Operatorzy, zapomnijcie o neutralności technologicznej sieci

Publikacja: 29.09.2010 11:59

Operatorzy, zapomnijcie o neutralności technologicznej sieci

Foto: ROL

Operatorzy powinni czym prędzej pożegnać się z planami taryfowymi z nielimitowanym transferem danych, jeśli chcą skutecznie konkurować o konsumentów – to jeden z głównych wniosków z badania „Consumers & Convergence IV” firmy doradczej [b]KPMG[/b]. Korporacja po raz pierwszy na potrzeby raportu przebadała także polskich konsumentów usług teleinformatycznych.

[srodtytul]Potrzeba zmian[/srodtytul]

Konsumencki rynek telekomunikacyjny gwałtownie skręca w kierunku usług mobilnych. Obserwowany trend pełen jest paradoksów, takich jak sprzeczność części interesów konsumentów z modelem biznesowym operatorów. – Użytkownicy są przyzwyczajeni do korzystania z treści w sieci za darmo. Dodatkowo, część operatorów oferuje plany taryfowe bez limitu transferu mobilnych danych. Z drugiej strony, np. efektywność mobilnej reklamy jest mała. Ten i inne powody powodują, że strumienie przychodów z sektora mobilnego nie zawsze umożliwiają konieczne inwestowanie w rozwój infrastruktury telekomunikacyjnej. Jasne jest, że operatorzy potrzebują nowego modelu biznesowego korzystania z infrastruktury – przekonuje [b]Jerzy Kalinowski, partner w polskim oddziale firmy doradczej KPMG[/b].

[srodtytul]Koniec neutralności w obliczu braku przychodów[/srodtytul]

– Niestety trzeba szybko pogodzić się z koniecznością wprowadzenia modeli opartych na uprzywilejowaniu pakietów danych od i do użytkowników korzystających z płatnych usług premium. Nie jest i nie będzie to zgodne z zasadą neutralności technologicznej sieci, ale musimy się z tym pogodzić – powiedział Kalinowski.

Do takich wniosków KPMG skłoniła wciąż wyraźnie widoczna preferencja konsumentów do korzystania z darmowych usług i treści cyfrowych w sieci. Większość konsumentów (57 proc.) nie chce za nie płacić wcale, a tylko 16 proc. deklaruje gotowość do ponoszenia opłat za cały np. serwis internetowy. To o tyle ważne dane, że przeglądanie informacyjnych stron www, serwisów społecznościowych i korespondencja e-mail, czyli usługi nie kojarzone z odpłatnościami, to najczęstsze aktywności, jakie w sieci podejmują użytkownicy telefonów komórkowych.

[obrazek=https://input.rp.pl/imageServer.html?id=558933]

Problemów operatorom i reklamodawcom przysparza także reklama mobilna. Mimo że np. koncern Google, lider internetowego rynku reklamy, optymistycznie deklaruje że w dłuższej perspektywie będzie to największa część jego przychodów, to w krótszej perspektywie ten segment rynku nie wygląda obiecująco pod względem przychodów. Jak wynika z badań KPMG, konsumenci mniej chętnie akceptują reklamę w komórce niż w komputerze, a dodatkowo w zamian za nią oczekują określonych korzyści, najczęściej dodatkowych pakietów usług:

[obrazek=https://input.rp.pl/imageServer.html?id=558934 ]

[srodtytul]Kierunek: dostarczanie treści. France Telecom przykładem[/srodtytul]

– Operatorzy wciąż nie znaleźli też sposobu na zmianę modelu wykorzystania swoich sieci w kierunku większej elastyczności, by dotrzeć z usługami do wszystkich, nawet najmniejszych nisz, zgodnie z zasadą długiego ogona. Typowe usługi na razie bowiem nie zapewniają odpowiednich przychodów. Sądzimy, że telekomu powinny w jakiejś części stać się dostawcami treści. Broniący się przed zredukowaniem do „głupiej rury” operatorzy powinni stać się dostawcami treści. Ciekawe kroki w tym kierunku podejmuje np. [b]France Telecom[/b], który wprowadza strategię „trzech ekranów”, dostarcza tę samą zawartość do komputera, telefonu i telewizora – komentuje Jerzy Kalinowski.

[srodtytul]UPDATE: [/srodtytul]

Dla Czytelników zainteresowanych większą ilością szczegółów do artykułu załączyliśmy prezentację i raport „Consumers & Convergence IV”, które w postaci elektronicznej pozyskaliśmy z KPMG dopiero dzisiaj.

Operatorzy powinni czym prędzej pożegnać się z planami taryfowymi z nielimitowanym transferem danych, jeśli chcą skutecznie konkurować o konsumentów – to jeden z głównych wniosków z badania „Consumers & Convergence IV” firmy doradczej [b]KPMG[/b]. Korporacja po raz pierwszy na potrzeby raportu przebadała także polskich konsumentów usług teleinformatycznych.

[srodtytul]Potrzeba zmian[/srodtytul]

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił