Sprzedaż ratalna coraz popularniejsza; trzech ma, Plus testuje

Publikacja: 28.03.2013 07:47

Model sprzedaży ratalnej urządzeń konsumenckich takich jak laptopy, tablety i smartfony zaadaptowały już trzy z czterech największych sieci komórkowych w Polsce.

Polkomtel, operator sieci Plus, prowadzi pilotaż. – Mamy obecnie pilotaż sprzedaży ratalnej. Jest ona realizowana jedynie w naszych Salonach Firmowych na wybranych ofertach abonamentowych (wybrane smartfony w ofercie Plus Abonament i laptopy i tablety z oferty Plus Internet) – informuje Aleksandra Gieros-Brzezińska, z biura prasowego sieci Plus.

Polska Telefonia Cyfrowa (T-Mobile) ocenia, że m.in. dzięki temu modelowi ma największy udział w rynku laptopów spośród operatorów komórkowych.

– Jak pokazują wyniki, T-Mobile jest dziś największym wśród operatorów telekomunikacyjnych dystrybutorem laptopów, a jednym z największych w Polsce wśród wszystkich firm zajmujących się sprzedażą tego typu urządzeń – mówi Konrad Mróz z biura prasowego PTC.

Sprzedaż ratalna to sposób na podniesienie przychodów operatorów. Szczególnie wtedy, gdy operator sprzedaje urządzenie na swój rachunek, w zależności od przyjętych zasad, sprzedaż ta może być księgowana także jednorazowo i w całej kwocie odzwierciedlającej wartość laptopa, czy smartfonu.

Według nieoficjalnych informacji w ten sposób PTC mógł wypracowywać w ub.r. nawet 100 mln zł dodatkowych przychodów kwartalnie. Telekom wpływu  systemu na przychody nie komentuje.

Przyznaje natomiast, że jest też inna korzyść, widoczna przy publikacji wyników sieci komórkowych. – W sprzedaży ratalnej koszty pozyskania i utrzymania klienta spadają – informuje Konrad Mróz z biura prasowego PTC.

Operatorzy w różny sposób radzą sobie z kredytem udzielonym użytkownikom. PTC staje się kredytodawcą. Natomiast Orange prowadzi sprzedaż ratalną w kooperacji z Credit Agricole: zakup urządzenia w tym systemie wymaga w tej sieci podpisania oddzielnej umowy z bankiem.Dla klienta proces ten mało uciążliwy: reprezentantem banku jest pracownik Orange i formalności załatwiane są w „jednym okienku”.

Z rozmów z menedżerami Orange wynika też, że akurat ten telekom nie księguje od razu w przychodach całej wartości sprzedanego urządzenia, ale rozpoznaje je systematycznie, wraz ze spłatą rat.

Jak podaje Marcin Gruszka, rzecznik P4, operator sieci Play, stosuje sprzedaż ratalną np. w przypadku iPhone’ów.

O tym, że będzie stosował sprzedaż ratalną poinformował we wtorek T-Mobile w USA. Wejdzie ona w życie wraz z wprowadzeniem do oferty najnowszego modelu smartfona z jabłuszkiem – IPhone 5. Według agencji Bloomberg, operator zapewnia sobie w ten sposób długi związek z abonentem i unika sytuacji w jaką wpadły Verizon i AT&T, które oferują aparaty poniżej koszty ich zakupu wiążąc urządzenie z umową o świadczenie usług. T-Mobile próbuje w ten sposób wyhamować odpływ abonentów. W ubiegłym roku tracił miesięcznie 2,1 mln klientów kontraktowych.

Sprzedaż ratalna nie wiąże się natomiast ze zmianą warunków zakupu urządzeń od dostawców telekomów – zapewnia Konrad Mróz.

Teoretycznie można by sądzić, że presja na zwiększanie rabatu u producentów jest tu mniejsza.

Model sprzedaży ratalnej urządzeń konsumenckich takich jak laptopy, tablety i smartfony zaadaptowały już trzy z czterech największych sieci komórkowych w Polsce.

Polkomtel, operator sieci Plus, prowadzi pilotaż. – Mamy obecnie pilotaż sprzedaży ratalnej. Jest ona realizowana jedynie w naszych Salonach Firmowych na wybranych ofertach abonamentowych (wybrane smartfony w ofercie Plus Abonament i laptopy i tablety z oferty Plus Internet) – informuje Aleksandra Gieros-Brzezińska, z biura prasowego sieci Plus.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?