Reklama

Sprzedaż ratalna coraz popularniejsza; trzech ma, Plus testuje

Publikacja: 28.03.2013 07:47

Model sprzedaży ratalnej urządzeń konsumenckich takich jak laptopy, tablety i smartfony zaadaptowały już trzy z czterech największych sieci komórkowych w Polsce.

Polkomtel, operator sieci Plus, prowadzi pilotaż. – Mamy obecnie pilotaż sprzedaży ratalnej. Jest ona realizowana jedynie w naszych Salonach Firmowych na wybranych ofertach abonamentowych (wybrane smartfony w ofercie Plus Abonament i laptopy i tablety z oferty Plus Internet) – informuje Aleksandra Gieros-Brzezińska, z biura prasowego sieci Plus.

Polska Telefonia Cyfrowa (T-Mobile) ocenia, że m.in. dzięki temu modelowi ma największy udział w rynku laptopów spośród operatorów komórkowych.

– Jak pokazują wyniki, T-Mobile jest dziś największym wśród operatorów telekomunikacyjnych dystrybutorem laptopów, a jednym z największych w Polsce wśród wszystkich firm zajmujących się sprzedażą tego typu urządzeń – mówi Konrad Mróz z biura prasowego PTC.

Sprzedaż ratalna to sposób na podniesienie przychodów operatorów. Szczególnie wtedy, gdy operator sprzedaje urządzenie na swój rachunek, w zależności od przyjętych zasad, sprzedaż ta może być księgowana także jednorazowo i w całej kwocie odzwierciedlającej wartość laptopa, czy smartfonu.

Reklama
Reklama

Według nieoficjalnych informacji w ten sposób PTC mógł wypracowywać w ub.r. nawet 100 mln zł dodatkowych przychodów kwartalnie. Telekom wpływu  systemu na przychody nie komentuje.

Przyznaje natomiast, że jest też inna korzyść, widoczna przy publikacji wyników sieci komórkowych. – W sprzedaży ratalnej koszty pozyskania i utrzymania klienta spadają – informuje Konrad Mróz z biura prasowego PTC.

Operatorzy w różny sposób radzą sobie z kredytem udzielonym użytkownikom. PTC staje się kredytodawcą. Natomiast Orange prowadzi sprzedaż ratalną w kooperacji z Credit Agricole: zakup urządzenia w tym systemie wymaga w tej sieci podpisania oddzielnej umowy z bankiem.Dla klienta proces ten mało uciążliwy: reprezentantem banku jest pracownik Orange i formalności załatwiane są w „jednym okienku”.

Z rozmów z menedżerami Orange wynika też, że akurat ten telekom nie księguje od razu w przychodach całej wartości sprzedanego urządzenia, ale rozpoznaje je systematycznie, wraz ze spłatą rat.

Jak podaje Marcin Gruszka, rzecznik P4, operator sieci Play, stosuje sprzedaż ratalną np. w przypadku iPhone’ów.

O tym, że będzie stosował sprzedaż ratalną poinformował we wtorek T-Mobile w USA. Wejdzie ona w życie wraz z wprowadzeniem do oferty najnowszego modelu smartfona z jabłuszkiem – IPhone 5. Według agencji Bloomberg, operator zapewnia sobie w ten sposób długi związek z abonentem i unika sytuacji w jaką wpadły Verizon i AT&T, które oferują aparaty poniżej koszty ich zakupu wiążąc urządzenie z umową o świadczenie usług. T-Mobile próbuje w ten sposób wyhamować odpływ abonentów. W ubiegłym roku tracił miesięcznie 2,1 mln klientów kontraktowych.

Reklama
Reklama

Sprzedaż ratalna nie wiąże się natomiast ze zmianą warunków zakupu urządzeń od dostawców telekomów – zapewnia Konrad Mróz.

Teoretycznie można by sądzić, że presja na zwiększanie rabatu u producentów jest tu mniejsza.

Telekomunikacja
Internet z KPO mocno opóźniony? Gotowe tylko 25 proc. sieci
Telekomunikacja
Które sieci komórkowe wybierali Polacy? Zwycięzców jest dwóch
Telekomunikacja
Duże zainteresowanie naborem na nadzorcę rynku telekomunikacyjnego. Kto wystartował?
Telekomunikacja
Oto, które sieci komórkowe wybierają polscy użytkownicy. I od kogo uciekają
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Telekomunikacja
Brytyjski gigant finansowy wchodzi do Polski z siecią komórkową. Cenowy atak
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama