Wyniki Netii w I kw. 2014 roku; CTO też zrezygnował

Publikacja: 15.05.2014 07:06

Tuż przed podaniem wyników finansowych za I kwartał br. Netia, największy stacjonarny operator alternatywny w kraju poinformowała, że Mirosław Suszek, odpowiadający w zarządzie za technikę odejdzie z firmy z końcem lipca. Rezygnację motywował chęcią przejścia do innej branży i kontynuowania w niej kariery zawodowej.

To już kolejna osoba z władz firmy, nie licząc prezesa Mirosława Godlewskiego opuszczająca pokład Netii, która przeżywa trudne chwile ponosząc konsekwencje wymuszonej przez otoczenie regulacyjne i konkurencyjne zmiany strategii, działając jednocześnie na trudnym stacjonarnym rynku.

Liczba usług oferowanych przez Netię spadła w I kw. właśnie w segmencie B2C (o 55 tys.), natomiast segment klientów biznesowych rósł. W sumie liczba RGU operatora obniżyła się w trzy miesiące o 48,9 tys. do 2,477 mln z widoczną przewagę po stronie segmentu klientów indywidualnych (1,9 mln RGU wobec 484 tys. RGU w segmencie B2B).

W podziale na usługi  świadczone na własnej sieci i przy pomocy dostępu regulowanego widać konsekwentny odwrót od tych drugich. Liczba RGU świadczonych z wykorzystaniem sieci Orange Polska skurczyła się o 59 tys. do 1,3 mln. Usług we własnej sieci Netii jest już blisko drugie tyle: 1,17 mln.

Liczba użytkowników usługi telewizyjnej Netii powiększyła się w I kw. br. nieznacznie: o niecałe 7 tys. do nieco ponad 127 tys. Ubyło operatorowi klientów szerokopasmowego dostępu (minus 11 tys.) i w końcu marca miał ich 837,4 tys.

Baza klientów usług głosowych Netii wyniosła 1.450.817 na dzień 31 marca 2014 r. w porównaniu do 1.594.875 na dzień 31 marca 2013 r. oraz 1.488.610 na dzień 31 grudnia 2013 r. W I kw. 2014 r. Netia odnotowała łączny spadek liczby klientów usług głosowych netto o 37,8 tys. w porównaniu do spadku netto o 30,6 tys. w IV kw. 2013 r.  Firma zakłada, że w przyszłości liczba stacjonarnych usług głosowych będzie się nadal zmniejszać, głównie na skutek odchodzenia klientów od tradycyjnych usług głosowych i usług WLR.

Za sprawą opisanych trendów, w I kwartale br. grupa zanotowała 434,4 mln zł przychodów, czyli o około 11,5 proc. mniej niż rok wcześniej (490 mln zł), co firma tłumaczy w części efektem cięć hurtowych stawek MTR i ich przełożeniem na segment carrierski, a w części słabością segmentu usług telefonii stacjonarnej w części klientów indywidualnych.

Skurczył  się również jej zysk operacyjny (o 24 proc.) i netto przypadający na akcjonariuszy firmy (o ponad 16 proc.). Ten pierwszy zamknął się sumą 20 mln zł, a na czysto operator zarobił 11 mln zł.

Operator zaraportował również 126 mln zł EBITDA, a w ujęciu skorygowanym o zdarzenia jednorazowe wyniosła ona 134,4 mln zł (rok wcześniej było to odpowiednio 138,6 mln zł i 142 mln zł).

Jako, że operator przymierza się do wypłaty dywidendy i kilkuletniego skupu akcji własnych oszczędza gotówkę. Widać to w I kw.: środki pieniężne Netii powiększyły się od grudnia o  31 mln zł do 124,6 mln zł.

Więcej informacji o wynikach Netii można znaleźć tutaj.

Tuż przed podaniem wyników finansowych za I kwartał br. Netia, największy stacjonarny operator alternatywny w kraju poinformowała, że Mirosław Suszek, odpowiadający w zarządzie za technikę odejdzie z firmy z końcem lipca. Rezygnację motywował chęcią przejścia do innej branży i kontynuowania w niej kariery zawodowej.

To już kolejna osoba z władz firmy, nie licząc prezesa Mirosława Godlewskiego opuszczająca pokład Netii, która przeżywa trudne chwile ponosząc konsekwencje wymuszonej przez otoczenie regulacyjne i konkurencyjne zmiany strategii, działając jednocześnie na trudnym stacjonarnym rynku.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki