Reklama
Rozwiń

DT wydał na GTS 303 mln euro. Przejęcie bez wpływu na wyniki T-Mobile Polska w II kw.? [nowe]

Publikacja: 07.08.2014 17:50

25 mln euro przychodów dodał w II kwartale br. grupie Deutsche Telekom przejęty w maju GTS Central Europe – wynika z opublikowanych dziś materiałów niemieckiego giganta. W przypadku wyniku EBITDA wpływ ten wyniósł 6 mln euro.  Na wynik netto w tym okresie nowa firma w grupie nie miała wpływu, ale gdyby została kupiona 1 stycznia, obniżyłaby go o 30 mln euro.

DT objęło konsolidacją GTS od 30 maja br., co oznacza, że powyższe liczby dotyczą jednego miesiąca br. Jak podano w sprawozdaniu, grupa DT wyasygnowała na zakup GTS 303 mln euro w gotówce, a łączna zapłata została ustalona na 539 mln euro, ponieważ przejmowany operator spłacał dług wobec podmiotów trzecich, a środki na ten cel nie zostały dodane do transferu DT.

Wyjaśnienia wymaga jeszcze ciągle, na ile dokładnie wycenione zostały udziały GTS. Z raportu wynika, że przejęte z firmą zobowiązania przekraczały 400 mln euro.

Jak można wyczytać w sprawozdaniu grupy DT, nie wiadomo jeszcze gdzie w grupie ulokowany zostanie koszt tej akwizycji. Nie sprecyzowano także, która spółka została formalnym właścicielem GTS. Na sprzedaż jest ciągle słowacka część przejętej grupy.

Opublikowane dziś wyniki T-Mobile Polska skorygowane o zdarzenia specjalne za II kwartał najwyraźniej nie uwzględniają jeszcze zakupu GTS CE. Komórkowa sieci wykazała 1,52 mld zł przychodów, czyli o 10,5 proc. mniej niż w II kw. 2013 r. Najmocniej – o 15 proc. do 917 mln zł  – skurczyły się wpływy w segmencie klientów indywidualnych. Ucierpiał również segment klientów biznesowych, gdzie widać ubytek o 12,8 proc.

T-Mobile wyjaśnia spadek przychodów m.in. obniżką MTR-ów w lipcu 2013 roku.

– Za spadki przychodów w II kwartale odpowiadały dwa elementy: po pierwsze niższe MTR-y, a po drugie ograniczyliśmy sprzedaż urządzeń, takich jak smartfony, czy laptopy. Szeroka ich dystrybucja nie miała sensu przed wprowadzeniem nowych usług związanych z LTE – mówi nam Miroslav Rakowski, prezes T-Mobile Polska.

Według niego, we wpływach II kwartału nie widać też jeszcze wpływu umowy o roamingu krajowym z P4, operatorem sieci Play, co nie oznacza, że nie była realizowana. – Jej efekty będą widoczne w późniejszym terminie – wskazuje szef T-Mobile Polska.

EBITDA T-Mobile Polska również spadła w II kw. o 4,7 proc. do niecałych 588 mln zł. Ponieważ kurczyła się wolniej niż przychody w związku z tym marża EBITDA spółki urosła do 38,5 proc.

Liczba klientów T-Mobile Polska spadła o 73 tys. (licząc karty SIM), przy czym o 60 tys. w segmencie post-paid i 13 tys. w pre-paid. Łączna liczba aktywnych kart SIM w sieci na koniec czerwca to 15,675 mln, z czego post-paid: 6,93 mln, a pre-paid 8,745 mln.

W informacji prasowej wystosowanej dziś rano do mediów T-Mobile Polska skupił się na porównywaniu wyników półrocznych i drugiego kwartału z pierwszym.

Zapewnił, że trend jest pozytywny ponieważ w II kwartale przychody firmy były o 4 proc. wyższe niż w pierwszym. Ten jednak jest zwykle dużo słabszy niż pozostałe kwartały w roku.

– Wprawdzie w II kwartale i pierwszym półroczu tego roku nasze przychody spadały, ale spodziewam się, że w III i IV kwartale nastąpi odwrócenie tego trendu. Całe drugie półrocze powinno nam przynieść przychody podobne do tych przed rokiem. Poprawę trendu widać już po ostatnim miesiącu – zapewnia Miroslav Rakowski.

– Dlatego szacujemy nadal, że cały rynek komórkowy skurczy się w tym roku tylko o 3-4 proc. Nadal, dzięki klientom zdobytym w poprzednich latach, dobrze może sobie radzić także Play – dodaje.

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku