Miliard domów z płatną telewizją w 2018 roku

Miliard gospodarstw domowych odbierających kablówkę, platformę satelitarną, płatną naziemną telewizję czy IPTV, jakiego firma Research and Markets spodziewa się w 2018 roku, oznacza, że globalnie rynek tych usług wciąż będzie rósł. Według PwC nie będzie to już jednak oznaczało wzrostu wpływów z płatnej telewizji i przychody operatorów w ciągu najbliższych czterech lat zaczną się kurczyć

Publikacja: 25.06.2013 07:00

Miliard domów z płatną telewizją w 2018 roku

Foto: ROL

W ubiegłym roku płatną telewizję odbierały na świecie 772 mln domów. W tym ma ich być już 814 mln. Jak podaje Research and Markets, w 2018 roku największym rynkiem płatnej telewizji będą Chiny (313 mln subskrybentów), za nimi uplasują się Indie (158 mln abonentów) i Stany Zjednoczone (107 mln). Tylko te trzy rynki łącznie będą odpowiadać za 58 proc. wszystkich klientów płatnych telewizji na świecie.

Najbardziej obiecującym rejonem świata dla branży jest rejon Azji i Pacyfiku, w którym za pięć lat będzie mieszkać 59 proc. wszystkich klientów kablówek platform i IPTV (czyli 587 mln abonentów).

Stosunkowo najmniej popularna płatna telewizja jest w na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Tam  nasycenie tą usługą w 2018 roku będzie wciąż wynosiło tylko 29 proc. Największy zasięg wśród gospodarstw domowych osiągnie natomiast w Ameryce Północnej (86 proc.), a wśród państw – w Holandii (99,5 proc.). Średnio na świecie płatną telewizje odbiera dziś ok. połowa gospodarstw (na koniec roku ma to być 55,7 proc.), ale do końca 2018 roku ten odsetek wzrośnie do 63,1 proc.

Bardzo szybko w ciągu najbliższego pięciolecia będzie rosła liczba odbiorców cyfrowej telewizji (płatnej i bezpłatnej, czyli także darmowej naziemnej telewizji cyfrowej i kanałów nadawanych satelitarnie w bezpłatny i niekodowany sposób). W ubiegłym roku na świecie było ich już 786 mln, w tym będzie ich 913 mln, a w 2018 roku – prawie dwa razy tyle, co w 2018 roku: 1,45 mld. Wtedy cyfrową telewizję w którejś z form (płatnej lub bezpłatnej) będzie odbierał już prawie każdy dom na świecie (92 proc.). Dla porównania: na koniec 2012 roku stanowiły 54,7 proc. wszystkich.

Obrona przed wideo w sieci

Rosnąca popularność bezpłatnej telewizji potwierdzają inne prognozy.  Z danych PwC wynika, że miedzy 2013 i 2017 rokiem liczba domów z dostępem do płatnej telewizji także wzrośnie: z 799,2 mln do 943,6 mln.

Mimo to, z szacunków PwC zawartych w ostatniej edycji corocznego raportu tej firmy nt. rynku mediów i rozrywki wynika, że globalne wydatki na płatną telewizję, które w 2012 roku wynosiły 212,4 mld dol., w 2017 roku spadną do 171,7 mld dol. – Szacujemy, że telewizyjne ARPU osiągnęło już swój szczyt, a obecnie popularne oferty wieloelementowe wpływają na obniżenie ceny telewizyjnego składnika pakietu – podaje firma.

Nasycenie płatną telewizją będzie jeszcze na świecie w najbliższych latach rosło. Miedzy 2013 i 2017 roku zwiększy się z 54,8 proc. do 59,8 proc. Branży będzie jednak wciąż powoli rosła konkurencja ze strony serwisów wideo w sieci. – Dotychczas operatorzy płatnej telewizji byli innowacyjni  w odpowiedzi na to potencjalne zagrożenie poprzez rozwijanie własnych wieloekranowych usług pozwalających abonentom na oglądanie telewizji na wielu urządzeniach (szczególnie smartfonach i tabletach). Takie innowacje oraz atrakcyjność najbardziej popularnych treści, jak np. wydarzenia sportowe, pozwolą wielu istniejącym operatorom zachować swój udział w rynku w ciągu najbliższych kilku lat – uważa Ewa Urban, starszy menedżer w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC.

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10