Przetargi na szkolenia i promocję szerokopasmowej sieci w Podlaskiem

Publikacja: 08.07.2014 12:52

Urząd Marszałkowski województwa podlaskiego jeszcze w lipcu ogłosi dwa przetargi związane z powstającą w Podlaskiem siecią szerokopasmowego internetu. Ich celem będzie wyłonienie firmy, która przeszkoli 1,3 tys. osób oraz podmiotu, który przeprowadzi promocję tej sieci – informuje polskaszerokopasowa.pl za PAP.

Przetarg na promocję będzie ogłoszony w połowie lipca po raz drugi po tym, gdy na pierwszy zainteresowane podmioty złożyły oferty droższe niż przewidywano, przewyższające wartość zamówienia – poinformowała Urszula Arter z urzędu marszałkowskiego w Białymstoku.

Urząd szukać też będzie firmy, która przeprowadzi szkolenia dla 1,3 tys. osób w regionie, które są elementem towarzyszącym budowie sieci szerokopasmowego internetu.

W Podlaskiem, dzięki pieniądzom z UE z programu Rozwój Polski Wschodniej ma powstać prawie 1,9 tys. km sieci szkieletowej, głównej szerokopasmowego internetu. Wartość projektu to 252,3 mln zł. 197,6 mln zł z tej kwoty to dotacja z UE, 5 proc. – 10,4 mln zł to wkład własny samorządu województwa podlaskiego, pozostałe środki stanowi dotacja z budżetu państwa. Sama budowa kosztuje 178,3 mln zł. Prace budowlane prowadzi pięciu wyłonionych w przetargu wykonawców. Kontrakty podpisano z nimi w marcu 2013 r. Niektórzy mają więcej niż jedną umowę.

Region jest podzielony na osiem obszarów i prace w nich są zaawansowane w różnym stopniu – poinformowała Urszula Arter. Rok 2014 r. to głównie prace projektowe, dokumentacyjne. W wielu miejscach trzeba wyjaśniać status prawny i ustalać właścicieli gruntów, gdzie ma przebiegać inwestycja. Prace dokumentacyjne dobiegają końca, na koniec roku ma być gotowe ponad 92 proc. potrzebnej dokumentacji – dodaje Arter. W niektórych miejscach trwają już prace budowlane, w innych są bardziej zaawansowane, jedna inwestycja jest ukończona.

Do 29 lipca natomiast urząd czeka na oferty w przetargu, w którym w trybie dialogu konkurencyjnego, w partnerstwie publiczno-prywatnym chce wyłonić przedsiębiorstwo telekomunikacyjne, przyszłego operatora infrastruktury sieci. W Biuletynie Informacji Publicznej, w przetargowym ogłoszeniu można m.in. przeczytać, że urząd chce wyłonić podmiot, który będzie odpowiadał za rozbudowę i eksploatację powstającej sieci. Firma będzie również m.in. projektować i wyposażać centrum zarządzania siecią, wdroży też hurtowy dostęp do internetu i przygotuje sieć do świadczenia usług operatora hurtowego. Podmiot nie będzie mógł świadczyć usług detalicznych.

Zakłada się, że dopuszczonych do dialogu będzie maksymalnie 10 podmiotów. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty ma się liczyć nie najniższa cena, a najlepsza ekonomicznie oferta, w której będą – oprócz ceny – ocenione również między innymi: funkcjonalność i koszty utrzymania oraz poziom serwisu, parametry techniczne, ale także podział ryzyk pomiędzy partnerem publicznym, a prywatnym. Umowa miałaby być zwarta na minimum 7, a maksimum na 20 lat.

W Podlaskiem ma powstać 1852 km sieci internetu szerokopasmowego, w tym 1 tys. 713,1 km sieci szkieletowo-dystrybucyjnej i 131,7 km szkieletowej, 181 tak zwanych węzłów szkieletowych i dystrybucyjnych. 47 proc. sieci ma powstać w ciągu dróg powiatowych, 26 proc. przy drogach wojewódzkich, 18 proc. przy krajowych 9 proc. przy gminnych.

Wszystkie inwestycje mają zapobiegać wykluczeniu cyfrowemu w całej Polsce Wschodniej. Podobne projekty realizują cztery pozostałe regiony, które korzystają z programu Rozwój Polski Wschodniej: warmińsko-mazurskie, lubelskie, świętokrzyskie i podkarpackie.

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay