń – zapowiedział Grzegorz Bors, członek zarządu PTC.

Potwierdził się także skład partnerskich instytucji bankowych PTC. Oprócz dwóch wymienionych, dołącza do operatora Getin Bank, Millennium i Citibank.  Technologicznym partnerem PTC jest natomiast firma Gemalto, a rozliczeniowym MasterCard. To jednak nie oznacza, że w przyszłości nie dołączy do projektu Visa. Według Borsa to kwestia przyszłego, 2013 roku.

– Według badań, 67 proc. osób bardzo chciałoby płacić telefonem komórkowym . Dziś na świecie mamy ponad 200 mln urządzeń (terminali), które mogą z technologią NFC współpracować. Nasuwa się proste pytanie, nie czy, ale jak szybko telefon komórkowy stanie się podstawowym narzędziem do płacenia – tłumaczył Bors.

PTC nie nastawia się w tym roku na wielu klientów. Co innego przyszłość.  – W tym roku liczymy na klika tysięcy klientów, w przyszłym na kilkadziesiąt – zadeklarował Bors. Według niego, w pierwszym etapie firma stawia na dotychczasowych klientów zarówno T-Mobile, jak i partnerów.  – Użytkownicy karty plastikowej T-Mobile będą potencjalnymi klientami MyWallet – mówił.

Prezes spółki Miroslav Rakowski dodawał, że w kolejnym, 2014 r. do tej liczby będzie można dopisać kolejne zero, czyli jednym słowem, że przekroczy ona 100 tys. użytkowników. – Jesteśmy pewni, że to, co dziś pokazujemy to nowy standard komunikacji zbliżeniowej. Potrwa 5-6 lat zanim usługa stanie się popularna – mówił.  – Masowa będzie w roku 2016-2017. Wtedy nikt nie będzie nosił ze sobą plastiku. Wtedy będzie to też zauważalne źródło przychodów i zysków dla PTC – dodawał.

Czy telekom wejdzie na rynek usług finansowych?  – Nie musimy tylko subsydiować telefonów… i tutaj przerwę – sugerował Rakowski.

Banki też mają swoje cele:  – Liczymy na 2 tysiące klientów usługi miesięcznie – deklarował Paweł Kucharski, dyrektor w BRE, do którego należy mBank.  Polbank wpisał swoje oczekiwania w targety PTC.

Tempo popularyzacji usługi zależeć będzie z jednej strony od tempa przyrostu terminali akceptujących tego tupu transakcje, z drugiej od liczby odpowiednich telefonów. PTC zaczyna oferowanie usług od 5 modeli.  – Polska jest uprzywilejowana w obszarze płatności zbliżeniowych. Do końca roku będziemy mieli 100 tys. terminali, które akceptują płatności w technologii zbliżeniowej  – podał Grzegorz Bors.

Kucharski zgadzał się z wszystkimi trendami zarysowanymi przez menedżera telekomu. – 400 tys. klientów mBanku korzysta z naszych usług mobilnie, przez telefon komórkowy. Średnio 4 razy w miesiącu logują się do systemu, w ten sposób składają 3 tys. zleceń miesięcznie.  40 proc. kart mBanku jest wyposażonych w technologię zbliżeniową. Użytkownicy kart bezstykowych co 4 transakcję robią bezstykowo – sypał danymi.

Z telefonami jest nieco gorzej, bo nie wystarczy posiadać model smartfona z NFC. Musi być to dodatkowo telefon certyfikowany przez PTC, co oznacza w praktyce wyposażenie go specjalne oprogramowanie tzw. firmware.  Posiada go 5 nowych modeli oferowanych przez PTC. Przedstawiciele operatora zapewniają, że można go także zainstalować zdalnie lub w salonie.

Choć prezes PTC demonstracyjnie wyrzucił dziś ze swojego starego portfela kilkanaście różnego rodzaju kart, w tym lojalnościowe, to z kuluarowych rozmów wynika, że telekomowi pełną wizję MyWallet będzie trudno zrealizować. Powód jest prosty: karty punktowe stacji benzynowych, klubowe, i inne tego typu karty lojalnościowe działają dziś w oparciu o kody kreskowe. Choć są kartami zbliżeniowymi to technologia i czytniki do nich przystosowane to inne urządzenia niż terminale w sklepach. Aby karty lojalnościowe trafiły do portfela T-Mobile ich emitenci musieliby pokusić się o inwestycje w sieć czytników.

To dlatego z technologicznego punktu widzenia T-Mobile najłatwiej będzie zaprosić do współpracy Zakłady Transportu Miejskiego (karty miejskie z biletami już działają zbliżeniowo). I dlatego partnerem operatora został jako jeden z pierwszych Tatrzański Park Narodowy. Tu jednak NFC ma inne zastosowanie: pozwala na zwiedzanie tzw. „augmented reality”: telefon pokaże nam kierunek, pogodę, mapę. Nic w Tatrach jednak nie kupimy.

MyWallet, czyli usługa płatności zbliżeniowych przez komórkę Polskiej Telefonii Cyfrowej (T-Mobile) wejdzie na rynek 29 października – poinformowali przedstawiciele telekomu potwierdzając nasze nieoficjalne informacje z poniedziałku.

– 29 października wprowadzamy na polski rynek usługę MyWallet. Startujemy z dwiema kartami:  jedną debetową, jedną kredytową. Pierwszymi naszymi partnerami są mBank i Polbank.  Ale w kolejnych dniach będziemy przyłączać kolejne banki. Nasze rozwiązanie to nie tylko płatności. To otwarta platforma, która może obsługiwać programy lojalnościowe, zakup biletów, dostęp do pomieszczeń – zapowiedział Grzegorz Bors, członek zarządu PTC.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?