Bruno Duthoit w miękkiej poduszce finansów

Wolniejszy niż przewidywali analitycy finansowi spadek kwartalnych przychodów i zysków, wrzesień zakończony z ponad 15 mln aktywnych kart SIM, ponad 200 tys. użytkowników nowej marki mobilnej Nju Mobile i podniesiony cel finansowy do przynajmniej 1 mld zł wolnych przepływów gotówkowych. Tak zaczynają się rządy nowego prezesa Orange Polska.

Publikacja: 22.10.2013 08:47

Bruno Duthoit w miękkiej poduszce finansów

Foto: ROL

Telekomunikacja Polska (Orange Polska) ułatwiła zadanie nowemu szefowi – Bruno Duthoit, który spotka się dziś z dziennikarzami i analitykami giełdowymi po raz pierwszy prezentując wyniki finansowe telekomu.

A to dlatego, że podane rano do wiadomości rynku rezultaty Orange Polska za III kwartał 2013 roku są lepsze niż oczekiwali pracownicy biur maklerskich i na tyle dobre, że telekom podniósł swój cel dla wolnych środków pieniężnych z ponad 800 mln zł do minimum 1 mld zł.  Mógł to zrobić, ponieważ po trzech kwartałach wynosiły one 833 mln zł.

Oczywiście to, czy telekom wypłaci te pieniądze w postaci dywidendy nie jest jeszcze ciągle pewne. Prognoza gotówkowego stanu nie obejmuje bowiem zdarzeń jednorazowych w postaci kosztów objęcia częstotliwości 800 i 2600 MHz, czy negatywnego wpływu spraw sądowych.

Największy w kraju telekom nadal cierpi na spadek przychodów, ale jest on coraz wolniejszy i gdyby nie cięcia MTR-ów wyniósłby w minionym kwartale 2,2 proc.

Uwzględniając wpływ regulacji przychody i zyski Orange Polska spadły mniej niż się spodziewali analitycy finansowi. Przychody telekomu  – głównie za sprawą blisko 11-proc. spadku w telefonii komórkowej – obniżyły się rok do roku o 7,9 proc. do 3,19 mld zł, EBITDA o 12 proc. do 1,16 mld zł, a zysk netto o 22 proc. do 239 mln zł.

Dla porównania analitycy ankietowani przez „Parkiet” prognozowali, że spadek przychodów Orange Polska sięgnie ponad 9 proc., EBITDA skurczy się o 20 proc., a zysk netto o blisko 50 proc. do 154 mln zł.

Telekom kontrolowany przez francuską grupę Orange SA, miał dobry kwartał pod względem sprzedaży usług mobilnych. Liczba kart SIM w bazie telekomu urosła o 178 tys., przy czym widoczny jest głównie wzrost liczby użytkowników nowej marki  Nju Mobile, która w III kw. zdobyła 123 tys. klientów i ma ich już 203 tys. Nju przyciąga też klientów samego Orange i stanowią oni 31 proc. bazy  użytkowników nowej marki.

Drugą rosnącą grupę usług stanowił szerokopasmowy mobilny Internet:  w III kwartale br. urósł on o 41 tys. kart SIM do 1,12 mln.

Orange chyba pierwszy raz przekroczył magiczną granicę 7 mln użytkowników kontraktowych i w sumie 15 mln kart SIM (w końcu września 15,128 mln kart SIM).

Kurczący się stacjonarny biznes kurczył się, ale wolniej niż w poprzednich kwartałach: liczba łączy telefonicznych obniżyła się o 78 tys. w ciągu trzech miesięcy do 4,82 mln. Skurczyło się też grono abonentów stacjonarnego dostępu do Internetu (o kilkanaście tys. do 2,3 mln), mimo że klientów Neostrady przybyło w tym czasie 13 tys. Telekom zdołał natomiast silnie zwiększyć liczbę abonentów dwóch usług stacjonarnych i telefonii komórkowej i we wrześniu liczyło ono sobie już 211 tys. użytkowników.

Orange Polska podtrzymał plan sprzedaży Wirtualnej Polski. Zapowiedział też negocjacje z pracownikami ws. dalszej redukcji zatrudnienia.

Telekom przypomniał też inwestorom w prezentacji do wyników, że IV kwartał charakteryzować się będzie wyższymi kosztami marketingowymi i niższą EBITDA.

Prezentacja wyników TP (Orange Polska) w III kw. 2013.

Telekomunikacja Polska (Orange Polska) ułatwiła zadanie nowemu szefowi – Bruno Duthoit, który spotka się dziś z dziennikarzami i analitykami giełdowymi po raz pierwszy prezentując wyniki finansowe telekomu.

A to dlatego, że podane rano do wiadomości rynku rezultaty Orange Polska za III kwartał 2013 roku są lepsze niż oczekiwali pracownicy biur maklerskich i na tyle dobre, że telekom podniósł swój cel dla wolnych środków pieniężnych z ponad 800 mln zł do minimum 1 mld zł.  Mógł to zrobić, ponieważ po trzech kwartałach wynosiły one 833 mln zł.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Stabilność systemu e-commerce – Twój klucz do sukcesu
Telekomunikacja
Do których sieci komórkowych przenoszą się Polacy? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Rusza nowa aukcja 5G. Państwo chce od operatorów astronomiczną kwotę
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość