UOKiK znowu karze Plusa. Czy to samo spotka pozostałe sieci mobilne?

Po ponad czterech latach od zajęcia się tematem przepadających środków na kontach telefonii na kartę, polski urząd antymonopolowy wydał pierwszą decyzję w tej sprawie. Nałożył 20,4 mln zł kary na Plusa.

Publikacja: 10.02.2020 11:52

UOKiK znowu karze Plusa. Czy to samo spotka pozostałe sieci mobilne?

Foto: Bloomberg

– Uznałem, że Polkomtel naruszył zbiorowe interesy konsumentów, dlatego nałożyłem na przedsiębiorstwo karę ponad 20 mln zł. Liczyliśmy, że operator wystąpi z propozycją wydania decyzji zobowiązującej, pomimo długiego czasu trwania postępowania tak się nie stało. Co więcej – praktyka nadal trwa – mówi cytowany w komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

CZYTAJ TAKŻE: Sieć komórkowa Plus surowo ukarana przez UOKiK

UOKiK zaleca reklamację w Plusie

„Zgodnie z regulaminem Polkomtelu, jeżeli np. ktoś posiada tzw. Taryfę elastyczną na kartę, to po doładowaniu za 50 zł, będzie mógł przez 90 dni wykonywać połączenia. Gdy nie wykorzysta wszystkich środków i nie doładuje ponownie karty, to one przepadają. Jedynym sposobem na odzyskanie pieniędzy jest złożenie reklamacji – wpływają one jednak na konto abonenckie, a nie są wypłacane w gotówce. Ta możliwość nie dotyczy jednak osób, które już nie korzystają z usług tego operatora. Tym samym Polkomtel utrudnia zmianę firmy telekomunikacyjnej” – czytamy w komunikacie UOKiK.

Urząd zalecił też konsumentom składanie reklamacji w Plusie.  – Na obecnym etapie Polkomtel nie zgadza się z decyzją UOKiK i uważa ją za pozbawioną podstaw prawnych. Na pewno odwołamy się do sądu i do czasu ostatecznego i prawomocnego wyroku, decyzja UOKiK pozostaje nieprawomocna, w związku z czym nie może być podstawą do żądania zwrotu środków – mówi nam Arkadiusz Majewski z biura prasowego Polkomtela, operatora sieci Plus.

– Obecnie nie ma regulacji, które wyróżniałyby usługi telekomunikacyjne od innych, szeroko stosowanych w polskiej gospodarce usług przedpłaconych (bony, talony, opłaty za parkowanie – np. wykupujemy opłatę za parkowanie z góry na 60 minut i jeśli parkujemy tylko 50 minut, to nie przysługuje nam zwrot opłaty za pozostałe 10 minut itd.) – argumentuje Majewski.

Orange może uniknąć kary finansowej

O tym, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2016 r. zainteresował się środkami na kontach użytkowników telefonii na kartę „Rzeczpospolita” pisała jako pierwsza. Potem we wrześniu 2016 r. urząd wszczął formalne postępowania przeciwko Orange Polska, P4, Polkomtel oraz T-Mobile Polska.

Jak się okazuje, o wydanie „decyzji zobowiązującej” wystąpił natomiast Orange Polska. Taką informację przekazał nam dziś Wojciech Jabczyński, rzecznik telekomu. To może oznaczać, że dla tego telekomu kary finansowej nie będzie, natomiast podda się on innym zaleceniom urzędu, np. co do zmiany polityki wobec przepadku środków.

Czekamy na odpowiedzi pozostałych dwóch sieci.

CZYTAJ TAKŻE: Rolowany mobilny internet zawitał do Polski

UOKIK: za granicą operatorzy oddają środki

Wątpliwości urzędu budziło to, że gdy użytkownik nie zrobił kolejnego doładowania, niewykorzystne środki przepadały oraz praktyki sprawiające, że użytkownicy rzadziej decydowali się na zmianę operatora.

– Na rynku usług telekomunikacyjnych panuje duża konkurencja, więc konsument powinien móc swobodnie wybierać najlepsze dla siebie oferty pre-paid. Tak się jednak nie dzieje bowiem konsument jest zmuszony do wykupywania doładowań tylko od jednego operatora z obawy przed utratą zgromadzonych na karcie środków pieniężnych. To operator dysponuje środkami swoich klientów i powinien je zwrócić na wniosek konsumenta automatycznie tak, jak się to odbywa na innych, europejskich rynkach – uważa prezes UOKiK.

Urząd podaje także, że w takich państwach jak Niemcy, Austria, Węgry, Chorwacja czy Hiszpania zwrot niewykorzystanych środków jest powszechną praktyką.

Po tym jak UOKiK wszczął postępowanie operatorzy częściej przygotowywali oferty pre-paid bez okresu ważności konta.

-Wsp. ziu

– Uznałem, że Polkomtel naruszył zbiorowe interesy konsumentów, dlatego nałożyłem na przedsiębiorstwo karę ponad 20 mln zł. Liczyliśmy, że operator wystąpi z propozycją wydania decyzji zobowiązującej, pomimo długiego czasu trwania postępowania tak się nie stało. Co więcej – praktyka nadal trwa – mówi cytowany w komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu