Ericsson przedstawił wyniki badania ConsumerLab 2013

Publikacja: 09.10.2013 11:57

Recesja i bezrobocie to zjawiska, których najbardziej boją się polscy konsumenci – wynika z  najnowszego badania panelowego Ericssona. Wskazało je 58 proc. badanych. 65 proc. respondentów doświadczyło nieprzyjemnych zdarzeń związanych z trudną sytuacją finansową. Robiąc zakupy, wykorzystujemy strategie oszczędzania, np. „robię zakupy uważniej” i w efekcie mniej wydajemy.

91 proc. badanych zadeklarowało, że zmniejszyło wydatki przynajmniej na jeden rodzaj produktów. Co więcej zazwyczaj tniemy budżety mocniej niż mieszkańcy innych krajów objętych badaniem.

Z danych tych płynie nauka dla operatorów, choć Ericsson zapewnia, że spać mogą spokojnie: Polacy najrzadziej oszczędzają na dostępie do Internetu (robi to tylko 9 proc. badanych) i ciągle są chętni, aby kupić nowe urządzenie typu laptop, smartfon, czy tablet.

– Polacy nie oszczędzają na ICT: w tym na rachunkach za usługi telekomunikacyjne, smartfony i inne gadżety – mówił dziś Urban Nyblom, starszy doradca w Ericsson ConsumerLab.

W wynikach badania Ericssona widać, jak rośnie w kraju grono użytkowników smartfonów i tabletów. W tym roku dostęp do tabletu (możliwość korzystania na co dzień np. dlatego, że ma go członek rodziny) zadeklarowało 27 proc. badanych, podczas gdy w 2011 roku 17 proc. W przypadku smartfonów jest to odpowiednio 33 proc. (w 2013 r.) i 25 proc. w 2011 r.

Warto pamiętać, że liczby te nie odpowiadają ilości sprzedanych w kraju urządzeń.

Różnimy się od innych rynków także przywiązaniem do laptopów. 84 proc. badanych zadeklarowało, że korzysta z takiego urządzenia. Smartfony uważamy za mniej istotny element naszego technologicznego łańcucha urządzeń, choć blisko połowa z nas (47 proc.) zalicza się do grona zaawansowanych użytkowników telefonii, korzystających w świadomy sposób z więcej niż tylko podstawowych funkcji (rozmów, SMS-ów).W grupie użytkowników smartfonów odsetek „zaawansowanych” jest jeszcze większy  i sięga 80 proc.

Podczas gdy 51 proc. badanych globalnie stwierdziło, że to telefon komórkowy jest dla nich najważniejszym elementem technologii, w Polsce w ten sposób odpowiedziało tylko 31 proc. panelistów.

Mimo to, jak prognozuje Ericsson, w 2015 r. ponad 50 proc. telefonów w Polsce stanowić będą smartfony.

Nyblom przekonuje, że Polska jest wyjątkowym krajem pod względem wykorzystania systemów operacyjnych. Konsumenci w większym stopniu niż np. w Niemczech czy Wielkiej Brytanii z Windows Phone i Symbiana. 7 proc. badanych  w Polsce zadeklarowało, że korzysta z Symbiana (w Niemczech 2 proc.), z Windows Phone – 13 proc. (w Niemczech i Wielkiej Brytanii to 4-5 proc.).

Badanie Ericssona wskazuje, że w Polsce percepcja jakości usługi dostępu do Internetu jest dużo gorsza niż usługi mobilnych połączeń głosowych. W krajach rozwiniętych różnica w postrzeganiu tych dwóch usług jest dużo mniejsza. Podobnie w krajach wschodzących. Ericsson tłumaczy te różnice poziomem oczekiwań mieszkańców w zależności od kraju.

– Są kraje, w których usługi mobilne były pierwszymi, które w ogóle zadziałały – tłumaczy Nyblom. W takich miejscach użytkownicy mieli na starcie dużo mniejsze oczekiwania, a w konsekwencji lepszą opinię.

Badania Ericsson ConsumerLab prowadzone są od 1995 r. Obejmują również Polskę. W tym roku przeprowadzono je w naszym kraju za pośrednictwem 1500 wywiadów internetowych.Badaniem objęto również Niemcy, Włochy, Szwecję, Wlk. Brytanię, USA, Japonię, Koreę Pd., Brazylię, Rosję, Chiny, Indie i Indonezję.

Recesja i bezrobocie to zjawiska, których najbardziej boją się polscy konsumenci – wynika z  najnowszego badania panelowego Ericssona. Wskazało je 58 proc. badanych. 65 proc. respondentów doświadczyło nieprzyjemnych zdarzeń związanych z trudną sytuacją finansową. Robiąc zakupy, wykorzystujemy strategie oszczędzania, np. „robię zakupy uważniej” i w efekcie mniej wydajemy.

91 proc. badanych zadeklarowało, że zmniejszyło wydatki przynajmniej na jeden rodzaj produktów. Co więcej zazwyczaj tniemy budżety mocniej niż mieszkańcy innych krajów objętych badaniem.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?