Reklama

Polacy kupią 3,6 mln smartfonów. Nokia wciąż liderem

Fiński producent jest największym dostawcą smartfonów na polskim rynku. Ścigają go Samsung i HTC. Apple, który jest globalnym liderem w Polsce musi się zadowolić dalszą pozycją w rankingu. Nie wszyscy zgadzają się z tak opisanym rozkładem sił, ale wszyscy potwierdzają, że segment smartfonów szybko w Polsce rośnie

Publikacja: 27.09.2011 08:02

Polacy kupią 3,6 mln smartfonów. Nokia wciąż liderem

Foto: ROL

W tym roku Polacy kupią 11 mln telefonów komórkowych. Co trzeci aparat będzie smartfonem – przewiduje IDC.

– Polski rynek już się nasycił i od dwóch lat sprzedaż telefonów komórkowych utrzymuje się na stałym poziomie – mówi Marek Kujda, analityk IDC. – Jedyne, co się w nim zmienia, to rosnący odsetek smartfonów.

IDC przewiduje, że w tym roku nabywców znajdzie 11 mln słuchawek, a w przyszłym – o pół miliona więcej. Od 2009 roku, kiedy do sprzedaży weszły w naszym kraju smartfony, ich udział w ogólnej sprzedaży telefonów komórkowych potroił się. W 2011 roku, według IDC, sięgnie 33 proc. (3,6 mln sztuk) i ma dalej rosnąć. Już w przyszłym roku niemal co druga słuchawka kupiona w naszym kraju będzie smartfonem. W 2014 roku mają stanowić 55 proc. rynku komórek.

– Od roku widzimy lawinowy wzrost sprzedaży smartfonów na polskim rynku – mówi Wojciech Wasilewski, dyrektor marketingu i sprzedaży Samsunga w Polsce. – Jest to spowodowane głównie tym, że tego typu produkty wchodzą na niższe półki cenowe i dzięki temu znalazły się w głównym nurcie telefonów sprzedawanych przez operatorów. W tej chwili już w większości ofert operatorskich można kupić porządnego smartfona za złotówkę – dodaje Wasilewski.

Przedstawiciel Samsunga twierdzi, że zbliżający się czwarty kwartał zadecyduje o tym, ile smartfonów firma ta rozprowadzi w naszym kraju. Koniec roku z reguły kształtuje wysokość rocznej sprzedaży w tej branży. – Przewidujemy kolejny kilkunastoprocentowy wzrost sprzedaży tych urządzeń w czwartym kwartale tego roku – twierdzi Wasilewski.

Reklama
Reklama

Według IDC liderem na rynku telefonów komórkowych w Polsce pozostaje Nokia, mimo że odnotowuje stały spadek sprzedaży swoich urządzeń. Na świecie w ciągu pierwszego półrocza 2011 roku utraciła pierwsze miejsce w rankingu, prześcignięta przez Samsunga i Apple’a. W Polsce wciąż sprzedaje najwięcej. Zarówno niskobudżetowych słuchawek, jak i smartfonów. Na drugim miejscu na naszym rynku plasują się niemal równolegle koreański Samsung i tajwańskie HTC, z jednoprocentową przewagą tego pierwszego.

– Pomiędzy czwartym kwartałem 2010 roku i drugim kwartałem 2011 roku HTC podwoiło swój udział w polskim rynku, który według firmy Canalys wynosi obecnie około 17 proc. – mówi Paweł Mucha – Orliński, dyrektor generalny HTC w Europie Środkowo – Wschodniej.

IDC podaje, że na czwartej pozycji znalazły się smartfony z logo SonyEricsson, a dopiero na piątym – urządzenia Apple’a będącego liderem światowej sprzedaży. Dane na temat udziału poszczególnych producentów w sprzedaży smartfonów w naszym kraju są niejednolite.

Z powyższym rankingiem nie zgadza się Wojciech Wasilewski, według którego to Samsung, a nie Nokia, jest liderem w tej branży. – Nasz udział w rynku smartfonów w Polsce waha się na poziomie 40 – 45 proc. – twierdzi Wasilewski. – Wiceliderem jest Nokia, do której dołącza HTC.

Jeszcze inaczej prezentuje się czołówka polskich sprzedawców wszystkich telefonów komórkowych – zarówno smartfonów, jak i słuchawek niskobudżetowych. Według IDC za Nokią w tej kategorii uplasował się Samsung, którego gonią SonyEricsson i LG.

Telekomunikacja
Internet z KPO mocno opóźniony? Gotowe tylko 25 proc. sieci
Materiał Promocyjny
Kameralna. Niska zabudowa, wysoki standard myślenia o przestrzeni
Telekomunikacja
Które sieci komórkowe wybierali Polacy? Zwycięzców jest dwóch
Telekomunikacja
Duże zainteresowanie naborem na nadzorcę rynku telekomunikacyjnego. Kto wystartował?
Telekomunikacja
Oto, które sieci komórkowe wybierają polscy użytkownicy. I od kogo uciekają
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Telekomunikacja
Brytyjski gigant finansowy wchodzi do Polski z siecią komórkową. Cenowy atak
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama