Telekomy tną budżety reklamowe. Analitykom coraz trudniej je szacować

Publikacja: 11.07.2014 09:30

Z danych Kantar Media wynika, że czterech największych operatorów telekomunikacyjnych w kraju wydało w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2014 roku o niemal 26 proc. mniej na reklamę usług w niż w roku ubiegłym.

Dane te obrazują cennikowe wydatki reklamowe, nie uwzględniające rabatów i kampanii internetowych.  Tak liczone nakłady telekomów od stycznia do maja to 566,85 mln zł, czyli o ponad 198 mln zł mniej niż rok wcześniej.

Największym reklamodawcą jest Orange Polska, które mogło przeznaczyć na reklamę 247,53 mln zł. Kwota ta jest o 17,11 mln zł niższa niż rok wcześniej, kiedy jako reklamodawcy występowały dwie spółki: PTK Centertel i Telekomunikacja Polska, połączone z końcem roku.

Taki wynik oznaczałby, że Orange Polska wydało na reklamę zgodnie z cennikami 43,7 proc. budżetu wszystkich największych telekomów w Polsce.

Głównymi bohaterami kampaniami Orange są wciąż Serce i Rozum (promujące przede wszystkim dostęp do internetu), gwiazdy serialu „Rodzinka.pl” promujące usługi Orange Open oraz kabareciarz Robert Górski, który zachęca do wybierania numeru w ofercie Orange na Kartę.

Drugi pod względem wydatków jest najmłodszy na rynku gracz, P4. Play w zestawieniu awansował z trzeciego na drugie miejsce wydając (zgodnie z cennikami) 140,3 mln zł na swoje kampanie.

Wydatki operatora spadły nieznacznie rok do roku, jedynie o 1,1 proc.. Play promowany jest przez polskich celebrytów i sportowców, a także przez znany z dotychczasowej współpracy z Plusem, kabaret Mumio.

O 30 proc. niższe są cennikowe wydatki na reklamę Polkomtela, operatora sieci Plus, którego budżet cennikowy wynosić miał 104,68 mln zł. Kampanie Plusa wspierali uczestnicy show z Telewizji Polsat należącej do jednej grupy.

Nie wiemy jeszcze, w jaki sposób potraktowane zostały kampanie realizowane wspólnie przez Plusa i Cyfrowy Polsat.

Najskromniej wyglądają wydatki T-Mobile Polska, które na swoją reklamę przeznaczyć miało jedynie 74,14 mln zł. To wynik o 64,5 proc. słabszy niż rok wcześniej. Analitycy Kantar Media zastrzegają, że w cenniku tym nie znalazły się dane dotyczące wydatków na reklamę Usług Bankowych we współpracy z Alior Bankiem oraz reklamy z udziałem Anny i Roberta Lewandowskich.

Magentowy operator, podobnie jak Play, postawił na gwiazdki polskiego czerwonego dywanika. W bieżącym roku dołączyli do nich również Marcin Prokop i Czesław Mozil pracujący wcześniej dla Play.

Dom Mediowy Starlink, po przeanalizowaniu wydatków reklamowych zgodnych z cennikami oraz możliwych rabatów, oszacował, że faktyczne wydatki na reklamę w I kw. br. mogły wynieść 140,4 mln zł. Oznaczałoby to spadek o 12,9 proc. (20,8 mln zł).

Badania IAB AdEx pokazują, że telekomy na reklamę w internecie przeznaczyły 51,6 mln zł.

Z danych Kantar Media wynika, że czterech największych operatorów telekomunikacyjnych w kraju wydało w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2014 roku o niemal 26 proc. mniej na reklamę usług w niż w roku ubiegłym.

Dane te obrazują cennikowe wydatki reklamowe, nie uwzględniające rabatów i kampanii internetowych.  Tak liczone nakłady telekomów od stycznia do maja to 566,85 mln zł, czyli o ponad 198 mln zł mniej niż rok wcześniej.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO