Play: 800 mln zł zarobiła Wielka Trójka na naszej asymetrii

Po około 67 mln zł mogą spaść roczne zyski Orange, Plusa i T-Mobile jeśli obniżą ceny połączeń do Play – to uproszczone wnioski wynikające z szacunków tego ostatniego operatora.

Publikacja: 12.04.2013 20:27

Firma Socializer SA, na zlecenie P4, operatora sieci Play uruchomił stronę pod adresem dowszystkichrowno.pl, na której bije licznik pokazujący straty konsumentów wynikające z wyższych stawek do sieci Play utrzymywanych przez trzy duże sieci – Plusa, Orange i Erę/T-Mobile w latach 2009-2013.

Kwota na liczniku zbliża się obecnie do 800 mln zł. Co, przy założeniu, że rozłożyła się równo, daje rocznie blisko 200 mln zł (około 67 mln zł na każdego operatora z W3).

Na stronie wyjaśniono z grubsza metodologię wyliczenia straty konsumentów. Jej autorem jest firma doradcza Audytel – wynika z wpisu.

„Kwota przedstawiona w liczniku stanowi wyniki symulacji – ma jedynie przedstawienie rzędu wielkości straty, którą ponieśli klienci na skutek praktyki stosowanej przez Zasiedziałych Operatorów (Polkomtel, Polska Telefonia Cyfrowa i PTK Centertel). Rzeczywiste wartości mogą znacznie odbiegać od wskazanych w liczniku, wysokość szkody zależy też od przyjętej metodologii” – czytamy.

„Strata klientów została obliczona poprzez odniesienie się do alternatywnego scenariusza (lata 2009-2013), który zakłada powstrzymanie się przez Zasiedziałych Operatorów od stosowania zawyżonych cen za połączenia głosowe do Play (dotyczy to również nieuwzględniania połączeń do Play w pakietach minut w abonamencie i w ramach usług obniżających koszty połączeń). W takim scenariuszu Zasiedziali Operatorzy stosowaliby marże na połączeniach głosowych do Play na poziomie odpowiadającym średniej rynkowej marży Zasiedziałych Operatorów na połączeniach głosowych do pozostałych Zasiedziałych Operatorów” – podano na stronie www.

Zaznacza się tu przy tym, że „marża” oznacza różnicę pomiędzy ceną usługi płaconą przez klienta a kosztami ponoszonymi przez operatora.

Zasadniczym kosztem ponoszonym przez każdego z zasiedziałych operatorów w związku z połączeniem wykonywanym do sieci Play jest stawka MTR, która decyzją UKE była od początku funkcjonowania Play wyższa niż dla innych sieci.

Różnica między stawkami MTR systematycznie malała, co – podnosi się na opisywanej stronie  – nie przekładało się jednak na zmianę cen detalicznych do sieci Play, które zasadniczo pozostawały na niezmienionym poziomie.

Zasiedziali operatorzy zarabiali zatem na połączeniach do sieci Play znacznie więcej niż na połączeniach do innych sieci (w niektórych przypadkach marża na połączeniach do Play była nawet 4,5 razy wyższa) – szacują autorzy wpisu.

Firma Socializer SA, na zlecenie P4, operatora sieci Play uruchomił stronę pod adresem dowszystkichrowno.pl, na której bije licznik pokazujący straty konsumentów wynikające z wyższych stawek do sieci Play utrzymywanych przez trzy duże sieci – Plusa, Orange i Erę/T-Mobile w latach 2009-2013.

Kwota na liczniku zbliża się obecnie do 800 mln zł. Co, przy założeniu, że rozłożyła się równo, daje rocznie blisko 200 mln zł (około 67 mln zł na każdego operatora z W3).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?