Reklama
Rozwiń

Wyniki T-Mobile Polska w I kw. 2015: pierwszy raz z GTS

Publikacja: 13.05.2015 08:03

Z 15,794 mln kart SIM zakończył T-Mobile Polska I kwartał 2015 roku – wynika z danych opublikowanych przez właściciela telekomunikacyjnej firmy, Deutsche Telekom. Oznacza to wzrost o około 93 tys. kart w trzy miesiące od grudnia 2014 r. Telekom zawdzięcza przyrost segmentowi pre-paid, gdzie liczba kart urosła w tym czasie o 132 tys.. Z kolei w segmencie post-paid T-Mobile Polska utracił na czysto 39 tys. aktywacji.

Z materiałów DT nie można przy tym wyczytać jednoznacznej informacji, jaki był dla komórkowej sieci w Polsce I kwartał br. Grupa zaliczyła bowiem po raz pierwszy do przychodów T-Mobile także część wyniku przejętego w 2014 r. GTS Central Europe (GTS Polska) i po raz pierwszy w statystykach dla naszego rynku pojawiły się dane o segmencie stacjonarnym z klientami korzystającymi z 12 tys. łączy telefonii stacjonarnej i 11 tys. łączy szerokopasmowego stacjonarnego dostępu.

W efekcie, według naszych obliczeń, łączne przychody polskiej dywizji DT wyniosły tym czasie 1,6 mld zł, o 9,38 proc. więcej niż w I kw. 2014 roku. Stało się to głównie  głównie dzięki usługom i produktom innym niż rozmowy telefoniczne, czy usługi telekomunikacyjne jako takie (wpływy z tych ostatnich skurczyły się o ponad 5 proc.). W strukturze przychodów usługi inne niż głosowe stanowią już blisko 40 proc.

To najprawdopodobniej głównie za sprawą włączenia GTS Poland wpływy od klientów biznesowych T-Mobile Polska urosły skokowo o 11,72 proc. do 570 mln zł.

Z drugiej strony wyższe przychody widać także w segmencie klientów indywidualnych, których GTS nie ma: tu wpływy komórkowej sieci, która w ub.r. podnosiła ceny, a w tym wprowadziła usługę telewizyjną, powiększyły się rok do roku 2,55 proc. do 923 mln zł.

T-Mobile Polska zanotował natomiast spadek zysku EBITDA: wyniosła ona 545 mln zł, o 2,8 proc. mniej niż rok wcześniej. Wynik obniżył się mimo że wskaźniki kosztu pozyskania (SAC) i utrzymania (SRC)  klienta mocno spadły. SAC wykazany przez T-Mobile Polska skurczył się o około 72 proc. do 21 zł (w segmencie post-paid z 301 do 88 zł), a SRC … do zera. Tak mocne cięcia sugerują, że operator zmienił zasady księgowania.

Marża EBITDA telekomu spadła z 38,3 proc. w I kw. 2014 r. do 34 proc. w I kw. 2015 r.

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku