Operatorzy, zapomnijcie o neutralności technologicznej sieci

Publikacja: 29.09.2010 11:59

Operatorzy, zapomnijcie o neutralności technologicznej sieci

Foto: ROL

Operatorzy powinni czym prędzej pożegnać się z planami taryfowymi z nielimitowanym transferem danych, jeśli chcą skutecznie konkurować o konsumentów – to jeden z głównych wniosków z badania „Consumers & Convergence IV” firmy doradczej [b]KPMG[/b]. Korporacja po raz pierwszy na potrzeby raportu przebadała także polskich konsumentów usług teleinformatycznych.

[srodtytul]Potrzeba zmian[/srodtytul]

Konsumencki rynek telekomunikacyjny gwałtownie skręca w kierunku usług mobilnych. Obserwowany trend pełen jest paradoksów, takich jak sprzeczność części interesów konsumentów z modelem biznesowym operatorów. – Użytkownicy są przyzwyczajeni do korzystania z treści w sieci za darmo. Dodatkowo, część operatorów oferuje plany taryfowe bez limitu transferu mobilnych danych. Z drugiej strony, np. efektywność mobilnej reklamy jest mała. Ten i inne powody powodują, że strumienie przychodów z sektora mobilnego nie zawsze umożliwiają konieczne inwestowanie w rozwój infrastruktury telekomunikacyjnej. Jasne jest, że operatorzy potrzebują nowego modelu biznesowego korzystania z infrastruktury – przekonuje [b]Jerzy Kalinowski, partner w polskim oddziale firmy doradczej KPMG[/b].

[srodtytul]Koniec neutralności w obliczu braku przychodów[/srodtytul]

– Niestety trzeba szybko pogodzić się z koniecznością wprowadzenia modeli opartych na uprzywilejowaniu pakietów danych od i do użytkowników korzystających z płatnych usług premium. Nie jest i nie będzie to zgodne z zasadą neutralności technologicznej sieci, ale musimy się z tym pogodzić – powiedział Kalinowski.

Do takich wniosków KPMG skłoniła wciąż wyraźnie widoczna preferencja konsumentów do korzystania z darmowych usług i treści cyfrowych w sieci. Większość konsumentów (57 proc.) nie chce za nie płacić wcale, a tylko 16 proc. deklaruje gotowość do ponoszenia opłat za cały np. serwis internetowy. To o tyle ważne dane, że przeglądanie informacyjnych stron www, serwisów społecznościowych i korespondencja e-mail, czyli usługi nie kojarzone z odpłatnościami, to najczęstsze aktywności, jakie w sieci podejmują użytkownicy telefonów komórkowych.

[obrazek=https://input.rp.pl/imageServer.html?id=558933]

Problemów operatorom i reklamodawcom przysparza także reklama mobilna. Mimo że np. koncern Google, lider internetowego rynku reklamy, optymistycznie deklaruje że w dłuższej perspektywie będzie to największa część jego przychodów, to w krótszej perspektywie ten segment rynku nie wygląda obiecująco pod względem przychodów. Jak wynika z badań KPMG, konsumenci mniej chętnie akceptują reklamę w komórce niż w komputerze, a dodatkowo w zamian za nią oczekują określonych korzyści, najczęściej dodatkowych pakietów usług:

[obrazek=https://input.rp.pl/imageServer.html?id=558934 ]

[srodtytul]Kierunek: dostarczanie treści. France Telecom przykładem[/srodtytul]

– Operatorzy wciąż nie znaleźli też sposobu na zmianę modelu wykorzystania swoich sieci w kierunku większej elastyczności, by dotrzeć z usługami do wszystkich, nawet najmniejszych nisz, zgodnie z zasadą długiego ogona. Typowe usługi na razie bowiem nie zapewniają odpowiednich przychodów. Sądzimy, że telekomu powinny w jakiejś części stać się dostawcami treści. Broniący się przed zredukowaniem do „głupiej rury” operatorzy powinni stać się dostawcami treści. Ciekawe kroki w tym kierunku podejmuje np. [b]France Telecom[/b], który wprowadza strategię „trzech ekranów”, dostarcza tę samą zawartość do komputera, telefonu i telewizora – komentuje Jerzy Kalinowski.

[srodtytul]UPDATE: [/srodtytul]

Dla Czytelników zainteresowanych większą ilością szczegółów do artykułu załączyliśmy prezentację i raport „Consumers & Convergence IV”, które w postaci elektronicznej pozyskaliśmy z KPMG dopiero dzisiaj.

Telekomunikacja
Do kogo przenosili się klienci sieci komórkowych w 2024 r.? Ten operator rozbił bank
Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić