Ponad milion domów w USA odcięło płatną telewizję

W 2012 roku decydowało się na to więcej Amerykanów niż prognozowano. W ciągu ostatnich dwóch lat taką decyzję podjęło za oceanem ponad 3,7 mln gospodarstw domowych. Na koniec tego roku ta liczba według prognoz firmy Convergence Consulting Group wzrośnie do 4,7 mln. Za część odejść odpowiedzialna jest konkurencyjna dla telewizji oferta wideo w Internecie

Publikacja: 10.04.2013 12:51

Ponad milion domów w USA odcięło płatną telewizję

Foto: ROL

Z abonowania płatnej telewizji zrezygnowało w 2012 roku 1,08 mln amerykańskich gospodarstw domowych – podała firma Convergence Consulting Group. To więcej niż zakładały prognozy (mówiły o 930 tys.) i więcej niż rok wcześniej (1,05 mln). 1,08 mln gospodarstw amerykańskich to wprawdzie tylko 1,1 proc. wszystkich w USA, ale ze statystyk wynika, że ta liczba wciąż rośnie. – Szacujemy, że w latach 2008-2012 płatną telewizję „odcięło” już 3,74 mln (czyli 3,7 proc.) abonentów, by korzystać już tylko z serwisów w rodzaju Netfliksa, darmowej telewizji emitowanej w niekodowany sposób oraz Internetu – podają analitycy Convergence Consulting Group. Także i tu prognozy zakładały, że będą to nieco niższe liczby – mowa była o 3,58 mln.

Zdaniem firmy na koniec tego roku w USA uciekinierów od płatnej telewizji będzie już prawie 5 proc. (a dokładnie 4,7 proc.) – 4,7 mln.

„Cord cutterów” będzie coraz więcej

Na ten rok przygotowane wcześniej prognozy zakładają, że z płacenia za tradycyjną telewizję zrezygnuje dalsze 960 tys. abonentów.

Powody odejścia od płacenia za telewizję satelitarną i kablową są związane z rozwojem oferty wideo dystrybuowanej poza tradycyjnym modelem telewizji. Z nowego badania innej firmy, Harris Poll, wynika, że w USA coraz popularniejsze jest oglądanie telewizji w ramach towarzyszących jej lub konkurencyjnych usług.  Umożliwiają one zerwanie z tradycyjnym linearnym modelem oglądania telewizji, gdzie widzom serwowany jest gotowy skonstruowany program. Z danych zebranych przez Harris Poll na prawie 2,5 tys. internautów wynika, że z usług w rodzaju wideo na żądanie, możliwości nagrania programu na dekoder z twardym dyskiem, platformy wideo w Internecie i podobnych korzystało już 78 proc. internautów. Najpopularniejszą usługą tego typu za oceanem jest wideo na żądanie, które jest nieobce już 41 proc. badanych (przy czym częściej korzystają z niego klienci sieci kablowych niż platform satelitarnych), 37 proc. używa urządzeń do nagrywania programów, a – co istotne dla  operatorów tradycyjnej płatnej telewizji – już prawie jedna trzecia internautów (30 proc.) korzystała z Netfliksa, a ponad jedna piąta (22 proc.) z konkurencyjnego serwisu Hulu. 29 proc. wypożycza ulubione seriale i programy, żeby oglądać je na DVD.

Smart TV na razie nowalijką

Od tradycyjnej ramówki na wszystkich rynkach odciągają widzów także telewizory z dostępem do Internetu. Na dużych telewizyjnych rynkach w USA, Japonii, Chinach, Francji, Niemczech, Włoszech i Wielkiej Brytanii, już 27 proc. płaskich telewizorów jest podłączone do Internetu (zarówno bezpośrednio, gdy są to smart TV, jak i poprzez inne urządzenia, jak dekodery czy konsole do gier wideo) – wynika z najnowszych danych zebranych przez NPD Display Search. Najczęściej materiały z sieci są oglądane na telewizorach są konsole do gier (korzysta z nich 19 proc. właścicieli płaskoekranowych telewizorów) oraz rozmaitego rodzaju centra do zarządzania domową rozrywką (w tym także takie urządzenia jak te oferowane przez Roku czy Apple TV).

– W miarę, jak widzowie przyzwyczają się do funkcjonalności smart TV, a urządzenia te staną się jeszcze bardziej przyjazne użytkownikowi, można będzie oczekiwać, że coraz popularniejsza opcja będzie korzystanie ze smart TV, już bez pośrednictwa dodatkowych urządzeń – uważa Riddhi Patel, szef badań w NPD Display Search.

Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu