Reklama

Prezes UKE ukarała PTS

Publikacja: 16.07.2014 16:33

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej nałożyła na PTS (d. Telekomunikacja Dzień Dobry) karę blisko 0,5 mln (497,12 tys. zł) za niezgodne z prawem działania wobec abonentów oraz za udzielenie prezesowi UKE nieprawdziwych informacji – podał urząd.

UKE podsumowało, że w latach 2013 – 2014 otrzymało 1500 skarg abonentów na PTS. Klienci skarżyli się na nieuczciwe praktyki zawierania przez PTS umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych, nieuprawnione przeniesienie numeru wbrew woli abonenta, nieuzasadnione naliczania przez PTS opłat wyrównawczych pomimo braku faktycznego rozpoczęcia świadczenia przez PTS usług telekomunikacyjnych.

Podczas rozpatrywania postępowań mediacyjnych i interwencyjnych prezes UKE ustalił, iż PTS naruszyła szereg przepisów Prawa telekomunikacyjnego i w dniu 21 stycznia 2014  r. wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia na PTS kary pieniężnej.

Prezes UKE stwierdził naruszenie przez PTS:
* obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników końcowych;

* nie wypełnianie względem użytkowników końcowych obowiązków w zakresie świadczenia usług telekomunikacyjnych,

Reklama
Reklama

* uniemożliwianie abonentom korzystania z uprawnień do wyboru dostawcy usług, a także naruszenie obowiązku udzielenia prezesowi UKE informacji.

Prezes UKE ustalił, że PTS naruszyła przepisy ustawy Prawo telekomunikacyjne poprzez:

–  odsyłanie w treści stosowanych wzorców umownych do postanowień regulaminu świadczenia usług, które to postanowienia obowiązkowo powinny być uregulowane w umowie o świadczenie usług telekomunikacyjnych,

– niezamieszczenie w treści stosowanych wzorców umownych elementów, które obligatoryjnie powinny zostać zamieszczone w treści umowy (tj. warunków rozwiązania umowy) bądź ich niepełne określanie (tj. trybu i warunków dokonywania zmian umowy oraz warunków jej przedłużenia), a także naruszenie wymogu dotyczącego stosowania jasnej, zrozumiałej i łatwo dostępnej formy postanowień umowy (mała czcionka tekstu umowy, brak wyraźnego oznaczenia nazwy przedsiębiorcy);

– wprowadzenie do umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych zastrzeżenia i poprzez pobieranie od abonentów opłaty wyrównawczej z tytułu rozwiązania, zawartej na czas określony umowy, przed rozpoczęciem świadczenia usług przez PTS (tj. naliczanie opłaty wyrównawczej za rozwiązanie przez abonenta umowy przed faktycznym rozpoczęciem świadczenia usług przez PTS na rzecz abonenta;

– ograniczenie abonentom prawa do wyboru dostawcy usług poprzez zobowiązanie ich, na podstawie zawartej umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych do korzystania z numeru prefiks, udostępnionego przez PTS;

Reklama
Reklama

– zawieranie po dniu 21 stycznia 2013 r. umów z konsumentami na czas określony dłuższy niż 24 miesiące i nie wypełnienie obowiązków informacyjnych, w stosunku do tych abonentów, którzy zawarli umowy z PTS przed dniem 21 stycznia 2013 r. (zawieranie z konsumentami umów dłuższych niż 24-miesięczne, nie spełnienie obowiązku wprowadzenia zmian do wzorca umowy w związku ze zmianami przepisów ustawy oraz nie spełnienie obowiązku poinformowania abonentów o wprowadzanych zmianach do umowy);

– udzielenie przez PTS, w odpowiedzi na wezwanie Prezesa UKE, nieprawdziwych informacji.

Telekomunikacja
Które sieci komórkowe wybierali Polacy? Zwycięzców jest dwóch
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Telekomunikacja
Duże zainteresowanie naborem na nadzorcę rynku telekomunikacyjnego. Kto wystartował?
Telekomunikacja
Oto, które sieci komórkowe wybierają polscy użytkownicy. I od kogo uciekają
Telekomunikacja
Brytyjski gigant finansowy wchodzi do Polski z siecią komórkową. Cenowy atak
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Telekomunikacja
Biznes oczekuje ujednolicenia przepisów w krajach UE
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama