Reklama

Wyniki UPC Polska w I półroczu 2014 roku: zakup w Lublinie hitem

Publikacja: 06.08.2014 08:16

Wyniki UPC Polska w I półroczu 2014 roku: zakup w Lublinie hitem

Foto: ROL

121 mln dol. przychodów w II kwartale 2014 roku i 241,7 mln dol. w pierwszym półroczu zanotowało UPC Polska – wynika ze sprawozdania półrocznego właściciela największej sieci kablowej w Polsce, Liberty Global.

W obu przypadkach wyniki te oznaczają wzrosty (odpowiednio o 7 proc. w II kw. i 5,2 proc. w I poł. roku) w porównaniu z analogicznymi okresami przed rokiem, gdy operator kablowy wykazał 113,2 mln dol. i niecałe 230 mln dol. przychodów.

W przeliczeniu na złote wzrost w UPC są mniejsze, ponieważ w 2014 r. dolar osłabił się przy tym i średnio płacono za niego 3,04 zł. Tymczasem w I półroczu 2013 r. było to 3,18 zł, a w II kw. 3,21 zł.

Po przeliczeniu wyników UPC po tych kursach, przychody kablowego operatora w II kw. br. wyniosły 368 mln zł, o 1,3 proc. więcej niż przed rokiem. W pierwszym półroczu zaś zamknęły się sumą około 735 mln zł rosnąc o około 0,5 proc. z  731 mln zł rok wcześniej.

Polska firma pomagała przy tym koncernowi wyrównywać spadki w regionie Europy Środkowowschodniej, które przyniosły mu w tym czasie Czechy.

Reklama
Reklama

Tam, gdzie notuje wzrosty Liberty Global tłumaczy je bądź przyrostem liczby sprzedanych usług i abonentów, bądź wzrostem cen niektórych usług. W przypadku UPC Polska wydaje się, że większe znaczenie ma przyrost liczby usług (liczba abonentów szerokopasmowego Internetu dostawcy podwoiła się rok do roku) oraz przeprowadzona w II kw. niewielka akwizycja.

Wyniki UPC Polska,tys.

Na koniec czerwca operator obsługiwał w sumie 1436,6 tys. abonentów (o 5,6 tys. więcej niż w na koniec marca br.), którzy korzystali łącznie z 2706,3 tys. usług (liczba RGU UPC powiększyła się w ciągu trzech miesięcy o 24,6 tys.). Operator zanotował kolejny raz ubytek łącznej liczby RGU wideo (o 8,3 tys. do 1213 tys.) – taki jest bilans wzrostu liczby usług cyfrowych i spadku analogowych. Silnie  – 24,6 tys. do 958,1 tys. wzrosło grono użytkowników szerokopasmowego Internetu UPC.

Natomiast liczba abonentów telefonii powiększyła się tylko o 8 tys. do 535 tys.  Koncern tłumaczy w komentarzu do wyników, że pakiety Triple Play sprzedają się w Polsce wolniej niż w innych częściach regionu (np. na Węgrzech).

Ze sprawozdania Liberty Global wynika, że dzięki zakupowi przedsiębiorstwa Telco Lublin pozyskał w II kwartale dodatkowych 12,7 tys. abonentów z 16,4 tys. RGU. Korzystali oni przy tym głownie z Internetu (12,4 tys.).

Reklama
Reklama

Polskiej części grupy nadal kurczyła się (do 13,3 tys.) liczba abonentów MVNO przyjętego wraz z Asterem.

Warto zwrócić uwagę, że Liberty w sprawozdaniu podkreśla sukcesy biznesu w Szwajcarii, gdzie uruchomiło pełnego MVNO, oferującego subsydiowane urządzenia końcowe (smartfony). Wzrost przychodów (o 6 proc. w kwartale) szwajcarskiej spółki odbywał się przy tym także dzięki rozwojowi w segmencie B2B.

Cała grupa Liberty Global miała w końcu czerwca 24,5 mln abonentów, korzystających z 48,9 mln usług. Liczba RGU powiększyła się przy tym w II kwartale o 268 tys. Choć przejęcie Telco Lublin to zakup o małej skali wymieniane jest w raporcie giganta, jako jedyne w tym okresie. Liberty pracuje nad uzgodnionymi już transakcjami w Holandii i Wielkiej Brytanii.

Dzięki ciągłej konsolidacji przychody Liberty Global rosną. W minionym półroczu zamknęły się sumą 9,1 mld dol., o 59 proc. wyższą niż w tym samym okresie 2013 roku.

Telekomunikacja
Internet z KPO mocno opóźniony? Gotowe tylko 25 proc. sieci
Telekomunikacja
Które sieci komórkowe wybierali Polacy? Zwycięzców jest dwóch
Telekomunikacja
Duże zainteresowanie naborem na nadzorcę rynku telekomunikacyjnego. Kto wystartował?
Telekomunikacja
Oto, które sieci komórkowe wybierają polscy użytkownicy. I od kogo uciekają
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Telekomunikacja
Brytyjski gigant finansowy wchodzi do Polski z siecią komórkową. Cenowy atak
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama